Bouwverslag budget modular

etaoin

Mystic Loges
Lid sinds
16 januari 2004
Berichten
12.743
Locatie
Vleuten
Ik stond vorige maand op het punt om een PAiA 9700 te bestellen. Niet te duur en naar verluid best aardig voor dat geld. Die bleek alleen voorlopig niet meer leverbaar. Ongeveer tegelijk kreeg ik in een ruil-deal een CEV3301 bordje (met vier CEM chips erop), nadat ik eerder al ergens een Formant Pro dual VCA bijgekregen had.
Leek me een goed idee om eens te kijken of ik niet goedkoper zelf een redelijk systeem in elkaar kon zetten.
Inmiddels ben ik begonnen met het daadwerkelijk in elkaar zetten ervan.

Voorlopig gaat hij bestaan uit:

Die laatste drie eigenlijk alleen maar voor de leuk meebesteld bij Ken Stone omdat het allemaal zo goedkoop is daar. Alles in groen is al af en werkend. De RJW Soft VCO heb ik ook al min-of-meer kunnen testen met wat vervangende onderdelen. Helaas zijn de correcte onderdelen verloren gegaan in de post, dus dat is nog even wachten.

Ik zit er nog aan te denken om delen van mijn Soundlab (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=28109) te integreren. Vooral de LFO daarvan heeft een veel groter bereik dan die van Ken Stone.
 
Frontplaten maak ik op FracRack formaat. Als ik ooit een echte kast wil kopen is dat een van de goedkoopste (ipv 300+ euro voor een lege eurorack). Ik heb 1mm half hard geanodiseerd aluminium van de Gamma. Kost drie keer niks en plaatjes op FracRack formaat zijn stevig zat (vrijwel niet door te buigen).

Ik ontwerp ze met FrontDesigner van Abacom: http://www.abacom-online.de/html/frontdesigner.html.
Ik ga proberen zoveel mogelijk de knoppen boven en de pluggen (allemaal mini-jack) onder te houden. De frontjes print en lamineer ik en die gaan op het uitgezaagde aluminium:

Niet helemaal scherp, maar dit geeft een idee:
 

Attachments

  • frontjes.jpg
    frontjes.jpg
    41,3 KB · Bekeken: 140
Ziet er erg strak uit. Kun je mischien iets dieper ingaan op het "printen en laminenren" van de frontjes?
Zit er een doorzichtig laagje over je print ofzo?

Ik ben op dit gebied echt een miereneuker maar ik zou die schroeven vervangen door verzonken imbusboutjes. Dat ziet er gelijk veel profesioneler uit. Zijn te koop bij RS voor weinig....

Hoewel...je hebt maar 1mm om te verzinken zie ik......mischien van die bolle imbusboutjes (niet verzonken)
 
Ziet er erg strak uit. Kun je mischien iets dieper ingaan op het "printen en laminenren" van de frontjes?
Zit er een doorzichtig laagje over je print ofzo?

Direct printen vanuit FrontDesigner op m'n Deskjet en daarna door de lamineermachine, uitsnijden en op het aluminium lijmen.

Ik ben op dit gebied echt een miereneuker maar ik zou die schroeven vervangen door verzonken imbusboutjes. Dat ziet er gelijk veel profesioneler uit. Zijn te koop bij RS voor weinig....

Ik heb nog niet eens een kast dus over die schroefjes heb ik echt totaal nog niet nagedacht :D
Deze zitten er alleen nog maar voor de show in. In denk alleen niet dat ik kan verzinken in 1mm aluminium.
Oh, en RS kan ik niet bestellen als particulier. Maar da's niet erg, want ook schroeven met verzonken kop verkopen ze gewoon bij de Gamma op de hoek.

Maar een van de problemen waar ik tegenaan loop in dit project: dat je als particulier vrij moeilijk aan de wat minder gangbare onderdelen kan komen.
 
Ik kan wel wat voor je bestellen bij RS als ik weer eens wat nodig heb...

Dat lamineren: ik weet eigenlijk niet zo goed wat dat is. Is dat ook om b.v. een kaartje te lamineren? Hoe gaat dat in z'n werk?


Origineel geplaatst door etaoin


Oh, en RS kan ik niet bestellen als particulier. Maar da's niet erg, want ook schroeven met verzonken kop verkopen ze gewoon bij de Gamma op de hoek.

.

Schroeven wel ja....
 
Dat lamineren: ik weet eigenlijk niet zo goed wat dat is. Is dat ook om b.v. een kaartje te lamineren? Hoe gaat dat in z'n werk?

Twee stukjes plastic waar je het papier tussen doet. De lamineermachine drukt dat op elkaar terwijl het verwarmd wordt. Het gebruikte plastic is een thermoharder dus je krijgt aan beide kanten van het papier een stevige plastic laag erop.
 
Zou je ook b.v. op sheet (overhead sheet) kunnen printen en dan dat lamineren zodat je het aluminium er doorheen kunt zien?

Vermoedelijk wel, maar ik denk niet dat ik met een inkjet op een sheet kan printen. Ik denk dat dat met een laser zou moeten.
 
Je noemt dit budget modulair, maar hoeveel budget zit er in als ik vragen mag?
Volgens mij is dit helemaal zo goedkoop nog niet.....................toch?

Uitgaven tot nu toe (en dan is het gros klaar en werkend) ongeveer 300 euro.
Ik verwacht nog een euro of 50 te moeten uitgeven. Dan reken ik uiteraard niet
de zoekgeraakte onderdelen mee die ik opnieuw moet bestellen, maar ik reken
ook niet mee wat ik zelf nog had liggen en dat was ook redelijk wat.
 
ben erg benieuwd naar de sound

Ik ook :D
Het is een enorme bak onsamenhangende ontwerpen waarbij mijn eerste criterium eigenlijk de prijs was, vandaar ook dat de verhouding VCO's -- andere modules misschien een beetje scheef is. Maar als het een beetje werkt kan ik altijd over tijd modules gaan toevoegen.
 
ADSR wordt die van Yusynth. Da's vrijwel dezelfde als bovenstaande maar heeft naast de gate ook een trigger.
Nog steeds simpel genoeg om gewoon op gaatjesprint te prutsen:
 

Attachments

  • adsr.jpg
    adsr.jpg
    44,8 KB · Bekeken: 144
Uiteraard niet goed nagedacht over de ruimte naast de pots voor een L-balkje, maar het past gelukkig net. Die pennen op de print was eigenlijk niet nodig. Die haal ik er weer uit denk ik.
 

Attachments

  • dualvca_back.jpg
    dualvca_back.jpg
    53,2 KB · Bekeken: 139
Die pots..................zijn dat gewoon van die cheap ass standaard pots?

zo ja.....dan ga je daar spijt van krijgen................ik heb ze op mijn filters ook zitten.......die zijn waardeloos...................en kan je ze beter nu al vervangen.

Zo niet, dan heb ik niets gezegd
 
zijn cheap maar dat merk je ook wel, kraken als de @$%^$#.

Ik heb er al dik 30 in gebruik en er kraakt er nog geeneen. Ik had er wel twee tussen zitten die gewoon brak waren (aansluitingen zaten los).

Maar goed, ik heb gewoon geen geld om 4 euro aan 1 potmeter uit te geven, dus hou er maar over op :D
 
Back
Top