Doepfer Dark Energy - Glide functie?

Alterex

overdreven/overdrive
Lid sinds
4 augustus 2003
Berichten
800
Locatie
Bleiswijk
Hi forumleden,

Ik zit er aan te denken om een Dark Energy te kopen. Eventueel op termijn uitbreiden met een klein A-100 systeempje. Nu las ik op de Doepfer site dat een glide functie te koop is voor € 10. Niet solderen gewoon op klikken stond in de beschrijving. Voor iemand die niet kan solderen: fantastisch.
Alleen... misschien een gekke vraag maar: waar laat ik de glide knop op de Dark Energy? Ik zie geen plek? Op de achterkant? :?

Heeft iemand ervaring met de installatie van de glide knop?

Ik hoor het graag!

Gr,

Matthijs
 
Aan de onderkant is de knop keurig te bevestigen want daar zit al een (afgedekt) gat voor. Je kunt hem dan echter niet meer rechtop zetten.
Het monteren van de knop is echt een eitje en stelt verder niks voor; zelfs ik had dit in 5 minuten gedaan :)
 
Duidelijke afbeelding:

2833596_800.jpg
 
:okdan:
Binnenin zitten trouwens nog wat jumpers, bijvoorbeeld voor de range van de vco. Ben aan het overwegen hier schakelaartjes voor te kopen en in de behuizing te bouwen, maar moet nog even overwegen of ik dat het boren in de behuizing waard vind. Keuzes he... Maar goed, voor de glide is dat toch niet relevant :)
 
Waar heb jij de Doepfer gekocht? Ik zie niet direct bij music house dat de glide "mod" wordt verkocht. Ik vind 'm sexy ;-).
 
Bij Thomann! Daar is 'ie € 389, da's net zo duur als deze bundel:D Meestal is de bestelling met een dag of 3, 4 al binnen. Als je nagaat dat hier de betaling, die ook naar Duitsland moet, al bij is meegerekend vind ik dat zo verkeerd nog niet :okdan:
Glide is ook wel echt een must vind ik zelf. 't Is toch een veelgebruikt fenomeen bij synthese.
 
Hmm ik zag niet dat de 'glide' daar apart werd aangeboden... toch nog maar even goed kijken :).

EDIT

Hij staat er onder :p. Morgen ff bestellen met patch kabeltjes...
 
Laatst gewijzigd:
heb net de Dark Energy en wil de Retrigger On zetten ipv standard Off volgens pag22 van manual.zodat bij elke toetsaanslag de golfvorm overnieuw begint.
Nu wordt bij portamento spelen naar naastliggende toets de golfvorm niet gestart waardoo de toets dood lijkt.

volgens manual moet ik dan een program change #6 verzenden.
ik heb geen ervaring met MIDI instructies dus hoe doe ik dit vanaf synth Virus Polar/ JP8000 of via DAW Abletin?

verder een fantastich ding, veel leuker dan controllers en VST-synths
als de DEv2 uit is neem ik die er meteen bij, don't you f***ing worry.

groet

Richard
 
2 Dark Energy's is 3 keer de mogelijkheden, denk ik dan :okdan:

Maar ik gebruik geen Ableton, heb ook geen Polar of JP... Ik vrees dat je de handleiding in moet duiken, of iemand anders moet er wat zinnigs over kunnen roepen. Dit filmpje legt wat uit over Ableton:



Heb alleen de 1e minuut gekeken :D maar 't lijkt erop dat je in dat scherm onderaan ergens de correcte commando's kunt mappen. Daar moet je dus op zoek naar een program change-mogelijkheid i.p.v. control change zoeken denk ik, en daar de DE mee aansturen. Maar nogmaals, ik ken Ableton verder niet :)
 
Laatst gewijzigd:
Helaas, behandeld dat niet mijn topic.
maar ik zal eens verder zoeken op YouTube ed.

hebben jullie geen hinder van het Retrigger issue?
tenminste ik vind het niet prettig spelen.

