Waarom gooi je die synth er (nu al) uit?

Roland Huisman

Stamgast
Lid sinds
8 november 2010
Berichten
134
Locatie
Zwollywood
Misschien een heel maffe vraag... Maar misschien ook niet.

Ik mag graag op marktplaats en in het forum verkoophoekje struinen
om te zien wat er zoal aangeboden wordt... Ik zoek dan het liefst naar wat
ouder spul of defect materiaal. De elektronica is tenslotte ook hobby van mij.

Maar wat mij eigenlijk opvalt is dat er juist veel geschoven wordt met
heel veel vrij nieuw spul. Bon erbij in originele verpakking, nu nog
te koop in de winkel etc...

Dan denk ik, viel het dan zó tegen? Of is er een model uitgekomen
met één extra functie en moet deze weer wijken? Viel de klank tegen?

Ik ben wel benieuwd...
 
1. Mensen horen een vette demo en denken: zo doe moet ik hebben.
Tja dan moet de manual gelezen worden en kost patches msken tijd. Dat ding word niet gebruikt dus komt die op mp.

2. Past niet in de workflow. Zo had ik bv een electribe 2 sampler en dat k*t ding kan nog geneens samples auditionen in de browser hup eruit.

3. De klank bevalt niet en licht slecht in de mix.

4. Er is een nieuwere versie kan niet achterblijven.
Denk dat dit vaak de redenen zijn.
 
Ik verkoop regelmatig spullen, voor mij zijn de redenen meestal 1 of meerdere uit dit lijstje:
- Past niet in de workflow - een apparaat kan goed klinken, maar ik hou niet van gehannes. Dus als het niet aansluit op mijn manier van werken ben ik er vrij snel klaar mee.
- Ben er een beetje op uitgekeken/gebruik het niet vaak meer - als je eenmaal alle sweetspots en foefjes een paar keer hebt gehad weet je het wel.
- Ik heb mijn oog laten vallen op een alternatief - vaak zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en vaak blijkt dat er grote overlap zit tussen bepaalde instrumenten.
- Zin om de boel eens om te gooien - de reis is zeker zo belangrijk als het doel, en soms is het gewoon lekker om de vertrouwde omgeving in te wisselen voor iets nieuws.

Voor mij is het ontdekken van en klooien met een nieuw stukje gear wezenlijk onderdeel van de hobby, ik raak ook bijna nooit echt verknocht aan een bepaald instrument - hoe leuk ik iets ook vind, de kans is toch altijd vrij groot dat het na een half jaar, jaar of twee jaar plek moet gaan maken voor iets anders. Daarnaast ben ik geen verzamelaar dus ik verkoop liever regelmatig spullen om ruimte te maken voor andere dingen dan dat ik een heel hok vol gear heb waarvan ik het grootste deel amper gebruik.
 
Ik denk eerder als ik zo lees dat vele ALLES gehad te willen hebben. Wanneer je iets heel vlug koopt kan je er weer snel vanaf voor een paar tientjes. Kan mss een " tik" zijn uit je jeugd.
 
De meeste instrumenten die ik koop hebben een tijdlang dienstgedaan voor ik ze overweeg te verkopen.
De redenen kunnen verschillend zijn.
Soms is het een kwestie van verandering van de manier waarop ik werk en soms zijn er met het verstrijken van de tijd alternatieven/nieuwere apparaten op de markt die ik beter geschikt acht.

Ik ga niet over één nacht ijs als het om een (dure) aanschaf gaat, maar soms verkijk je je toch.
Zo was ik erg onder de indruk van de Elektron Analog Four en toen de Analog Keys uitkwam was ik verkocht.
Ik vond (en vind) de klank en mogelijkheden geweldig, maar na aanschaf bleek ik totaal niet uit de voeten te kunnen met de manier van werken.
Ik heb het echt een flinke tijd de kans gegeven, ik wilde het instrument geweldig vinden, maar in de praktijk was ik voortdurend aan het op- en uitzoeken hoe een en ander ook alweer werkte.
Uiteindelijk heeft hij een jaar onaangeroerd in mijn hok gestaan en heb ik hem verkocht.

