sp404 of iets anders

comet

Stamgast
Lid sinds
28 december 2005
Berichten
403
Locatie
Haarlem
Ik zoek een niet al te groot apparaat waarmee ik eigen tracks kan mixen en daarbij wat knoppen heb voor realtime fx.
Ik wil tracks in wat stukjes knippen en bij sommige tracks wil ik het opdelen in losse drums, bass en percussie etc... Gaat dus om mixen en niet echt om muziek op te maken.
Ik heb me er een beetje in verdiept en mijn oog viel op de sp404. Maar kom er niet echt achter in hoeverre je de bpm etc per clip kan bepalen. Kan dat net als in bijv ableton, je clip warpen en wanneer je de 'master' bpm veranderd dat je clip automatisch daarin meegaat? En kan je clips laten starten in 1/16 1/8 1/4 1/2 etc?
korg es1mk2 komt ook wel in de buurt denk ik...

wat ik niet zoek: mpc's, laptop met ableton, draaitafels & cdspelers e.d.
 
als je ableton kent en je zoekt een hardware variant die hetzelfde kan qua BPM/timestretching/clips triggeren quantized wanneer jij wil etc etc ga je héél hard moeten zoeken en véél compromissen sluiten want geen enkele hardware komt ook maar in de buurt.

het dichtste bij komt volgens mij de Octatrack van Electron.
 
SU700 van yamaha kan dat volgens mij..
 
SU700, RS7000, MPC

Maar bij de yamaha's duurt het 'converteren' van één loopje naar een 'gewarpede' versie héél lang en té veel moet je het tempo daarna ook niet meer wijzigen of het klinkt niet mooi meer.
Als je de snelheid waarme ableton warped gewoon bent, wil je écht niet een paar uur bezig zijn om 30 loopjes voor je live set te prepareren in een SU of RS...
Als je wél dat geduld hebt, komt de SU, en beter nog de RS7000 redelijk dicht bij het 'ableton' concept. Maar een RS7000 is wél een grote bak dus valt eigenlijk alweer af.
 
Er staat nu een SU700 hier voor €125 te koop - echt geen slechte deal, ik had ook een QY700 met 'slechte knopjes', die zijn hardstikke goed schoon te maken want dat zijn nog van die ouderwetse Commodore 64 / Roland MC-4 stijl knoppen.

Ik denk dat als ik er ooit nog eentje in goede staat tegen kom voor zo'n prijs en ik heb toevallig weer even wat ruimte dat ik hem dan koop.
 
Ik begrijp niet waarom het perse hardware moet zijn als je al deze functies opnoemt. Volgens mij zoek jij meer een laptop waar je Ableton op kan draaien, alleen weet je dat zelf nog niet. :P
 
Ik zie dat je ooit een RS7000 had en die vond je maar niks, dan zal de SU ook wel afvallen.
Volgens mij wil je wel graag hardware, maar klikt het toch niet hoor... iets zoeken in de trichting van Ableton en een RS7000 afschrijven, tja...
 
thnx voor de reacties

Heb de rs7000 nog, zal daar dit weekend eens mee experimenteren met loopjes... gebruikte hem toentertijd om muziek op te maken, wat dat betreft vond ik dat niet echt lekker werken omdat ik het snelle werken van ableton gewend was.. maar op zeker dat je er strakke dingen mee kunt, dat wel... wel iets te groot ja.

su700 cultbak, niet aan gedacht, zal het meenemen!
mpc ook maar weer is lenen om dit ff te testen, zal wel mpc1000 worden mocht het bevallen.
quantize triggeren is niet eens echt een must voor me, mag best ghetto en ruw allemaal, gaat eigenlijk alleen om realtime timestretchen.

