Toetsen verwijderen uit een Roland JX3P

Lid sinds
15 februari 2007
Berichten
1.002
Locatie
Vlakbij Hulst
Eén toets van mijn JX-3P geeft soms geen geluid meer. (zwarte toets c#).

Als ik er dan een paar keer snel na mekaar op druk, wat ingedrukt wiebelen, en wat blazen en zo... dan werkt hij wel weer... een beetje een vuil contact dus, niks dramatisch, ik maak er me zelfs geen zorgen over...

Op internet vond ik ook een simpele uitleg (fixing dead key) maar wat ze daar niét vertellen is hoé je die key weghaalt???

Ik heb hem al eens opengelegd. Dat lukt wel, gewoon wat schroeven losdraaien. Wat ik zie als ik hem openvijs zit in bijlage. Ik zie de toetsen, ik zie de veertjes, maar ik heb geen idee hoé ik die toets eruit krijg... Moet ik alle toetsen eruit halen? Zoja, hoe? en is dit riskant?

Ik heb wat rondgezocht op dit forum, en net datgene over hoé je die toets eruit haalt vind ik nergens terug.

Tips?
 

Attachments

  • DSC_0453.jpg
    DSC_0453.jpg
    155,3 KB · Bekeken: 48
Het makkelijkst is om de gehele toetsen sectie los te maken van de behuizing. Is ook noodzakelijk let op connectortjes etc die moeten naderhand weer goed terug worden geplaatst. Neem anders foto's ter herrinering:eureka:......de veer moet je verwijderen, daardoor komt de toets los te liggen. Als het goed is kan je hem dan van achter, waar het veertje zat, omhoog kantelen en verwijderen.

Ik zal zo even foto's plaatsen van het schoonmaken van de toetsen op mijn Bit One. Heb ik een how to do van geschoten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de toetsen van n JX3P nog niet heb mogen behandelen. De mijne speelt nog okee namelijk maar gaat over een tijd ook onder het mes.:duivels:
 
Het makkelijkst is om de gehele toetsen sectie los te maken van de behuizing.

Maar is het écht nodig? Als ik het veertje losmaak van de toets, kan ik hem er dan zo al uitnemen?

Ik ben een beetje huiverig alles los te maken voor die ene toets tenzij het écht nodig is...
 
Haal anders van die ene toets het veertje los en kijk of je hem kan oplichten voorzichtig.....bij de Bit One zit er een veertje vast aan de toets (aan de onderzijde) die zorgt voor het contact bij indrukken. Ik weet niet met wat voor systeem de Roland toets vast zit. Maar ik denk een soort gelijk systeempje. Bij mijn Bit heb ik meteen alle contacten schoon gemaakt. Anders blijf je hem in en uit elkaar halen.
Maar ik ga zo die foto's in het reparatie forum plaatsen misschien heb je er wat aan.

Misschien iemand anders die wel s een JX toets heeft losgemaakt?
 
Ja ik ga er eens naar kijken dan naar de foto's... want ik heb geen idee hoe je dan aan dat veertje langs de onderkant kan moest dat erin zitten...
 
Volgens mij dezelfde toetsen als een juno of jupiter. Da's alweer lang geleden. Veertje losnemen dan merk je vanzelf hoe je de toets eruit moet manouvreren. In ieder geval iets naar voren halen. Aan de achterkant wordt de toets tegengehouden door een transparante folie, daar moet je even voorzichtig doorheen drukken.

Eerst de twee witte toetsen rondom de zwarte toets verwijderen.

Ik denk dat je even het chassis moet loshalen (schroeven vanaf de onderzijde) om uiteindelijk het contact schoon te maken. Dan zie je ook wat je doet tijdens het loshalen van de toetsen. Let op, er zit hier en daar wat vet aan, laat dat zitten.
 
transparante folie, daar moet je even voorzichtig doorheen drukken.

Dat van die folie, daar las ik erg vaag eens iets over... trek je die dan los (nee toch?), maar wat bedoel je met 'doorheen drukken'...

Ik ga hem morgen opendraaien, maar ik ben graag voorbereid zodat ik niet bang hoef te zijn dat ik iets stuk doe...

Schoonmaken maar vet laten zitten... dus enkel onder de rubberen stukjes het vuil verwijderen... met een wattenstaafje?
Beetje potlood aan de onderkant (gewoon eens overgaan of echt wat potloodvijlsel), werkt dat ook of beter niet doen?
 
Back
Top