hardware sequencer / drum machine

peterverdonck

Nieuwkomer
Lid sinds
8 augustus 2013
Berichten
4
hallo

ongetwijfeld al gepasseerd in deze rubrieken, maar ik vind toch niet direct wat ik zoek
mijn setup: macbook met logic pro x, een nord stage 2 met 88 toetsen, een focusrite saffire pro 56
nu wil ik graag proberen om met een hardware sequencer / drum machine deze te koppelen aan de nord stage (en eventueel de synth geluiden van de nord bewerken met deze machine), zodat ik een drum sequentie kan maken / opbouwen, en daar bovenop met de nord beginnen experimenteren (melodieën), en tegelijk dit opnemen via de focusrite saffire pro 56

welke hardware moet ik kopen? (ik ben pro hardware, en minder pro software)
budget is laten we zeggen tussen de 500 en de 1000 euro zoiets

laat de voorstellen maar komen !
peter
 
idee'tje:

Native Instruments Maschine mk1 of mk2:
- vrij uitgebreide midi sequencer
- step sequencer
- heeft midi in/out
- je kan synced opnemen.. dus meespelen met je sequence en strak per X bars opnemen...
- kost je 600,-

Nadeel:
- je hebt een laptop nodig.. dus is niet standalone..
Maar je kan hem vrijwel zonder je laptop aan te raken bedienen of er naar het scherm te kijken.. Dus heb je toch een standalone experience.
 
Laatst gewijzigd:
Dat zou ik net niet doen. Maschine is geweldig maar als ik je verhaal zo hoor, zoek je echt een standalone sequencer met drumsounds die toelaat om externe gear, zoals je nord stage eveneens te sequencen. Zodat je muziek kan maken zonder pc en het nadien opnemen wanneer je tevreden bent? Kijk eens naar de Elektron sequencers. Een Maschinedrum bv, Zijn er speciale eigenschappen die je zeker wil in je sequencer? Aantal steps, glide per step? Ik noem maar wat.
 
Voor de elektron: de octatrack dan, of de analog four, of de keys?

Voor de sequencer: hoeft niet per se speciaal te zijn (met glides enzo); maar de vraag is wel: als ik hem koppel met de nord stage, kan hij dan ook de signalen van de synth van de nord stage bewerken (met de oscillators van de elektron analog four bv.)?
 
Heeft die nord stage audio inputs?
 
Elektron: Rytm als je een drumbak wilt. A4 kan drums, maar is beperkt. Octa als drumsampler vindt ik nodeloos frustrerend, en is meer een hardware daw.

Qua sequencen van externe gear is de Elektron route niet ideaal, enkel de Octa heeft midi uit. A4 is wel via Overbridge als fx plugin te gebruiken, maar de latency maakt dat dit niet echt live een optie is, enkel renderen.
 
btw..

hebben mpc's step input of moet je alles live inspelen? die jj os versies toch alleen?
 
step squencing van jj os is echt slecht. gelijk mijn mpc1000 de deur uit gedaan
 
step squencing van jj os is echt slecht. gelijk mijn mpc1000 de deur uit gedaan


ah goed om te weten :) ... Ik heb nooit een mpc gehad, maar wilde er altijd graag eentje hebben - mooie dingen, strakke timing etc. Maar altijd alles real time inspelen is niks voor mij. Ja leuk voor rap beats maar house beatjes wil ik liever op een grid programmeren....
 
Je hebt een aantal mogelijkheden:

- Stepsequencers (analoge step sequencers, zoiets als een cyclone, JX-3P)
- Pattern sequencers (Roland MC-8 stijl, Yamaha QY700)
- Step drum sequencers (Roland TR stijl
- Pad drum sequencers (MPC stijl)

Persoonlijk vind ik step drum sequencers erg tof voor drums en pak ik altijd de TR-626 als basis omdat die alles naar alles kan syncen zo'n beetje.

Voor andere partijen pak ik tegenwoordig vaker pattern sequencers, nu een ASR-10 bijvoorbeeld. Maar ik vind het ook erg leuk om de JX-3P te triggeren en dan te transponeren. De SH-101 en misschien ook wel de brutes werken vergelijkbaar met stepsequencer + transpose.

Wat vaak leuk werkte was een chord progressie te spelen op een keyboard, dat op te nemen en daarmee een QY700 aan te sturen die dat dan live vertaalde. De QY700 zit een beetje tussen step en pattern sequencer in naar mijn mening, hij kon het allebei aan en kan ook transponeren of chords transformeren. Misschien dat de Cyclone ook zoiets ondersteunt?