@breibender... sja dat is al de basis van me setup om muziek te maken... zoek gewoon een leuk hardware dingetje om met loopjes te kutten zonder computer.. zal dat uiteindelijk wel aanvullen met een kaospad of ander externe fx.. en dat allemaal zo klein en compact mogelijk
 
op de RS is het best nog wel een werk.. ik heb er ook een gehad.. elke loop moet je dan slicen.. Zo simpel als in Ableton gaat het echt niet..

Gaat het bij de SU700 ook zo? of doet hij dat automatisch met een geimporteerde sample?
 
de RS7000 is de opvolger van de SU700, dus als je de RS7000 al omslachtig vind werken, vermoed ik sterk dat de SU700 nog een trapje moeilijker/trager/omslachtiger is.

Zoals ikzelf en furious al zei : loops slicen op hardware (zelfs op een MPC) duurt -vergeleken met Ableton- eeuwen...als je ableton gewoon bent word je dit wachten héél snel beu.

'met loopjes kutten' kan vanalles zijn, maar met je wens voor realtime stretching zorgt ervoor dat hardware niet écht the way to go is. Volgens mij -maar dat zei ik ook al - is de Octatrack de énige bak die dit even vlot kan als ableton.

De vraag is maar : waarom zou je in RS7000 audioloops gaan importeren en slicen, als je op die bak met one shot sampes en/of de interne geluiden zo makkelijk zélf je loops kan maken door midi sequencing...daarmee kan je het tempo zoveel veranderen als je wil zonder dat je moet slicen. Misschie effe van audioloops wegblijven en zelf je loops in de RS7000 maken ? (loont misschien de moeite hoe je werkt : maak je loops in ableton en wil je daarmee in hardware verder ? maak je niet echt zelf loops maar wil je met wat loops van samplecd's spelen ? ...)
 
Volgens mij kan een Sp606 ook wat jij wilt. Die zie je gebruikt voor rond de 230 voorbij komen.
Dat apparaat heeft wel rare beperkingen, maar als het eenmaal in the box zit lopen alle BPM's realtime mee met veranderingen. De effecten zijn ook best ok.
De lastige beperkingen zijn: geen realtime sampling en geen resampling van patterns. Als je vooral wilt mixen en mashen zal dat geen probleem zijn en heb je voor weinig een erg ondergewaardeerd apparaat.
Het grappige is dat die sp606 ook gelijk als audio interface dienst doet, dus je kan makkelijk over en weer schieten naar een pc.
Denk dat de sp404 en de sp505 wat beperkt zijn, ondanks dat de sp505 realtime kan sampelen.
 
maar als het eenmaal in the box zit lopen alle BPM's realtime mee met veranderingen.

Roland SP606; Sampling Workstation
'In practice, the tempo matching has a very limited useful range of just a few BPM in either direction, and even then, there's crunchiness and unwanted artefacts. With larger changes in tempo, the results are really unpredictable, tracking the tempo incorrectly and exhibiting many audible artefacts. '

http://www.soundonsound.com/sos/apr05/articles/rolandsp606.htm
 
Eerlijk gezegd zou ik -rekening houdend met al wat hierboven gezegd is- je loops prepareren in de juiste BPM, en je 'live' set ineensteken op allemaal dezelfde BPM's ...
In ableton hoeft dat dus niet, maar eens je met hardware werkt is het on the fly wijzigen van BPM's als je met audioloops werkt, niet evident.

Ik heb zelf een RS7000 en MPC5000 en mijn ervaring is dat BPM wijzigen van geslicede loops héél snel hoorbaar wordt (in mn MPC klinkt zelfs de geslicede loop op originele BPM al niet meer 100% heztelfde als het origineel, vooral synthloops dan, beats kan ie wat beter, raar maar helaas maar al te waar). Als ik met mn hardware werk, gebruik ik dus zelden audioloops (ik maak de loops op de hardware zelf en dan heb je geen enkele last van artifacten als je BPM verandert) OF ik exporteer de audioloop vanuit ableton in gewenste BPM en mn hardware blijft dan ook in die BPM werken.
 
waarom zou je in RS7000 audioloops gaan importeren en slicen, als je op die bak met one shot sampes en/of de interne geluiden zo makkelijk zélf je loops kan maken door midi sequencing...daarmee kan je het tempo zoveel veranderen als je wil zonder dat je moet slicen.