grt

Richard
 
D Energy Glide

D Energy Glide

ik heb blijkbaar een wat oudere D Energy en deze was niet voorzien van een gat onderin.
ben ik toch maar even aan het prutsen gegaan en in tegenstelling wat Doepfer meld is het prima mogelijk
om de glide-pot in het bovenpaneel te plaatsen.
ik heb het precies tussen DOEPFER en Dark Energy letters geplaatst.
daarvoor moeten wel beide prints uit de kast, dus alle knoppen en bevestigingsmoertjes eraf.
valt best wel mee..
gat van 9mm boren
aansluitingen vd potmeter naar binnen buigen, aansluitdraden zijn erg dun en kwetsbaar
bij mij brak zwart af, maar goed weer effe solderen en klaar..
de mechanishe bevestiginspennen zijn overbodig en die moet je ook naar binnen buigen
dan past de potmeter prima tussen behuizing en printplaten.

het kabeltje doorvoeren naar boven en aansluiten op JP4
en klaar is Kees.

Glide time had naar mijn smaak wel wat extremer mogen zijn maar is op zich heel precies instelbaar.

en inderdaad kan het best leuk zijn om andere JP's middels een switch door te voeren naar buiten.
Bijv een switch om te schakelen tussen LFO Inverted en Non Inverted.

ik zal zien of ik een foto'tje kan toevoegen.

leuk ding die Dark Energy.
maar waar blijft versie2 nou?

groet

Richard
 
ik heb blijkbaar een wat oudere D Energy en deze was niet voorzien van een gat onderin.
ben ik toch maar even aan het prutsen gegaan en in tegenstelling wat Doepfer meld is het prima mogelijk
om de glide-pot in het bovenpaneel te plaatsen.
ik heb het precies tussen DOEPFER en Dark Energy letters geplaatst.
daarvoor moeten wel beide prints uit de kast, dus alle knoppen en bevestigingsmoertjes eraf.
valt best wel mee..
gat van 9mm boren
aansluitingen vd potmeter naar binnen buigen, aansluitdraden zijn erg dun en kwetsbaar
bij mij brak zwart af, maar goed weer effe solderen en klaar..
de mechanishe bevestiginspennen zijn overbodig en die moet je ook naar binnen buigen
dan past de potmeter prima tussen behuizing en printplaten.

het kabeltje doorvoeren naar boven en aansluiten op JP4
en klaar is Kees.

Glide time had naar mijn smaak wel wat extremer mogen zijn maar is op zich heel precies instelbaar.

en inderdaad kan het best leuk zijn om andere JP's middels een switch door te voeren naar buiten.
Bijv een switch om te schakelen tussen LFO Inverted en Non Inverted.

ik zal zien of ik een foto'tje kan toevoegen.

leuk ding die Dark Energy.
maar waar blijft versie2 nou?

groet

Richard

Tijdje geleden inmiddels, maar ben best benieuwd naar de foto :)
 
ik heb zelfs een filmpie gemaakt voor Youtube zie:



groet

richard
 
Hoe werkt retrigger eigenlijk?

Als ik hem aanzet en een noot gedrukt hou en dan een hogere noot speel dan speelt hij de hogere en wanneer ik deze 2de loslaat speelt hij de 1ste opnieuw die nog steeds gedrukt is.
Maar wanneer ik op de DE een noot gedrukt hou en dan een lagere noot speel, hoor ik helemaal niks meer.
Is dit een fout van Doepfer of kan ik dat ergens instellen?

Als ik de retrigger afzet dan gebeurt er eigenlijk identiek hetzelfde alleen dat vanaf de 2de noot die ik druk het volume enorm omlaag gaat...
 
Dark Energy II manual p.22:
(3) Retrigger on/off
With this parameter you can select whether a new gate/trigger pulse is generated when playing legato (i.e. playing a new key on the keyboard without releasing the key played previously). The factory default setting is „retrigger off“. Additionally, the MIDI controllers legato (controller #68 ) and sustain (controller #64 ) affect the gate output in the usual way.

Additionally, the MIDI controllers legato (controller #68 ) and sustain (controller #64 ) affect the gate output in the usual way.
Heb je hier naar gekeken?
 
Back
Top