akai s3000 vs akai s5000

De mpc lijk ik niet eens het filter aan de velocity te kunnen hangen? Oke het is geen volwaardige sampler maar dit is wel echt heel karig.
He??? :? Met de MPC-4000 kan dat wel en dat is toch een vergelijkbare sampler? Ik wou hier net een pleidooi houden voor de MPC-4000 en 5000 als vervanging van de S-reeks. Ik ken de klank van de S-serie niet, maar voor een neutrale klank kan ik prima met de MPC-4000 werken. Het wordt een afweging tussen het belang van de klank en het belang van het gebruikersgemak/moderne opslagmogelijkheden. Zie ook de lopende draad hier op het forum over ervaringen met diverse hardwaresamplers.
 
De mpc4000 heeft een z serie sampler aan boord he! die is sowieso heel uitgebreid en niet te vergelijken met de mpc5000. Had ook wel wat meer verwacht en misschien zie ik wat over het hoofd, kan jou mpc2500 het ook niet? die heeft ongeveer de zelfde sampler als de mpc5000 aan boord. eigenlijk veel meer als simpel een drumkitje over midi triggeren en beschikking hebben over de filter opties heb ik niet nodig en aan 1 sampler die alles kan heb ik eigenlijk genoeg. kon er mooi samples op droppen op de HD dus dacht lekker makkelijk maar valt dus tegen. zo heeft elke sampler nu een flink nadeel.

s3000 scsi geen zin meer in
s5000 usb, heb er nu een netbook met XP aan hangen lekker omslachtig, op de daw werkt ie in ieder geval niet meer.
mpc mist simpele sampler functies.

misschien maar alle samplers verkopen en een mpc4000 terug nemen.
 
Toch maar even de handleiding erbij gepakt, kan wel velocity naar het filter linken. Vanavond maar even kijken hoe de mpc zich houdt tegen over de samplers en hoe het filter klinkt.

Jammer dat er op de mpc5000 geen whole functie zit zoals op de mpc1000 met jjos. kan nu elke sample individueel gaan aanpassen in plaats van alle samples tegelijk.
 
Jaja daar ben ik weer met mijn sampler perikelen.

Ben erachter gekomen dat de mpc5000 gewoon complete sample keygroup programs met 128 samples max laad en verdeeld over keys net zoals de s3000 en s5000 ook doen. Was even in de waan dat programs alleen te verdelen waren over pads.
Staat me ineens vaag bij dat keygroups destijds ook een voorwaarde waren om de mpc5000 te kopen maarja tijd doet vergeten he.

Nogal aan het knooien geweest, moest een pc met windows xp regelen om aksys aan het werk te krijgen zodat ik de s5000 en scsi schijven waar de s3000 aan hangt ook kon bereiken.

Wat een omslachtige bende zeg, kick programs die ik op de s3000 heb gemaakt, heb ik gesaved op scsi schijven, die programs op de scsi schijven open ik weer met de s5000 en dan vervolgens kan ik met aksys de programs en samples pas rippen als ze in het geheugen van de s5000 zitten. Hoe moeilijk wil je het hebben? Had nog gekeken voor een scsi PCIe kaart voor in de mac, die dingen beginnen bij 300 euro nieuw, dat gaat niet gebeuren natuurlijk

Eenmaal dus gelukt mijn kick programs uit de s5000 getrokken en in de mpc gegooid. Alles op de mpc net zo mooi op de zelfde keys als ik in mijn samplers had, ook geen gedoe met drumpad programs met maar max 64 notes. Dus kan de mpc nu in alle tracks inzetten als volwaardige s3000 sampler voor de kicks zonder dat ik noten met bijbehorende kicks moet gaan veranderen.

Enige nadeel, ben nu aan het A/B/Cen tussen de 3 samplers en ja de mpc5000 klinkt weer heel anders, moet op de mpc het 2 pole filter op 70% zetten om hem hetzelfde te laten klinken als de s3000 want de mpc geeft flink meer hoog mee lijkt het. Maar dan klinkt de mpc5000 dikker en met flink meer strak laag als de s3000, had dat toch even niet verwacht.

