filmmuziek.

Googol

Ouwe rot
Lid sinds
18 december 2001
Berichten
2.692
Locatie
Den Bosch
Tuurlijk is het logisch dat er house en trance en vele andere
elektronische muziek in dit forum word besproken maar
synthesizers worden niet alleen daarvoor gebruikt.
Omdat de synth en aanverwante bijna overal toepasbaar zijn
wilde ik het nu over filmmuziek hebben.
Het lijkt me razend interessant om voor een film iets
te maken. Maar hoe werk nou zoiets?
Je maak via een sequencer een leuk spannend stukkie
met je sampler/synth/whatever. Wordt dat dan in de film gemixt?
of wordt er gewerkt met tijdcodes…

klink misschien raar maar je eigen (muzikaal) te laten inspireren
door reclamespots…”huh?” ja, je moet eens luisteren naar sommige
(voornamelijk auto en sommige verzekering maatschappijen)spots,
daar zitten geweldige sounds in!

Dasalnietteplus, waar moet ik aan denken?
Aan geluid geen gebrek. Ik bedoel een:
Roland XV-88
met SRX-3 en
4 piano en strings
Korg N-364
E-mu Vintage Keys
(Jaja…) Peavey SPII/SX
(ben geen echte sample freak,
gebruik hem enkel voor effects)
Nord Rack(de eerste)
Korg MS2000 en een
Yamaha AN1x

Moet voorlopig voldoende zijn Toch?
Wie kan mijn goeie tips geven?
Al vast bedankt!
 
Last edited by a moderator:
Het lastigste van muziek maken voor films is een film te vinden om muziek voor te maken. m.a.w. hoe kom je aan opdrachten. Het beste is waarschijnlijk om zelf veel te oefenen en 'music for imaginary films' te maken net als Arling & Cameron.

Je kan natuurlijk zelf een soundtrack voor een bestaande film componeren en die er in plaats van het bestaande geluid onder zetten.

Sound on Sound heeft 'n aantal artikelen gepubliceerd over muziek voor films (doe op sospubs.couk 'n search op 'music for films' o.i.d.).

Technisch gezien werk je 'in het echt' aan de hand van ruwe edits op timecode-video, en en aanwijzingen van de regisseur. Het echte mixen gaat dan vaak met ProTools gesynct aan een speciaal soort timecode-video die dan op 'n bioscoopdoek gebeamd wordt. Zit je dus achter een mengtafel van 6 meter midden in 'n bioscoopzaal.

Als je 'n reclame of trailer doet van 'n minuut ofzo, is het vaak makkelijker om 'n quicktime-versie van het beeld te importeren in Cubase/logic/whatever. Je kan dan frame-accurate syncen en het geluid dus perfect op het beeld zetten. Ik heb dit tot nu toe vier keer mogen doen, en het is inderdaad erg leuk werk.
 
Mij lijkt het best dat je zelf voor één of meer spotjes een soundtrack maakt waar jezelf heel tevreden van bent (prof. kwaliteit) en die dan opsturen naar verschillende reclameproduktiehuizen. Die zijn altijd op zoek naar talent, maar je moet wel het bewijs van je kunnen hebben. Kan ook voor filmprodukties toegepast worden. Eerst kortfilm natuurlijk.
Connecties helpen ook een heel eind...

Pro's werken met Protools en gesyncte digitale betacam, als je weinig budget hebt... ofwel met de vinger aan de rewindknop van de video ofwel Adobe Premiere (video-editing op de comp), waarin je beelden kan laden. Dit programma heeft oneidig veel audiokanalen (geen midi) waarop je op het frame nauwkeurig kan plakken. Spijtig genoeg kan je niet slaven aan je sequencer (Misschien een ander video-editing programma wel?).

Kan je Quicktime eigenlijk syncen met je sequencer?? Als wel dan is dit de goedkoopste oplossing.
 
mijn buget is f**king low!
Dus is Quicktime misschien een oplossing.
En op de vraag of Quicktime te syncen is met cubase vindt
ik ook ééérg interessant.
 
Syncen aan Video

Syncen aan Video

Zolang je videosignaal een stabiel wordclock, SMPT of VITC signaal heeft, kun je er met cubase etc. wel aan syncen. Probleem is wél dat je een midi-interface nodig hebt die de juiste standaard ondersteunt (bijvoorbeeld een Unitor8 van emagic)
 
(gisteren niet gelukt dit te posten; forum was ff offline)

Orgineel geplaatst door computer
mijn buget is f**king low!
Dus is Quicktime misschien een oplossing.
En op de vraag of Quicktime te syncen is met cubase vindt
ik ook ééérg interessant.

