Modular Case + bouwtekening

LAB_

collapse
Lid sinds
24 december 2004
Berichten
1.036
Locatie
Beek
Ik heb een nieuw cabinet gemaakt voor mijn eurorack systeem.
Hij is 12U, dus 4 rijen modules.
Totale kosten : iets van 25,- aan hout (1cm dik 8 layer multiplex)
De rails heb ik bij Schneidersladen gekocht, die zijn langer als de standaard doepfer rails die je bij een DIY kit krijgt. (hier kwam ik later achter, het scheelt 1 cm)

Op het 2de plaatje zie je de afmetingen van de platen hout
De onder en bovenplaat liggen over de kast heen, en zijn dus iets groter als de basismaten:
19 x 45,2 cm bovenkant
52 x 45,2 cm onderkant
(hangt er een beetje vanaf hoe recht je zaagt) :P

De punten waar de rails ingeschroeft zitten heb ik bepaald met een handig truuckje:
schroef 2 of 3 modules aan 2 losse rails.
Zo weet je hoever de rails te opzichte van elkaar af moeten staan.
Je kan met potlood een omtrek van de rails op het hout maken en dan de gate boren.

Als je de rails vastschroeft, is de case al heel stevig. Het hout zit verder met een paar schroeven vast. (je hebt geen hoekstukjes nodig)

Deze kast is heel diep, wat voor mij handig is omdat ik veel DIY modules heb met lange PCB's.
Op de 2de rij is de maximale diepte 25 cm. (nieuwe eurorack modules zijn gemiddeld 5 of 6 cm diep)

Alle schroefgaten heb ik uitgefreest (met zo'n verzinkboortje), alle hoeken zijn rondgeschuurt.
Morgen ga ik 'm in de lak zetten!
 

Attachments

  • case.jpg
    case.jpg
    149,7 KB · Bekeken: 163
  • plans copy.jpg
    plans copy.jpg
    64,8 KB · Bekeken: 127
Doe je goed man......ik ben benieuwd naar de af/volle versie:):)
 
Ik heb een nieuw cabinet gemaakt voor mijn eurorack systeem.
Hij is 12U, dus 4 rijen modules.
Totale kosten : iets van 25,- aan hout (1cm dik 8 layer multiplex)
De rails heb ik bij Schneidersladen gekocht, die zijn langer als de standaard doepfer rails die je bij een DIY kit krijgt. (hier kwam ik later achter, het scheelt 1 cm)

Op het 2de plaatje zie je de afmetingen van de platen hout
De onder en bovenplaat liggen over de kast heen, en zijn dus iets groter als de basismaten:
19 x 45,2 cm bovenkant
52 x 45,2 cm onderkant
(hangt er een beetje vanaf hoe recht je zaagt) :P

De punten waar de rails ingeschroeft zitten heb ik bepaald met een handig truuckje:
schroef 2 of 3 modules aan 2 losse rails.
Zo weet je hoever de rails te opzichte van elkaar af moeten staan.
Je kan met potlood een omtrek van de rails op het hout maken en dan de gate boren.

Als je de rails vastschroeft, is de case al heel stevig. Het hout zit verder met een paar schroeven vast. (je hebt geen hoekstukjes nodig)

Deze kast is heel diep, wat voor mij handig is omdat ik veel DIY modules heb met lange PCB's.
Op de 2de rij is de maximale diepte 25 cm. (nieuwe eurorack modules zijn gemiddeld 5 of 6 cm diep)

Alle schroefgaten heb ik uitgefreest (met zo'n verzinkboortje), alle hoeken zijn rondgeschuurt.
Morgen ga ik 'm in de lak zetten!

very nicey ..khou wel van die buchla ..like ..vorm ;-]
 
doepfer
heb 1 jaar geleden een diy kit 1 gekocht. mijn vorige case (6u) is te klein, dus nu een nieuwe!
ben m nu aan t lakken, notenhout kleur.. wordt erg mooi
 
Heb je bewust voor multiplex gekozen boven bijvoorbeeld massief vuren (en dan beitsen)? Want lijkt me dat je op de zijkanten steeds tegen die lagen zit aan te kijken, of heb je dat weggewerkt?
 
De Gele Formant was tig jaar geleden zo al opgebouwd (maar dan met dikker multiplex) dus die bouwwijze is lekker vintage. :) Massief hout van die breedte vinden is geen sinecure, en verlijmen van planken is ook niet zo eenvoudig. Ik heb voor de andere aanvullende modularcases zelfs gelakt MDF gekozen.
 
Sorry hoor, maar juk MDF dat is echt troep.....puur persoonlijk uiteraard, voordat mijn mailbox weer volstroomt met bips berichtjes...
 
Als je mdf goed freest en aflakt is het erg mooi te krijgen, maar enkel vernissen ziet er niet uit.

Ik heb een paar best wel mooie kasten gemaakt van mdf, sjieke poep hoor. :)
 
Dat weet ik, maar als er eenmaal een scheurtje inzit is het zo juk.....uiteindelijk is het hout pulp/stof met lijm.
Ik hou meer van multiplex, liefst watervast verlijmd:)
 
Dat is zo, mdf moet wel heel blijven wil 't mooi blijven.
 
Dat weet ik, maar als er eenmaal een scheurtje inzit is het zo juk.....uiteindelijk is het hout pulp/stof met lijm.
Ik hou meer van multiplex, liefst watervast verlijmd:)

Hoe bedoel je, scheurtjes? In de platen zelf of waar 2 platen met elkaar verlijmd zijn? Want in een plaat zelf heb ik nog nooit scheurtjes gehad. Ik gebruik de dikste platen uit de bouwmarkt. Het grootste nadeel van MDF vind ik dat het zo loodzwaar is. :)

Voor de volgende kastjes ga ik misschien voor multiplex. om wat gewicht te besparen. Ik zal op dat moment eens checken hoe mijn pet staat. ;)
 
de multiplex die ik heb gebruikt heeft 8 of 10 lagen, veel beter van kwaliteit dan het hele goedkope 4laags multiplex.
ik vind die lagen wel mooi, heb m nu in de lak staan, ziet er erg sjiek uit!
als ie af is maak ik nog wel een kiekje
 
Dat zal er zeker mooi uitzien! En multiplex heb je inderdaad in soorten en maten. Van die superruwe bouwplaten, daar ga je niet vrolijk van worden. Maar er bestaat ook heel net multiplex.
 
hij's nu helemaal af.
Notenhout lak, eurostekker connector achterop
(in de lege panelen komen nog meer diy projecten, oa dual wogglebug, joystick,super psycholfo)
 

Attachments

  • klein1.jpg
    klein1.jpg
    283,2 KB · Bekeken: 118
Super vet is ie geworden!!
Petje af!:D

Maar he zie ik nou een hakenkruis haha dat zal wel een swastika zijn?? :erm:
 
komt uit india, met bloemetjes.

Als hij uit India komt, hangt hij 45° verkeerd. In India zie je prachtig versierde swastika's, maar met horizontale en verticale lijnen. Dan is het een heilig symbool. 45° gedraaid kan je hem met een aantal relatief onschuldige zaken verbinden, maar toch vooral met de Nazi's hun hakenkruis. Dus als je het Indisch wil houden, zou ik het ding even 45° verdraaien en dan heb je terug een heilig symbool.

In India zag ik swastika's op elke straathoek en minstens 2 op elke vrachtwagen, maar nooit 45° gedraaid als een Naziteken.
 
Back
Top