Modular Synt - Sound Design leren

mighty synth

Ingeburgerd
Lid sinds
29 oktober 2013
Berichten
42
Locatie
Raalte
Ik heb al jaren een Kurzweil PC361 waar ik heel erg blij mee ben. Patches aanpassen gaat mezelf wel redelijk af. Nu wil ik als goed voornemen voor 2018 mezelf wat meer in sound design zelf gaan verdiepen. In eerste instantie ben ik begonnen met de VAST engine van Kurzweil maar ik merk dat ik hier toch fundamentele kennis te kort kom.

Vandaar heb ik het idee opgevat om een eenvoudiger modulaire synthesizer ter educatie aan te schaffen om zodoende spelenderwijs zowel de praktijk als de theorie m.b.t. sound design te gaan leren. Het doel is wel om op termijn wat complexere sounds zelf te kunnen maken.

Ik dacht zelf aan om een Moog Werkstatt aan te schaffen (ca. 200 Euro) maar ik zou heel graag de adviezen van mede forumleden hierover willen horen. Ik ben helemaal nieuw in de modulaire wereld en kan wel wat advies gebruiken ;-) Kortom, wat raden jullie aan?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties!
 
Je bedoelt denk ik een semi modular? Het verschil tussen semi en full modular is dat semi modulars een instrument iop zich zijn, en een full modular uit losse modules bestaat. Beide kan je zelf patchen met kabeltjes. Nadeel van de werkstatt is dat deze weer een ander formaat kabeltjes nodig hebben als de meeste andere (semi)modulars, waardoor later uitbreiden lastig wordt.

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar een moog mother 32 (compatibel met eurorack, single osc maar redelijk wat features), een Ants! (http://www.midiamsterdam.nl/plankton-ants.html, ook compatible met eurorack en al heel veel aan boord), een of een 0-coast (ook compatible, geheel andere vorm van synthese dan de vorige), en zo zijn er nog een paar. Wil je full modular, dan heb je ieder geval een case nodig welke de modules voorziet van stroom, en verder heel veel tijd en geld nodig om alle mogelijkheden daarbinnen te ontdekken. Dat is niet iets dat je zomaar even koopt en dan van start gaat, maar meer een lange termijn relatie, waarin je steeds af en toe een module erbij koopt / verkoopt zodat je systeem groeit naar je wensen.
 
Bedankt voor jullie reacties tot zover. Ik ben al heel erg blij met al deze informatie. Ik had tevens een separate post gemaakt m.b.t. tot tips in het VAST programmeren van Kurzweil en daar werd me ook aangeraden om eerst wat meer basis kennis van basic synthesis op te doen waaraan ik natuurlijk graag gevolg aan ga geven.

Ik heb me inmiddels behoorlijk ingelezen en ondanks dat VST erg interessant zijn qua prijs merk ik wel een drempel m.b.t het leren van de basis (wellicht mijn leeftijd ;-). Ik heb wat Arturia demo's geïnstalleerd maar het is wel vrij snel overweldigend qua opzet alhoewel er ook geweldige sounds uitkomen. Ik ga de Clavia G2 demo nog wel even proberen want dat was mijn favoriete Nord Piano leverancier (helaas... Mac OS X wordt niet meer ondersteund).

Het advies om daarom te beginnen met een Moog Mother 32 klinkt me dan ook erg goed in de oren omdat hij heel fysiek tastbaar is en mede een 1e basis is voor een complexere modulaire synth. Verder ben ik wel gecharmeerd van het feit dat er een klein keyboard en een sequencer op zit waarmee ik kan experimenteren. Maar ik ben wel benieuwd of er voldoende leer materiaal voorhanden is...
 
Last edited by a moderator:
Caustic is een erg uitgebreide muziek app met samplers, drumcomputer, vocoder en.. een modulaire synth!
Het is een laaggeprijsde app voor iOS en Android, en gratis voor Windows en MacOS. Als je je er in verdiept zie je dat het erg geavanceerde software is..

De modulaire synth is overzichtelijk, makkelijk te bedienen en klinkt goed. Op je computer kan je hem bedienen met je muis of midi controller, op tablets dmv touch wat erg lekker werkt. Je kan zelfs andere instrumenten als input nemen en door de modular halen..

