Roland Space Echo RE-201 rotary switch onderhoud

Arv

Robot
Lid sinds
18 oktober 2001
Berichten
13.098
Locatie
Zuid Holland
Omdat de RE-201 van mij nogal wat krakende potentiometers heeft/had heb ik onlangs besloten om de "Mode Selection" rotary te bekijken, open te maken en schoon te maken.
Dit wilde ik met jullie delen uiteraard, want ik RAAD HET AF om dit ook te doen.


Dit viel even tegen zeg!

Het is een soort opeenstapeling van plaatjes en draai-schijfjes die samengesteld zijn door twee dunne staafjes en de switch-draai-stangetje. Dit is niet eens zo moeilijk maar die draai-schijfjes hebben een los contact elementje (1x1mm), en ook zitten er 8 kleine losse afstand busjes tussen.

Om deze contacten allemaal schoon te maken moet je alles los maken.. Maar, die plaatjes zitten ook nog eens allemaal met elkaar verbonden door kleine draadjes, en ik wilde die niet allemaal los solderen (ik weet zeker dat je dan niet meer weet hoe het zat).
Dus met veel geduld en precisie aan het werk gegaan en met alcohol alle dingen die contact maken schoongemaakt.

Hieronder een paar foto's van het proces..
 

Attachments

  • IMG_0021.jpg
    IMG_0021.jpg
    41,1 KB · Bekeken: 120
  • IMG_0022.jpg
    IMG_0022.jpg
    40,6 KB · Bekeken: 102
  • IMG_0023.jpg
    IMG_0023.jpg
    39,8 KB · Bekeken: 92
  • IMG_0025.jpg
    IMG_0025.jpg
    36 KB · Bekeken: 96
  • IMG_0029.jpg
    IMG_0029.jpg
    37,8 KB · Bekeken: 96
Thanks voor het delen. Is hij helemaal kraakvrij nu?

Ik heb er laatst een nieuwe reverb tank in gezet van Echofix. De originele deed het niet meer. Het bleek slechts dat de tulpstekker aansluiting geoxideerd was. Dus nu heb ik twee werkende reverb tanks. Een mooie kans om de originele tank met de nieuwe te testen. hier is het resultaat;

https://m.soundcloud.com/jmduplex/re201-reverbtank-comparison-test/s-6HwaH
 
test -dei -si -kiik -ikkkikkiikkkik - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
De originele deed het niet meer. Het bleek slechts dat de tulpstekker aansluiting geoxideerd was.




Er kan ook eigenlijk niets aan kapot.
een losse veer is het ergste wat ik ooit heb gezien en dat was al verbazingvwekkend zeldzaam.
Zelfs de meest afgrijselijke behandelingen overleeft zo'n ding normaal gesproken nog...
 
Nice! Verder mooi die oude techniek. Het feit dat dat allemaal niet in een podmeter zit gegoten en je er wel bij kan is toch wel erg fijn hoor.
 
Was toch thuis vandaag dus goed gechecked en meteen de koppen weer goed afgesteld.
Klinkt nu een stuk beter dan ervoor, ik denk dat door de schone contactjes nu ook het signaal
zuiverder door het apparaat gaat. Scheelt een hoop.
Binnenin de "level" pot nog iets opgeschroefd zodat nu de unit nog iets sneller over zn nek gaat. :D
 
Nice! Verder mooi die oude techniek. Het feit dat dat allemaal niet in een podmeter zit gegoten en je er wel bij kan is toch wel erg fijn hoor.


Ja, mooi dat dat nog kon. Wel heeel erg inieminie allemaal maar het is gelukt zonder onderdeeltjes kwijt te raken..
Ik vermoed dat je dit type switch niet zult vinden anders dan in een andere RE-XXX.
 
Ja, mooi dat dat nog kon. Wel heeel erg inieminie allemaal maar het is gelukt zonder onderdeeltjes kwijt te raken..
Ik vermoed dat je dit type switch niet zult vinden anders dan in een andere RE-XXX.

Ja inieminie maar ook solide.
 
:okdan: moet eerlijk zeggen dat ik nou niet direct voorkeur heb voor 1 vd 2 tanks, zelf noem je de originele Dullisch? maar dat valt toch wel mee.

Meer de onderscheid aan te geven ;)
 
Hi Arv,

Wat ben ik blij deze thread gevonden te hebben!
Ik ben aan hetzelfde avontuur begonnen. En inderdaad is het een flinke puzzel om de boel na reiniging weer in elkaar te zetten. Echofix wil graag een nieuwe leveren voor $70 maar nu de mijne weer brandschoon is kan ik niet wachten om m weer in elkaar te zetten.

Heb van elke stap foto's gemaakt maakt tijdens het demonteren vielen de inieminie contactjes er uit.
Nu mijn vraag: weet jij of de positie van de 4 contactjes onderling hetzelfde moet zijn of is er een ander patroon? Ik heb nu de contactjes allemaal op dezelfde positie gezet. Vreemde is dat er vier gaatjes zijn per draaischijfje. De contactjes zelf heb ik als Z teruggelegd, met de 'dikke' kant naar boven.

Zodra deze weer goed in elkaar zit ga ik uit voorzorg ook de elco's vervangen.

Thanks!!

rSOB8ue.jpg

UPxNvDP.jpg
 
Hey gn!uz,

Mooi schoon! Ik weet niet meer precies of die blokjes op dezelfde positie moeten, maar ik vermoed van wel.
Ik hoop dat je de draadjes ook weer op precies de goeie plek terug kunt plaatsen!

Succes!
 
Thanks! Da's balen.. Op hoop van zegen dan maar!
Draadjes heb ik nog foto's van dus dat gaat helemaal goedkomen.

Al met al toch wel intimiderend hoor die rotary switch! Maar hij ziet er weer top uit. De vlakjes waren voor de grote schoonmaak bijna zwart! En dan heb ik echt een heel mooi exemplaar van de RE-201 op de kop weten te tikken.
 
Afgezien van de Mode Selector is het redelijk eenvoudig om de overige potmeters schoon te maken. Je kunt eenvoudig vier lipjes per potmeter ombuigen om te openen en de koolbaan vervolgens met isopropyl alcohol reinigen.

Mocht je de caps willen vervangen, hier een bestellijstje:

In mijn geval Sanyo SM Elco's. Die zijn overgenomen door Nippon. SM -> SMG series.

Nippon Chemi-Con SMG:

0.47u, 50v (1x)
1u, 50v (7x)
4.7u, 25v (5x)
10u, 16v (4x)
10u, 25v (5x)
22u, 16v (1x)
47u, 6.3v (3x)
47u, 10v (1x)
47u, 16v (3x)
100u, 6.3v (3x)
100u, 16v (1x)
100u, 25v (5x)
220u, 16v (1x)
1000u, 16v (2x)
1000u, 25v (2x)

Totaal: 44 caps
 
Top!
Ik ga ook recappen, dit komt goed van pas. Dank.

Wbt de pots, die heb ik al is eerder zo schoongemaakt. Valt alles mee inderdaad.
 
Check wel ff de service manual. Er zijn meerdere revisies en afh. van het serienummer kan er een elco met een andere waarde tussen zitten. Ik zal het elco-lijstje vanavond even aanpassen met PCB nummers erbij.
 
Ik heb ook een probleem met mijn RE de mode selector werkt maar in 2 bepaamde standen. Moet dus ook echt schoongemaakt worden. Iemand die dit voor mij kan doen? Ben echt bang zaken stuk te maken. Het is wel een re die al meer dan 10 jaar heeft stilgestaan bij de vorige persoon..
 
Back
Top