Iemand enig idee hoe dit (technics sl1200) probleem zit?

Smith

Stamgast
Lid sinds
6 februari 2008
Berichten
139
Ik repareer wel eens een technics sl 1200 voor mensen: arm vervangen, pitch kalibreren, lampjes etc etc. Nu had ik een tijdje geleden een probleem dat de de pitch van een 1200 (mkII nieuwere generatie) bij warm worden van de draaitafel ging variëren.
Ik vond na zoeken wel andere mensen die het hadden en 1 iemand die het had opgelost door een bepaalde transistor te vervangen maar dit haalde niets uit.
Omdat ik toen de tijd niet had heb ik het laten zitten maar nu, een paar maanden later, blijft het toch knagen: ik kan het niet zo goed hebben als er dingen zijn die ik niet kan maken ;)

Het schijnt iets met het moederbord te zijn maar wie weet heeft iemand hier een suggestie?
 
Ik kan je niet helpen met dit probleem maar ik heb zelf ook twee technics SL1200 MkII's met kuren.

Eentje doet heel raar.. stopt plots vanzelf of switced vanzelf van 33- naar 45 toeren en gaat dan soms heel hard draaien. Soms branden beide lampjes van 33 toeren en 45 toeren tegelijk. Als ik hem dan aan-en uit zet doet hij het meestal weer gewoon maar soms na een tijdje ook niet.

Van de andere met de behuizing van het lampje vervangen worden. Het lampje zelf doet het gewoon en ik kan hem ook indrukken maar als ik hem uitdruk shiet hij te ver omhoog en zit hij klem. Ik denk dat dit missschien gefixed kan worden door een nieuw plastic ringetje maar misschien moet de hele behuizing van het lampje vervangen worden.

Zou je mij hiermee kunnen helpen deze beide narigheden te fixen? Of anders stuur me een pb als ik de draaitafels langs kan brengen.

ik wilde je een pb sturen maar ik zag dat je die optie hebt uitgeschakeld
 
Wouw dat is wel een aparte. Je hebt geen SL1200 GAE neem ik aan? die heeft nl 78 toeren als je beide (33 en 45) tegelijk indrukt ;)
Het lampje wordt door een schroefje tegengehouden bij omhoog schieten dus ik denk dat daar dan iets mee is, niet met de behuizing zelf. Zou makkelijk genoeg te repareren zijn.

Dat eerste heb ik dus geen idee van, misschien ook een moederbord probleem: ik kan ernaar kijken maar niets beloven want dat is iets wat ik nog nooit heb meegemaakt. Dat tweede is dus waarschijnlijk vrij makkelijk te verhelpen, dat zou je evt zelf kunnen doen of van mij mag je hem ook langsbrengen (moet wel naar Alkmaar dan dus bedenk even of het de moeite waard is).
 
Ik kan je niet helpen met dit probleem maar ik heb zelf ook twee technics SL1200 MkII's met kuren.

Eentje doet heel raar.. stopt plots vanzelf of switced vanzelf van 33- naar 45 toeren en gaat dan soms heel hard draaien. Soms branden beide lampjes van 33 toeren en 45 toeren tegelijk. Als ik hem dan aan-en uit zet doet hij het meestal weer gewoon maar soms na een tijdje ook niet.

Van de andere met de behuizing van het lampje vervangen worden. Het lampje zelf doet het gewoon en ik kan hem ook indrukken maar als ik hem uitdruk shiet hij te ver omhoog en zit hij klem. Ik denk dat dit missschien gefixed kan worden door een nieuw plastic ringetje maar misschien moet de hele behuizing van het lampje vervangen worden.

Zou je mij hiermee kunnen helpen deze beide narigheden te fixen? Of anders stuur me een pb als ik de draaitafels langs kan brengen.

ik wilde je een pb sturen maar ik zag dat je die optie hebt uitgeschakeld

Ik had hetzelfde. Kan je makkelijk online het antwoord op vinden. Is een soldeer joint die oud is geworden en dus soms wel en dan weer niet contact maakt. Effe aantippen met soldeerbout en hij doet normaal. Dacht iets van Q1,2 of 3 ofzo maar is alweer tijd geleden.

En TS. Vaak is het de zener diode MA1051m die vervangen moet worden maar check het nog even online. Moet 5 volt geven. Veel voorkomend probleem ook dit.
 
Wouw dat is wel een aparte. Je hebt geen SL1200 GAE neem ik aan? die heeft nl 78 toeren als je beide (33 en 45) tegelijk indrukt ;)
Het lampje wordt door een schroefje tegengehouden bij omhoog schieten dus ik denk dat daar dan iets mee is, niet met de behuizing zelf. Zou makkelijk genoeg te repareren zijn.

Dat eerste heb ik dus geen idee van, misschien ook een moederbord probleem: ik kan ernaar kijken maar niets beloven want dat is iets wat ik nog nooit heb meegemaakt. Dat tweede is dus waarschijnlijk vrij makkelijk te verhelpen, dat zou je evt zelf kunnen doen of van mij mag je hem ook langsbrengen (moet wel naar Alkmaar dan dus bedenk even of het de moeite waard is).


Het zijn beide originele Technics SL's dus geen 78 toeren.
Er moet denk ik echt een nieuwe behuizing in voor het lampje want ik kan me herinneren dat ik er een stukje gebroken plastic uit gehaald heb.

Ik ben zelf in Utrecht dus inderdaad wel een hele toer maar misschien toch de moeite waard. Als ik er zelf niet uit kom laat ik wel van me horen. Kan je je gegevens naar mij sturen? Ik kan je geen pb suren namelijk.
Sorry dat ik ingebroken heb op je draadje. Succes met jouw reparatie.

Ik had hetzelfde. Kan je makkelijk online het antwoord op vinden. Is een soldeer joint die oud is geworden en dus soms wel en dan weer niet contact maakt. Effe aantippen met soldeerbout en hij doet normaal. Dacht iets van Q1,2 of 3 ofzo maar is alweer tijd geleden.


Ah dat zou mooi zijn. Kan je wellicht een linkje naar me sturen?
Ik heb online gezocht maar kon er niets over vinden.. wel heel veel over het vervangen van pitch schuiven, tone armen en lampjes.
 
Hey Madr, thnx!! helaas heb ik de de tafel zelf al een tijdje niet meer hier maar ik ga het zeker onthouden voor een volgende keer.

@Modus: soldeerjoint is makkelijk genoeg om even aan te tippen, dat moet niet teveel moeite zijn. Uiteraard mag je een berichtje sturen als je er niet uitkomt. Zo'n plasticje zal dan even besteld moeten worden van te voren. Ik zal optie tot pb even aanzetten, wist niet dat die uitstond.
 
@Madr, nee helaas, dat was dus de diode die ik vorige keer vervangen heb heb ik net even terug gekeken. Misschien is dit vaak het probleem (was ook het gene ik gevonden had na zoeken) maar bleek in dit geval niet van toepassing.
 
Vermits dit topic vast veel interesse krijgt post ik even mijn probleem (dat ik heb verholpen)

Dit was er eentje van mij. Ik had me geïnformeerd en herstelling was volgens de man 'proefondervindelijk' - dit of dat component, ging geld kosten; Had er geen zin in, heb ander mainboard gekocht op ebay voor 70 euro, klaar.
De oude ligt hier nog, als iemand weet wat er loos was kan ik 't herstellen en heb ik eentje reserve, nooit slecht ;)

 
Modus ik kan zo 1,2,3 geen link vinden. Gewoon zoeken sl1200 speed problem.
 
Back
Top