De tutorials zijn ook erg duidelijk, check deze modular tuts maar eens.. daar steek je al erg veel van op:




 
Laatst gewijzigd:
Ik ben inmiddels een stapje verder met mijn onderzoek en wil inderdaad voor een semi-modulair gaan. De volgende synthesizers hebben mijn interesse opgewekt:

- Moog Mother 32
- Moog Sub 37 of Subsequent 37
- Behringer Model D
- Behringer DeepMind 12 (full synth)
- Ants!
- Make Noise 0Cast (maar die valt waarschijnlijk af vanwege de toch wat onduidelijke layout).

Nogmaals, de doelstelling is om enerzijds spelenderwijs sound synthese te leren en anderzijds denk ik er aan om eenvoudige jazzy/funky synth baseline grooves te maken waar ik met gitaar maar ook met rhodes piano of hammond mee kan spelen. Een sequencer functie is dus wel gewenst.

Ik wil er maximaal 1250 Euro voor uitgeven. Zijn er andere kandidaten waar ik rekening mee zoutmoeten houden om uit te proberen?

Alvast bedankt!!
 
Ehm... de Deepmind, Sub 37 en Model D zijn niet semi-modular. Ik zou voor de 0-coast gaan, die layout is misschien even wennen, maar je kunt er wel de meeste kanten mee op en om te leren, is deze volgens mij het grondigst. Zie het YouTube-kanaal van Make Noise voor veel leuke, interessante en leerzame tutorials:

https://www.youtube.com/user/MAKEN0ISE
 
Er zijn bergen met gratis VST's waarmee je de prinipes van nagenoeg alle vormen van synthese kunt leren. Van eenvoudig substractief (meest voorkomend, bijvoorbeeld Daichi Synth1) tot complex.

Ook modular zoals Kamioooka.

http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Kamioooka&id=1294
kamioooka.1397657612.png


Of Patchwork
http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Patchwork_Modular_System&id=2131

Of Sonigen
http://www.vst4free.com/free_vst.php?plugin=Sonigen_Modular&id=1005

Dat kan je ook helpen om met gratis middelen te bepalen wat je tzt in hardware of software zou willen aanschaffen.

Er zijn echter HEEL VEEL gratis VST's. Maar om de spelden uit de hooiberg te zoekn kost best veel tijd.

Check bijvoorbeeld KVR Audio (link is search for Most popular free Windows VST's)
https://www.kvraudio.com/plugins/windows/vst-plugins/vst3-plugins/instruments/free/most-popular

Als je tips voor specifieke typen goede gratis VST's nodig hebt. Ik heb er honderden bekeken en gebruik er tientallen van met elk hun krachten en zwaktes.

VCV is vooralsnog geen VST. Maar wel leerzaam.
 
Laatst gewijzigd:
Een software synth is zeker interessant maar daar heb ik er al een aantal van en dat bevalt me niet heel erg vanwege het indirecte gebruik. Ik prefereer een hardware oplossing met fysieke knopjes en eventueel wat patch kabels om de sound te maken (ondanks dat een soft synth wel veel flexibeler en goedkoper is). Wel is het zo dat ik de Mini Moog soft sytnh (demo versie) van Arturia wel enorm waardeer.

Inmiddels de 0coast van Make Noise al behoorlijk via youtube beluisterd en vele reviews gelezen. De 0coast heeft voor een low budget waarschijnlijk de meeste sound design mogelijkheden. Het merk lijkt ook een goede kwaliteit producten af te leveren. Ik ben alleen wat meer van de klassieke synth sounds (daarom heb ik een Kurzweil).

Bij de Moog zou ik denk ik toch gaan voor de Sub 37 boven de mother 32. De Moog sounds passen dan wel wat meer bij mijn speelstijl en sound interesses...

Ik zag ook nog de Pittsburgh Lifeforms SV-1 die er ook interessant uitziet.