MPC stijl heeft me nooit zo getrokken.
 
Elektron sequences kan je niet als standaard midi file wegschrijven en niet real time overzetten naar een andere sequencer. Ik werk alleen met hardware sequenecers en met vele van de genoemde, maar er is er geen die alles kan. Niet dat dat erg is omdat ik als dat moet sequeneces tussen apparaten kan uitwisselen. Het dichtst in de buurt komt Kurzweil alleen kan die gek genoeg geen maatsoortwisselingen aan. Met de MPC-4000, 2500, MC-8 en de ASR-10 en TS-10 kan ik ook prima uit de voeten. De MPC kan je ook als een patroonseqencer beschouwen omdat je sequences tot een song kunt bouwen. Alleen gebruik ik die optie nooit omdat je binnen een sequence ook van maatsoort en tempo kan wisselen.
 
De Elektron sequencers zijn wel geniaal omdat ze goed geïntegreerd zijn met de interne synths (via die trig locks) maar voor externe synths vind ik ze niet ideaal. De Analog Rytm kan zelfs helemaal geen externe synths aansturen... En laat dat nu net degene zijn met de beste drum synthese.

Ik dacht eerder aan de MPC die drumsamples kan inladen. Ik vermoed dat stepsequencer voor jou toch niet zo belangrijk is... Qua pure sequencer is momenteel de Squarp Pyramid een interessante optie maar die kan dan weer geen geluid maken (voor 100€ heb je tegenwoordig wel al een sampler)...
 
Denk dat een octa juist ideaal is voor wat je beschrijft. Als je goeie samples / sample chains hebt is de octa juist super handig als drumdoos. Sample selecteren en verder xox patterns maken. En daarnaast kan je dan je synths sequencen en zelfs voorzien van lfo's, plocks etc. De manual is wel moeilijk door te komen maar als je tutorials kijkt of iemand die je kan helpen met de eerste stappen ben je zo up en running.
 
MPC 1000 of 2500 met JJOS2XL is wel tof voor sequencen. Erg uitgebreid allemaal. Grid edit is erg handig en snel. Volgens mij zelfs program changes enzo op te slaan zodat je snel je patches van je Nord terug hebt bij het laden. Plus geen gedoe met floppys/zip enzo.

@Furious: Op t grid programmeren werkt dus goed met grid edit. En zelf ook in main window. Rec indrukken, door je grid scrollen en noten plaatsen waar je ze wil hebben

Wat ik wel wat minder vind is midi akkoorden of melodie lijnen editen. Dat gaat in een pianoroll/midi-editor in een daw veel makkelijker en overzichtelijker. Daarom is het handiger iets opnieuw in te spelen ipv te editten.
 
MPC 1000 of 2500 met JJOS2XL is wel tof voor sequencen. Erg uitgebreid allemaal. Grid edit is erg handig en snel. Volgens mij zelfs program changes enzo op te slaan zodat je snel je patches van je Nord terug hebt bij het laden. Plus geen gedoe met floppys/zip enzo.

@Furious: Op t grid programmeren werkt dus goed met grid edit. En zelf ook in main window. Rec indrukken, door je grid scrollen en noten plaatsen waar je ze wil hebben

ah, het kan dus wel.. Grid edit.. step edit.. in mijn beleving was dat hetzelfde :)
 
voor sequencing is de beatstep pro (wel mono) geen slechte keuze om mee te beginnen. Geen ingewikkelde menu deepdiving en visueel ingesteld. Vanuit daar bepalen waar je nood echt zit en gericht verder zoeken.
Zoals hierboven al vaker genoemd is, bestaat helaas niet de toverdoos die alles kan.
Ik werk live met verschillende (eurorack) sequencers die allemaal hun eigen kwaliteiten hebben.

Octatrack is wel zeer veelzijdig maar haak elke keer af op het menu (deepdiving), als je het even opzij zet moet ik weer de manual erbij pakken.
 
Er zijn meerdere prima hardware sequencing oplossingen te vinden, met elk hun eigen accent. Een apparaat dat alles heeft bestaat niet.

Het toeval wil dat ik een Midibox Seq v4 te koop heb staan. Een diepe, snelle machine, prachtig apparaat. Als je interesse hebt, PB me maar.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top