De Volca Beats heb ik een paar maanden gehad en weer verkocht omdat de TR-8 uitkwam die beter op mijn wensen aansloot.
Omdat de Volca toen nog redelijk moeilijk leverbaar was heb ik die voor een goede prijs kunnen verkopen.

Instrumenten die buiten hun klank een gevoelsmatige waarde voor mij hebben bewaar ik tegenwoordig als 'shelved'. Soms haal ik ze tevoorschijn of neem ik ze weer tijdelijk in mijn actieve setup op, maar wegdoen is geen optie.
 
Ik ben n slecht verkoper maar de rytm had ik beter al jaren geleden verkocht. Al dat geduik er in en kan niet eens de basics er nog mee ondanks dat ik t eerder wel kon.
Geen elektron meer voor mij.
 
Ik koop meestal 2ehands juist zodat ik spullen zonder al te veel geld in te hoeven leveren kan uitproberen.

De meeste synths klinken voor mij wel wel goed/bruikbaar/mooi als ik hun sweet spot heb gevonden. Dus de meeste spullen die ik wat meer in het begin heb gekocht staan er nog. Nu ik al wat meer synths heb valt me op dat niet alles wat ik er bij koop een aanvulling is. Sommige synths blijven ongebruikt in een hoekje staan. Of hebben te veel overlap met een synth die ik al helemaal in mijn vingers heb. Dus die kunnen dan weer weg. Vaak koop ik nu synths om iets specifieks te doen wat mijn huidige setup nog niet kan. En wat zo'n synth in mn hoofd doet komt niet altijd overeen met wat hij echt kan. :-)

De verkoop van gloednieuwe synths snap ik niet helemaal. Ik koop synths alleen nieuw als ik 100% zeker weet dat ik ze wil houden. En eigenlijk gebeurt dat maar heel zelden. Ik koop ook liever geen gloednieuwe synths 2e hands. Voor die paar tientjes korting ben je wel je recht op garantie en support kwijt. Wettelijk zijn winkels niet verplicht garantie te verlenen aan iemand met wie ze nooit zaken hebben gedaan. En hoewel ze hier vaak niet moeilijk over doen wil ik daar liever niet afhankelijk van zijn.
 
Heeft ook wel iets te maken of je een degelijke muzikale kennis hebt,dat je ook overweg kunt met je toetsen.Altijd een paar deuntjes spelen,altijd hetzelfde gaat rap vervelen.Meestal vereist een bepaalde klank dat soort van muzikaal spel.Afwisseling maakt honger naar je toestel.
Ja,ken je toestel,leer het,ook al kost het moeite.Zo heb ik de geweldige v.a.s.t technologie leren ontdekken,en nog steeds aan het ontdekken.Speel niet enkel de presets af.Dikwijls is dat van minder kwaliteit.
 
Heeft ook wel iets te maken of je een degelijke muzikale kennis hebt,dat je ook overweg kunt met je toetsen.Altijd een paar deuntjes spelen,altijd hetzelfde gaat rap vervelen.Meestal vereist een bepaalde klank dat soort van muzikaal spel.Afwisseling maakt honger naar je toestel.
Ja,ken je toestel,leer het,ook al kost het moeite.Zo heb ik de geweldige v.a.s.t technologie leren ontdekken,en nog steeds aan het ontdekken.Speel niet enkel de presets af.Dikwijls is dat van minder kwaliteit.

Ja ik ben het daar mee eens maar voor het komt dikwijls voor dat mensen niet de tijd nemen om een apparaat te leren kennen. Sound Design wise en muzikaal.
Dat zie je ook terug in oude apparatuur. De goed en makkelijk bedienbare apparaten worden vaak classics (duur) terwijl de slecht bedienbare nog voor een goede prijs te krijgen zijn.

Voor mij is het ook een onderdeel om een apparaat goed te leren kennen en daar dan weer leuke klanken mee te kunnen maken.

Heb V.A.S.T. ook op het oog bv de K2500. Maar kan goed begrijpoen dat dat niet ieder zijn hobby is.
 
@Roland Huisman: Ik heb pas sinds kort interesse in synths en net als jij is dat het eerste dat ik me afvroeg. Het blijkt nu eenmaal zo te zijn dat men met synths (of misschien met muziekinstrumenten i.h.a.) doet wat je met een auto of TV nooit zou doen: kopen omdat je 't voor bijna dezelfde prijs weer van de hand kunt doen.