Kortom het blijft een dilemma ;)
 
Ik heb de 0-Coast en ben er zeer tevreden mee. Ben juist niet voor de Mother 32 gegaan omdat ik met modular iets wilde doen wat ik niet kan met mn andere synths (oa Sub 37) en de 0-Coast is echt wel iets anders. Hij heeft ook wat extra functies zoals een 2e LFO en midi naar cv converter en hier zit hij gewoon in een eurorack case gebouwd.
 
Een hele andere richting en iets boven budget, maar als het je echt gaat om het leren van synthese en hands on controle, kan ik je de dave Smith Prophet rev2 erg aanraden. Heeft ook een sequencer, hoewel die wel wat lastiger programmeert dan bv een beatstep pro. Mooi vind ik dat de basics makkelijk zijn op deze synth en naar mate je meer leert, ook meer complexere mogelijkheden makkelijk voorhanden zijn. Je mist welvolledige het modulaire met deze synth.

Het zal je vast al aangeraden zijn, maar het boek van rob papen met dvd's al bekeken?
 
Ja de 0coast staat erg hoog in mijn peiling. Prachtig concept dat ook behoorlijk goed doordacht is.

De Dave Smith Prophet en de Rob Papen CD's ga ik ook bestuderen. Bedankt voor de tip!

Maar zoals bij al mijn aankopen wil ik ook graag een beetje voorplezier beleven en daarom "scrutinize" ik door alle filmpjes en reviews heen om goed beslagen ten ijs te komen. Alleen dat proces geeft me eigenlijk al heel veel plezier en jullie commentaar wordt dan ook enorm gewaardeerd;-)
 
Haha join the club, filmpjes kijken, reviews lezen, etc etc. Er is altijd wat leukers of nieuwers dan dat je al hebt ;)
 
De Nord Modular G2 demo is ook erg goed om de basis mee te leren, zeker in combinatie met de handleiding...:
http://www.nordkeyboards.com/downloads/legacy/nord-modular-g2
Sommige zaken hierin zijn iets anders dan in de echte wereld (VCA's bv), maar je kunt er veel mee en is misschien wat duidelijker dan vcvrack.

En erg handig omdat je met een laptop dit overal kan bestuderen.
Bijvoorbeeld uit het nog steeds actuele Lab:

http://www.rolandkuit.com/Laboratory.html

Roland_Kuit_Illustrated_compend_Laboratory%20_of_Patching_2nd_Edition_small.jpg
 
Als je naar semi-modulars kijkt zoals de Mother-32 is misschien Korg MS-20 mini ook wat voor je?
 
Nou na de namm zou je ook de arturia minibrute 2 of 2s in je rijtje kunnen zetten.
De laatste heeft een goede sequencer ook.
Heb je nog genoeg over voor een o coast voor de experimentele sounds
 
Ik heb er mezelf inmiddels een tijdje in de ontwikkelingen mogen verdiepen en kom eigenlijk tot de volgende conclusies:

- Ik ben een redelijk goede gitarist maar een gemiddelde keyboardspeler (moet alles instuderen).
- Het is erg leuk gebleken om met bevriende gitaristen experimentele jazz classics te spelen in een jamsessie vorm.
- We spelen in die sessies meestal met jazzgitaar waarbij ik dan toch regelmatig rhodes, wurlitzer of hammond als begeleiding speel.
- We gebruiken een simpele Roland drum computer maar missen bas en drum begeleiding (het is dus niet mijn reguliere band waar ik gitaar speel).
- We zouden deze jazz classics ook wel iets moderner willen maken.
- Ik wil geen te complexe synth omdat ik eenvoudige grooves prefereer die snel te maken zijn.

Een Moog DFAM i.c.m. een Mother 32 en/of een Make Noise 0Coast zou misschien wel een aardige oplossing kunnen zijn om alles met behulp van de sequencers in een moderner jasje te steken. Alternatief is om een Sub 37 aan te schaffen i.p.v. de Moog Mother/DFAM.

Ik gebruik overigens een Eventide Eclipse als effect unit waar ik reverb en delay uit haal.

Wat denken jullie?
 
Last edited by a moderator:
Kijk inderdaad eens naar de Minibrute 2s (icm Rackbrute).

Sound on Sound heeft in haar februari issue een uitgebreide review hierover.
 
Back
Top