Nu alleen nog de velocity to filter wat niet werkt. Als ik het filter met de hand omlaag zet gaan alle samples in de keygroup mee. Stel ik de velocity to filter in gebeurt er niets als ik nonten zachtjes aansla. En blijkbaar is velocity hardcoded naar volume en dat wil ik nou net niet.

Dat ga ik nog even allemaal uitzoeken, als ik de velocity nog voor elkaar krijg is het wat mij betreft klaar en heb ik aan de mpc5000 dus toch wel een volwaardige sampler. Dus wat mij betreft kun je je pleidooi wel houden Akikaze
 
Nou velocity naar filter op de mpc5000 had ik inmiddels al uitgevonden.

Heb nu inmiddels ook een NI maschine met v2 software, werkt ook weer heel mooi. Was even uitzoeken hoe ik op elke noot een kick kon zetten want als ik vanuit live de machine aansprak kreeg ik elke kick uitgesmeerd over de toetsen en heb niet zoveel zin om voor elke kick en andere drums een apart midi spoor naar de maschine aan te maken maar heb nu netjes 60 kicks verdeeld over toetsen net als in mijn samplers. Gebruik de sequencer van de maschine dan ook niet, ben in ableton toch wel een stuk vrijer dus misschien is de maschine als sequencer een beetje overkill voor mij wat dat betreft maar als sampler alleen al is hij de moeite waard en het voelt zo lekker natuurlijk aan door de filters en envelopes die op maschine in te stellen zijn en heb een drumpad template gemaakt met dezelfde noten als op de mpc5000 zodat ik nu de maschine kan gebruiken als drumpad controller in ableton live zelf.

Misschien in de toekomst de sequencer als sketchpad gebruiken voor de drums omdat de stepsequencer in combinatie met drums intikken toch wel leuk is.

Even over het geluid, heb nou het zelfde kick program op de s3000, s5000, mpc5000 en maschine>motu door hetzelfde insert chain lopen, waar ik de akai samplers zo goed als gelijk krijg zonder verschil wat echt een probleem oplevert is de maschine door motu weer hele andere koek. Het lijkt net alsof er over de akai samplers een filter zit met cutoff op 80% vergeleken bij de motu. Heb in ableton een eq gezet over maschine en trek hem dan aardig gelijk met de akai samplers. Ook hebben de samplers wat meer laag als de maschine motu combi maar dat is ook wel gelijk te trekken.
 
Bij mijn S3200XL's (dus ik denk ook zeker op de S3000 en mogelijk op de S5000) heb je in de SMP2 page ook nog een filter setting. Door deze "open te draaien" wil het filter soms net wat verder open gaan. (Ook als alle filters al open staan in de "filter page")
 
Laatst gewijzigd:
Dat zou misschien verklaren waarom de s3000 en s5000 iets doffer klinken. Die smp2 page gebruikte ik overigens nooit.

Bedankt!
 
Ik had hetzelfde "probleem" dat bepaalde AKAI sample CD's op verschillende samplers (Ik heb diverse modellen Akai, Ensoniq, PC samplers) doffer klonken. Dit bleek eenvoudig op te lossen:
http://akai-sampler.blogspot.nl/2010/03/akai-s1000s1100-sampling-tips.html

12. Filtering

The filters on the Akai samplers are controlled from the FILT page of the Edit Prog mode. The frequency field is used to adjust the cutoff frequency of the filter. With the value set to 0, no sound will pass through. With the value set to 99, it should allow all of the sound to pass through. However, even with the value set to 99 it is possible to open the filters a little bit more by adjusting the Filt setting on the SMP2 page of the Edit Prog mode to +50. This will fully open the filters and can make a real difference on sounds containing a lot of higher frequencies.[/FONT]
 
[edit]

sorry.. ik reageerde op iets heel ouds..
 
Back
Top