Ik kom uit een hele harde wereld waarin geldt dat een 2e hands item hooguit de helft v/d nieuwwaarde heeft. Maar oude synths (en gitaren) zijn als schilderijen voor sommige kopers en verkopers: niet meer nieuw te krijgen maar toch gewild. Dan krijg je een stukje vraag en aanbod en het aloude principe van wat een gek er voor geeft.

Verder is het zo dat er altijd wel een iemand bijna de nieuwprijs (als je de verzendkosten erbij rekent) betaalt voor een synth. Dat weten (2e hands) verkopers. Ze wachten gewoon net zo lang tot er iemand komt die net zo is als zij. D.w.z. iemand die ook vindt dat een synth verkocht moet kunnen worden voor 80 a 90% v/d nieuwwaarde. Zo zijn synthliefhebbers nu eenmaal. Je moet veel synths een maand of een jaar geprobeerd hebben om er achter te komen dat 'ie niet bij je past en dat je eigenlijk een andere nodig hebt. Tja, als je dan 50% verliest op zo'n peperduur item dan werkt het niet. Dus koop en verkoop gebeurt bijna aan de lopende band.

Tenslotte zijn synths die niet meer gemaakt worden soms heel veel geld waard. Ook al zijn ze 40 jaar oud. Vergelijk dat met schilderijen of met de eerste druk v/e stripverhaal of boek. Eens in de zoveel tijd is bijv. de Yamaha DX7 weer eens heeeeeeel in trek en betaal je een vermogen voor zo'n apparaat. Twee jaar later wil iedereen juist analoog en trekt men het vel over je oren voor een Minimoog. Soms hoor je verkopers er ook over klagen: "Niemand? Echt een koopje hoor. Nog in goede conditie. Alleen twee knopjes vervangen.".

Het meest genante voorbeeld vind ik de Korg Volca Keys. Die kocht ik nieuw toen 'ie niet zo in trek was voor 100 Euro. Nu kost 'ie in sommige winkes 145 Euro (!!) en wordt 'ie 2e hands verkocht voor 120. Ik zeg tegen degelijke 2e hands verkopers (als ik interesse heb in het item) wel eens dat 'ie voor minder in de winkel ligt dan wat hij vraagt. Eentje zei: "Ik heb er dit en dat voor betaald en ik vind daarom de prijs gerechtvaardigd.". Plaatsvervangende schaamte krijg ik daarvan.

Enne, oh ja. Soms komt er een nieuwe versie v/e klassieker op de markt die meer kan dan z'n voorgangers. Dan staan de voorgangers ineens heel veel op marktpaats. Maar naar mijn mening niet voor de prijs die ze waard zijn. Voorbeelden:
  • Minimoog. Er is nu de Behringer Model D en er was de Roland SE-02. Die laatste heeft te kleine knoppen volgens velen. Ik denk dat je die veel gaat zien op de marktplaats.
  • De Roland TR-808. Er zijn recentelijk flink wat klonen en "bijna" klonen van gemaakt door Roland. Nu komt er de Behringer kloon. Wedden dat je de Rolands straks op martplaats ziet?
  • De Roland TR-8. Een 808 imitator en meer. Nu is er de TR-8S, een zeer fijne upgrade ervan. Wedden dat je de TR-8S veel tegenkomt op marktplaats?
Ik ga geen vrienden maken met deze reply. Maar het is helaas zoals ik het zie. :beard:

Veel plezier met je nieuwe hobby!
 
Ik denk dat het ook vaak tegenvalt om ook iets vets te maken met je nieuwe synth. In de reviews lees je hoe geweldig hij is, pagina's lange positieve verhalen op Sonicstate.. In Youtube demo’s klinkt hij te gek… In videos van producers zie je hen er op werken.. Dus: ‘die MOET je hebben!’

Maar als je hem dan zelf in huis hebt… dan haal je er toch niks uit. Standaard klinkt hij toch niet echt lekker, en editten… pff.. best onoverzichteijk en veel werk. Waar moet je tweaken zodat je wel die vette sound krijgt??' 'Heeft die dat uberhaupt wel?'.