Dit kan natuurlijk met korte samples zoals drumsounds. Maar iets langere samples (vocal lines bv) hebben nu eenmaal hun originele' tempo. Als je sequencer lanzamer of sneller gaat lopen dan worden ze nog wel op het juiste moment getriggerd, maar klinken ze te kort of te lang...
 
Dit kan natuurlijk met korte samples zoals drumsounds. Maar iets langere samples (vocal lines bv) hebben nu eenmaal hun originele' tempo. Als je sequencer lanzamer of sneller gaat lopen dan worden ze nog wel op het juiste moment getriggerd, maar klinken ze te kort of te lang...

inderdaad..vandaar dat de vraag relevant is wat voor muziek de TS eigenlijk wil maken.
Ikzelf maak techno en minimal zonder vocals, dus het probleem dat jij stelt bestaat gewoon niet.
Als de TS hiphop maakt met vocals, dan hebben we weer een andere situatie.
Verder lijkt het 'aanpassen van BPM' mij meer geraleteerd aan techno of electro tracks, en dan heeft het volgens mij weinig zin om loops te gebruiken.

Dus de vraag nog eens aan TS : wat voor muziek maak je en hoe/waarom gebruik je loops ipv ze zelf te maken ?
 
Ah, ik zou ook wel een hardware bak willen die kan wat je met Ableton kan.. qua gemak mogelijkheden en flexibiliteit.. Lijkt me lekker om even niet met een computer te werken.
Ik heb ook wel een aantal hardware sequencers gehad (mc303,rm1x,xl7,rs7000) maar met geeneen werkte ik echt makkelijk. Sneu genoeg werk ik alleen lekker en snel met een visuele sequencer, iets dat me overzicht geeft...

Ik zat de laatste tijd toch weer een beetje naar iets hardware achtigs te kijken.. bv de su700. Lijkt me op zich wel een cool ding. Ik ben alleen bang dat die draaiknoppen interface van Yamaha (zoals ook op de RS en A3000) weer zo beroerd werkt..
 
Roland SP606; Sampling Workstation
'In practice, the tempo matching has a very limited useful range of just a few BPM in either direction, and even then, there's crunchiness and unwanted artefacts. With larger changes in tempo, the results are really unpredictable, tracking the tempo incorrectly and exhibiting many audible artefacts. '

http://www.soundonsound.com/sos/apr05/articles/rolandsp606.htm

Ik ken die review, alleen wijst bij mijn broer (die dat apparaat heeft) uit dat ritmische elementen zich tot ongeveer 10% zich prima laten stretchen.
Uiteraard blijft het een raar hybride ding van Roland dat compleet geflopt is.
Als het echter in je workflow past is het een fijn kastje, en de gebruikte prijs is dusdanig dat je het best een kans kan geven.
Vooral voor iemand die al met Ableton werkt kan het een sterke combi zijn.
Hij is in ieder geval genoemd zodat de OP voor zichzelf kan bepalen of het wat voor hem kan zijn :-).
 
sp404 en warpen = niet echt goeie combi,
tenzij je wilt dat het geluid best gruizig word.
een nette timestetch kan die echt niet die 404
 
nahja toch nog ff reageren,

'live' gebruik ik wel ableton voor, werkt prima... wilde wat anders maar ben weer helemaal bovenjan...
heb de rs7000 weer herontdekt en inmiddels weer vast onderdeel van studiootje... gvd wat een keunings apparaat blijft dat zeg, onderschatte drumbak, heel tof voor on the fly live shit en voor productie dingen.. kickuh, weer helemaal bovenjan met deze machine!
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top