Going Modular - Overzicht in SOS

het is een leuk artikel voor beginners maar er staat idd niks nieuws in. wel een handig overzicht van zowat alle fabrikanten, dat heeft me persoonlijk wel een tijdje gekost om dat op een rijtje in m'n favorieten te krijgen. ;)
 
ach ja, we willen niet allemaal de hoofdprijs betalen voor vintage...
mss klinkt vintage idd een tandje dikker, maar misschien openen de filters niet ver genoeg?
en lijkt het dikkig.....

ik ben iig niet overtuigd dat vintage zoveel dikker is... en al helemaal niet als je de prijzen ziet...

maar het kan idd een afweging zijn......

AO mijn ervaring is dat oudere vco's en ook vaak filters lekkerder klinken.
En jij mag best niet overtuigd zijn en dat van die filters is wel leuk.
Maar als ik een VCO test of een VCO demo post dan gebruik ik al zowiezo geen VCF.

Dat is ook zeker zo, maar juist op een modular kan je instabiliteit op je VCO's natuurlijk makkelijk simuleren met een beetje patchen (hoewel geen echte modular zit er op VCO 3 van de M5 zelfs een aparte potmeter om de mate van instabiliteit in te stellen).

Zo heb je dus de keus tussen oscillators met een rotsvaste tuning, of de zweverige charme uit het verleden :)

Dit gaat niet helemaal op hoor ik heb het ook vaak geprobeerd door wat noise minimaal een fm ingang van een Wiard VCO in te sturen en het is gewoon anders.
 
ik schrijf ook, het kan een afweging zijn.

ik ben niet overtuigd door: de prijs/kwaliteit verhouding.
thats it, ik wil heus wel een ouwe moogmodular....
tegenwoordig is de prijs zeer hoog tegen goede kwaliteit sound, maar wat met betrouwbaarheid en beschikbare onderdelen.

Dat zijn allemaal afwegingen waar je zin in moet hebben.
Ben je purist dan is de keuze snel gemaakt. Wil je gewoon een gave synth dan kan je best nieuw spul kopen.

Mijn dingetje klinkt echt wel vettig, of in ieder gaval vet genoeg voor mij.

Vaak zit er idd een lekker randje aan vintage,ik bedoel maar al die ouwe roland zooi is prachtig...
 
Dit gaat niet helemaal op hoor ik heb het ook vaak geprobeerd door wat noise minimaal een fm ingang van een Wiard VCO in te sturen en het is gewoon anders.

Ik zou zelf ook geen noise gebruiken, omdat dit niet de instabiliteit geeft die je wilt. Met een stuursignaal dat extreem langzaam moduleert krijg je waarschijnlijk betere resultaten. Bijvoorbeeld een supertrage LFO met een S/H output, en dat door een lag processor die op max staat. Dan krijg je toch een vrij natuurlijke zweving volgens mij.

Sowieso is er natuurlijk een duidelijk onderscheid tussen deze zweving en de exacte golfvorm die de VCO uitspuugt, vaak klinkt een zaagtand op een oude synth weer anders dan al dat nieuwere spul. Soms lijkt het wat dikker te klinken daardoor. Misschien is dat ook deels wat Rianne bedoelt.
 
FF op die zijnoot... toch wel even leuk :)
(Ach ja, het is ook muggengezift de definities, maar toch...)
Een track is voor mij iets waar muziek in zit. Muziek kenmerkt zich voor mij voornamelijk door de emoties die ik erin hoor. Terwijl m'n noodles of soundscapes vaak geen emotie bevatten (en dat is ook niet de bedoeling), maar wel een duidelijke sfeer. Een stuk opgenomen sfeergeluid is voor mij geen track, geen muziek. Is een fieldrecording een 'track'? Voor mij dus niet.
Maar als je onder track alles wat opgenomen geluid is schaart, ja dan maak ik tracks :)
 
mono
dus je gebruik niet sequencers

ik hou van t hele idee dat er egerens een klok in muziek ...effe groter denken ..zit ! en door de quantizers div modules er dus veeeel meer mogelijk is
dan mn saaie 1 lfo in mn cs30 bv
as voor beeld



khoorbyjouw ook byna nooit drums
je zit ook de sound scape hoek !


ola
 
Back
Top