Dan tja.. exit dan maar met dat ding…
 
Met zelfgebouwde synths voel je je veel beter moet ik zeggen :
A : kost niets ( de onderdelenprijs is al betaald met de fun van het bouwen )

B : kost niets, niet echt verkoopbaar, je zit er aan vast, geen verkoopneiging of dure studio.

C : klinkt veel mooier.
D : unieke geluiden.
E : extra opscheppen.
 
Ik denk dat het ook vaak tegenvalt om ook iets vets te maken met je nieuwe synth. In de reviews lees je hoe geweldig hij is, pagina's lange positieve verhalen op Sonicstate.. In Youtube demo’s klinkt hij te gek… In videos van producers zie je hen er op werken.. Dus: ‘die MOET je hebben!’

Maar als je hem dan zelf in huis hebt… dan haal je er toch niks uit. Standaard klinkt hij toch niet echt lekker, en editten… pff.. best onoverzichteijk en veel werk. Waar moet je tweaken zodat je wel die vette sound krijgt??' 'Heeft die dat uberhaupt wel?'.

Dan tja.. exit dan maar met dat ding…

Ja heel veel van die demo's zijn zwaar gesponsord en dus geen objectieve reviews.
Daar moet je voor oppassen.
 
Ja,ken je toestel,leer het,ook al kost het moeite.Zo heb ik de geweldige v.a.s.t technologie leren ontdekken,en nog steeds aan het ontdekken.Speel niet enkel de presets af.Dikwijls is dat van minder kwaliteit.

Klopt. VAST is straf. Net als vele andere synths.
Ik zie hier TI's met de vleet te koop aangeboden worden.
Dan vraag ik me af : als je tussen 1000 preset sounds niet eens iets vind dat de moeite is, waar ben je dan mee bezig ?

Hoe je een arrangement bouwt bepaald helemaal of een sound 'lekker' zit. Niet de sound, noch de synth op zich.
Anders bewijs ik graag dat elke synth rotslecht klinkt...
 
Klopt. VAST is straf. Net als vele andere synths.
Ik zie hier TI's met de vleet te koop aangeboden worden.
Dan vraag ik me af : als je tussen 1000 preset sounds niet eens iets vind dat de moeite is, waar ben je dan mee bezig ?

Hoe je een arrangement bouwt bepaald helemaal of een sound 'lekker' zit. Niet de sound, noch de synth op zich.
Anders bewijs ik graag dat elke synth rotslecht klinkt...

Het lijkt me niet dat het gebrek aan presets de reden is dat mensen hun Virus verkopen, eerder het feit dat er steeds meer vst's in de buurt komen en de Virus software nooit optimaal gewerkt heeft.

On topic, volgens mij zijn het vooral de mensen die kvk geregistreerd zijn, die alles nieuw kopen en later voor zo'n 21% minder weer op marktplaats verkopen, zonder verlies dus.
 
Ik heb mijn Virus niet te koop staan omdat ik niets kan vinden tussen de presets (voor zover ik die al gebruik, ik maak liever zelf mijn sounds) of omdat ik het geluid niet in een track gemixt krijg (ik denk dat de Virus reeks nog steeds aan kop gaat in het VA segment) maar omdat ik inmiddels al 3-4 jaar aan de TI2 zit en wel weer eens zin heb in wat anders. Dat doet niets aan aan het feit dat de TI2 een geweldige synth is of over mijn (gebrek aan) kwaliteiten als muzikant. Wat dat betreft zie ik weer een hoop projectie in deze draad, variërend van diepgeworteld persoonlijk falen tot het obsessief (ver)kopen van synths als middel om een ongelukkige jeugd te verwerken. Misschien heeft eenieder wel zijn eigen redenen en is dit niet iets universeels.
 
Mijn nieuwe synths verkoop ik vaak om oude mee te financieren :D Als ik een vintage koopje zie, of iets wat bijzonder is waar ik snel cash voor nodig heb, verkoop ik alleen synths die ik makkelijk terug kan kopen als ik er later achter kom dat ik ze echt mis.
 
Dat is ook wel iets ja, de Virus die ik te koop heb staan is mijn derde (na mijn Virus B en TI2 desktops). Zou goed kunnen dat ik er over een tijdje toch weer eentje wil. Dus dan haal ik er gewoon nóg een keer eentje :D
 
Back
Top