Je ervaringen met kabels?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.717
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ik heb een boel kabel - kocht oa SSSnake (Thoman verkoopt dit)

mijn ervaring met Sssnake is dat ze hard worden, de midi kabels zijn heel cheap qua stekker en vervormen en zijn moeilijk in te pluggen. Die koop ik dus niet meer. Ik heb nu een boel Cordial besteld (Neutrik stekker)
tevens de jack kabels van SSSnake: ze worden hard. Af en toe is er ook een gloednieuwe die al stuk is in de kabel en dan heb je geen geluid tenzij je de kabel beweegt.
Ik koop vanaf nu dus wat duurdere kabel.
Jullie ervaringen?

Het interessante aan Sssnake was de kleurtjes. En hun pro serie heeft neutrik dus die riskeer ik nog 'n keer...
 
Goedkope China kabels koop ik niet meer, en ook de Sssnake Thomann kabels niet - beide vanwege kabelbreuk.

Klotz kabels heb ik laatst besteld, die hebben ook garantie; iets van 5 jaar geloof ik..
 
Sssnake is een Thomann huismerk. Er zit redelijk spul tussen (de duurdere varianten) maar de goedkopere zijn meestal poep. Stugge kabels, slechte connectors waarbij de plating meteen afslijt of de tip die in een jack blijft zitten. De Cordial kabels met Neutrik connectors zijn prima.

Wanneer het om audio kabels gaat, dan maak ik ze meestal zelf: een aantal meter van de juiste kabel en connectors van een goed merk (Neutrik voor TS/TRS/XLR).
 
Jammer dat het huismerk van Thomann (Sssnake) niet goed is: ze zijn goedkoop voelen solide aan en de stekers zijn van metaal. Bedankt voor de 'Pro Sssnake' tip van Thomann (is dus eigenlijk het merk Neutrik).

P.S. Denken jullie dat er veel verschil zit tussen deze Jack van Thomann's huismerk:


en deze van Neutrik:


(de plaatjes zijn aanklikbaar en dan kom je op Thomann's website)
 
Laatst gewijzigd:
Alleen de connectors zijn dan van Neutrik, maar ook lang niet allemaal, zoals dat bij deze multi ook niet het geval is: https://www.thomann.de/nl/pro_snake_83840_5_multicore.htm

Ik heb ooit zo'n multi gekocht, maar dan met RCA-TS. En die connectors waren vreselijk slecht, daar bespaar je dan op. Ovale RCA's en meerdere afgebroken TS tipjes en hebruikzingen die steeds losdraaiden. Ook was er verschil in maat bij sommigen.

De connectors in de post hierboven: tja je kan het niet goed zien op zo'n plaatje maar de onderste Rean/Neutrik zijn dan van de goedkoopste soort: ik heb er een hele boel. Ze zijn prima, maar voor locatiewerk gebruik ik liever de duurdere variant alleen is dat flink lappen als je er een flink aantal nodig hebt.
 
Als de behuizingen steeds los komen, drupje loctite er op of indien je echt gierig bent een andre sneldrogende vloeistof (doorzichtige nagellak van 't vrouwtje of zo) en dan dichtschroeven en even afblijven
 
Ik heb goedkope Sssnake multikabels maar blijkbaar nog niet lang genoeg om te gaan merken dat ze verharden.
Onlangs ook Sssnake pro gekocht en die voelen toch wel meer solide aan, mede door die Yongsheng (made by Neutrik) jack connectors.
Ik kom toch altijd bij Thomann uit als ik multikabels wil want bij bax vind ik nooit mijn gerief.
 
Ik heb jaren alleen Cordial gekocht met Rane of Neutrik connectoren. Prima spul dat naar mijn mening qua kwaliteit overeenkomt met het bedrag dat je ervoor uitgeeft.

De laatste jaren ook wel eens wat procab gekocht bij een bestelling bij Bax en dat is op zich ok alleen ben ik niet zo van de gegoten connectoren. Verder zijn de huismerken inderdaad vaak wat teleurstellend, vooral de multi's zijn gewoon (te) fragiel om in een studio met bossen aansluitingen te gebruiken, laat staan live.
 
Idd is Cordial erg fijn.
Procab opzich ook, maar idd gegoten connectoren wat weer niet super is. Precies wat Acidfever zegt :P.
Hoewel Cordial nu ook al aardig wat werkt met gegoten connectroren in hun goedkope range.
 
Wat voor nadeel heeft een gegoten connector?

Ik zie er weinig nadeel aan; er kan nooit slecht contact in de connectie komen doordat de trekontlasting faalt want het gehele boeltje zit ingegoten.
Misschien beter een ingegoten connector dan een goedkope variant met gesoldeerde connectors (en mogelijks slechte trekontlasting)?
Ik leg mijn kabels altijd goed vast met voldoende reserve d.m.v. dubbelzijdige Velcro zodat er geen trek komt op de connectors (van de kabel noch het toestel).
 
De nadelen zitten hem in eventuele reparatie.

Om te beginnen moet je de huidige connector weggooien, die is niet herbruikbaar,
Je moet dus ook een nieuwe connector aanschaffen.
Bij een kabelbreuk net voor de connector kun je een niet gegoten variant opnieuw gebruiken (los solderen en op het ingekorte deel weer vastsolderen).

Een ander nadeel vind ik dat je de verbindingen niet kunt controleren bij problemen. Je moet dan echt de hele connector slopen.
 
Ik gebruik al bijna een eeuwigheid cheap yellow cable, metalen connectors, 2 euro stuk
Nog maar 1 die (herstelbaar) defect is gegaan

Verder heb ik ook wat snakes van sssnake en dap audio, die werken nog allemaal perfect

Qua midi ook redelijk wat goedkope stekkers van overal.. je moet er natuurlijk niet op gaan staan maar moet al flink je best doen om die kapot te krijgen
 
De nadelen zitten hem in eventuele reparatie.

Om te beginnen moet je de huidige connector weggooien, die is niet herbruikbaar,
Je moet dus ook een nieuwe connector aanschaffen.
Bij een kabelbreuk net voor de connector kun je een niet gegoten variant opnieuw gebruiken (los solderen en op het ingekorte deel weer vastsolderen).

Een ander nadeel vind ik dat je de verbindingen niet kunt controleren bij problemen. Je moet dan echt de hele connector slopen.

Koel, thanks voor de uitleg.
 
Ik ben ook wel best tevreden over de procab classic reeks.
Cordial vind ik ook zeer goed.
 
Back
Top