Ja dat is eigenlijk precies wat ik bedoelde; als je 'n QT importeert in Cubase, dan wordt ie automatisch gesynct. Je gebruikt dan dus alleen Cubase; Quicktime heb je niet nodig. Je kan nog een "offset" invoeren in smpte eenheden (uren:minuten:seconden:frames) om de film iets op te schuiven t.o.v. de muziek. Dat stel je dus een keer in en daar blijf je verder vanaf.

Dit werkt echt fantastisch (mits je filmpje klein genoeg is dat je comp het goed aan kan; 200x300 pixels is plenty). Je kan in het filmvenster frame voor frame vooruit of achteruit, en de locator van cubase loopt dan feilloos mee. Kun je dus soundFX PRECIES op het juiste frame plaatsen.

Deze methode heb ik gebruikt voor de trailers voor de Shorts en Cinestud filmfestivals. Je kan ze ff bekijken op www.breakserial.com, kijk bij 'music for media'. Die van cinestud is het beste voorbeeld van elk geluidje precies op het beeld plakken; hierbij heb ik met de beeldmakers een bpm afgesproken en dan gaat de rest eigenlijk vanzelf.

Op het moment ben ik bezig aan de credentials-tape van Result DDB (reclamebureau, o.a. mcdonald's & centraal beheer). Hierin zitten naast muziek ook veel geluidseffecten, dus daar komt de bovenstaande methode helemaal goed van pas.
 
Ben vanaf 1994 bezig met het maken van muziek voor TV.
Je moet je aan een paar regels houden en kan niet vrij
te werk gaan, vooral als je met timecode werkt kan dit
lastig zijn.
Ook het masteren heeft beperkingen zoals het hoog en laag
moet je goed in oog ( oor ) houden anders blijf van je muziek
niets meer over op TV.

(beknopt) voorbeeld: jaar 1995

Ik krijg begin van de week een band ( offline( ruwe montage )
zonder timecode, de zelfde dag belt de regisseur met uitleg.
Soms krijg ik ook een draaiboek en een timecode lijst van
de voice-over ( dat ik niet bij een belangrijke passage te
heftige muziek gebruik ).
Ik bekijk eerst de band en lees dan het draaiboek om zo een
indruk te krijgen van het verhaal.
Het betreft hier een dossier van "peter R de vries misdaadverslaggever"
uit 1995 van een moord.
De muziek valt in het genre drama , en heeft een thema nodig voor
het slachtoffer en de moordenaar, zo kan de kijker buiten de
voice-over ook de muziek als aanknopingspunt zien.
Verder komen er nog effects bij die later erbij worden
geplaatst in de geluidsbewerking studio.
Een week later krijg ik een band met timecode nu kan ik
beginnen met het in elkaar monteren van de muziek , dan
het mixen het masteren en op DAT/CD richting Hilversum.
 
Er komt dus veel bij kijken.
Syncen en timecode heb ik verder nooit uitgekiend.
Maar ik vind het razend interessant.
 
hee lo-fi, ben jij nu voor Raph de helicopter-geluiden en pilotenstemmen enzo aan het doen? ;)

Olaf
 
Orgineel geplaatst door olafmol
hee lo-fi, ben jij nu voor Raph de helicopter-geluiden en pilotenstemmen enzo aan het doen? ;)

Olaf


Hee, hoe wist je dat? David hier. Wie ben jij?
Raph moet nog ff over de brug komen met 'n nieuwe beeld-edit. Ik hoop dat ie oud & nieuw overleefd heeft; toen ik om 11.30 's ochtens naar huis ging zat hij er nog steeds. :)
 
omdat wij de resultddb website met de helicopters hebben geprogrammeerd (we doen veel werk voor tribalddb, de interactieve tak van result) ..Raph vertelde al dat er iemand (jij dus) bezig was met alle audio, ook voor die showcase...

verder kom ik Raph ook vaak in paradisco tegen buiten werktijd, gaat beetje via vriend van me, Roger...

klein wereldje weer ;)

Olaf
 
He, lachen. Small world. En hangt Roger (Rodger?) hier ook wel eens rond dan? Ik kan me herinneren dat ie 'n tijdje geleden zei dat ie wat nieuwe hardware (AN1x?) had gekocht en zelfs 'n soort live ding deed (in Vaaghuyzen ofzo). Hook 'm anders ff up met het forum. Meer zielen + vreugd enzo.

Vette site trouwens.
 
zit nog teveel in de helis, tis inderdaad Rodger ;)
hij weet van dit forum, maar drukdrukdruk..

hij heeft inderdaad tijdje geleden die AN1x gekocht, bevalt goed....we gaan binnenkort weer eens wat dingetjes in mekaar sleutelen....

van dat live ding weet ik nix..zou kunnen

Olaf
 
Back
Top