Keyboard spelen doe je zo

ThomasBelgium thanx :) Heb wel redelijk veel info kunnen halen uit het Kronos draadje, maar bezitters reageren anno 2020 misschien daar minder in? Alle oude posters krijgen van SF volgens mij wel een melding als ze er een nieuwe post is.

Danny omg!! Het is Heatwave Haze (ipv summer ;) ) :D Ik had het banknummer er wel bij gezet. C037.. en in de YT link stond de naam goed.

Vind zelf zo'n cross-over tussen sequences live triggeren wel een fijne ervaring bij het spelen vooral.. Je houdt toch nog regie om het iets anders te kunnen spelen.. Als je dingen vastlegt in een sequence staan dingen nu eenmaal vast.:)

Ik denk dat qua workstation de Yamaha MODX een goeie kans maakt als betaalbaar workstation.. maar over regie gesproken... geen editing mogelijkheden van midi voor zover ik nu heb kunnen ontdekken.. dus alles inspelen via je beste 'take'.
Wat ik bij de MODX wel weer leuk vind is dat je heel veel in scene's kunt vastleggen net zoals Ableton Session mode of de Yamaha RS7000 pattern sequencer.. daar heb ik al heel veel leuke dingen mee gemaakt. Je kunt per pattern 8 scene's maken waar elke track 'n geluid, zone en mididata toebedeeld kan krijgen. En die midi kun je ook gebruiken om arps te triggeren net zoals bij Karma. Arps zijn ook zelf in te spelen. ( in tegenstelling tot de Kronos waar je meteen de software moet kopen). De scene's kun je dus live oproepen of in een chain zetten wat het dus een soort simpele songmode maakt. :) Alle geluiden die erin zitten zijn afkomstig van de Montage (dik 5gig) maar de Kronos wint het voor mij sowieso wel op alle modeling die erin zit. :)

De sequencer op de Kronos vind ik wel heel erg wennen.. en vooral de grootte van de indeling. Alles is zo klein dat je nauwelijks 'n track kunt selecteren. Ook had ik met zo een groot touchscreen toch stiekem gehoopt op een pianoroll. Maar de patterns uitzetten en vooral ook RPPR vind ik erg bruikbaar.. ach ja.. ze hebben allemaal hun voors en tegens wel een beetje. :)
 
MacGyverGear : Zo hebben we allemaal onze eigen werkwijze :) en maar goed ook. Ik ben geen live muzikant, eerder een puzzelaar (lineair inspelen, CC-automatisatie, af en toe wat KARMA en soms een RPPR-tje). En ook daar is de KRONOS weer handig in, net zoals jouw werkwijze ook perfect in dat toestel mogelijk is.

De sequencer vind ik wel erg handig (maar ik ben wel een MC500 hardware sequencer en de interne van oudere synth gewend). Waar je wel gelijk in hebt is dat eigenlijk de resolutie van het touchscreen té hoog is voor de beperkte schermoppervlakte waardoor je soms erg kleine lettertjes en knopjes krijgt. Dat was in de Oasys veel beter met een beperktere resolutie in een groter scherm. Maar voor de rest vind ik het een prachtsequencer. Heb zowel MIDI als audio al opgenomen en geautomatiseerd en dat ging me prima af :engel:.
Een tip voor het bedienen van die kleine veldjes in het scherm: gebruik de nageltip van je vingers ... werkt handig :okdan:. In het begin heb ik even een stylus gebruikt maar dat heeft niet lang geduurd.

Wat ik inderdaad ook wel jammer vind is dat je geen arpjes of sequences kan inspelen en dan triggeren. De RPPR komt in de buurt, zeker als je die sequence over een serie toetsen verspreid en transponeert maar het is nog net niet je dat.

Maar ja ... je kan ook niet alles in één workstation hebben, hé :geslaagd:.

:doei:
Danny
 
Knap dat je Karma kunt gebruiken om patronen mee te maken! Ik heb daar het geduld niet voor omdat het mij te wiskundig is. Dan speel ik het nog liever zelf in. Dan heb ik ook controle over wat er gebeurt. Alleen gebeuren er dan andere dingen dan wanneer de automaat het voor je doet.

Ik bedacht me van de week toen ik net die leuke wave sequence vond ter begeleiding van een melodie dat de Kronos al een tijd op de markt is en nog steeds op eenzame hoogte staat. Hij is een vaste waarde in mijn studio. Ik heb hem bij mijn laatste optreden - al weer bijna vijf jaar geleden - meegenomen om bijna alles te doen, ook audio. Het scheelde me een hoop gesjouw. Op het festival zag ik dat er meer op het idee waren gekomen. Ik zag en hoorde er nog twee.
 
Akikaze het is maar net waar je de lat legt natuurlijk. :) Voor mij is het ook een beetje een uitdaging om Karma te ontdekken.. Zelf gebruik ik eigenlijk nooit arpjes in synths omdat die redelijk voorspelbaar zijn en beperkt manipuleerbaar. Ik heb ooit een Kawai K5000s gekocht, dat vond ik ook wel een leuke qua mogelijkheden..
Maar als je dingen live doet (met of zonder sequence) is het een beetje hetzelfde verhaal. Telkens de uitvoering zoals je die ooit gemaakt hebt. Met een programma als Ableton of een sequencer als de RS7000 van Yamaha kun je verschillende variaties van arrangementen/thema's uitproberen.. ik laat me daar graag afentoe door verassen. :)
Karma geeft mij afentoe een beetje het gevoel van met iemand samen musiceren ;) al word ik er soms ook door afgeleid en moet ik onderzoeken hoe het allemaal kan wat ik hoor.. :D Zelfs patches worden afentoe getweaked.. ik vind dat best wel boeiend eigenlijk. :)

Je kunt je bij het verwerken van dit soort dingen in muziek idd afvragen of het niet lame is, en of je dan nog wel van 'eigen' muziek kunt spreken.. maar ik zet mijn ego bij het spelen met Karma graag even aan de kant. :) Maar idd... de Kronos is een echte alleskunnen en Karma is nog maar 1 van de vele mogelijkheden. :okdan:

Danny Thanx voor de tip met de nagels ;) Ik zag mezelf ook niet afhankelijk worden van zo'n stylus.. je legt em toch voortdurend even (ergens) neer.. en wat je niet hebt kan je ook niet kwijt raken.. ;)
In ieder geval fijn te lezen dat jij diezelfde ervaring hebt met het display.. Ik had met de M3 ook stukken minder problemen.. die synth kun je zelfs aansturen met een app op je computer..
Je kan wel een tablet gebruiken.. maar werkt niet voor de sequencer geloof ik.
youtube.com/watch?v=mCxy5b_RCIk
http://download.daniel-luscher.de/_k...ote/wordpress/
In theorie zou je er ook gewoon een groter touch device op aan moeten kunnen sluiten aangezien het in feite een computer is.. in het filmpje hieronder zie toch duidelijk een paar keer 'n D-sub voorbij komen..(blauwe connector helemaal links) dus een extern monitor zou dan sowieso moeten kunnen.. alleen of het ook met een touch device kan is de vraag natuurlijk..
https://www.youtube.com/watch?v=uY-iUxYO47w
 
Laatst gewijzigd:
Thanx egres! :) Ben erg tevreden met de Kronos. En die Alesis Fusion is eigenlijk ook heel bruikbaar als je er een beetje induikt.
Toen ik voor het eerst een QY700 had 2004 ofzo stoorde ik me al aan die statische rompler sounds.. Het was destijds ook een soort droom om met dat ding analoge synths aan te sturen.. tot ik dingen als de Oasys zag uitkomen.. :engel: Mijn eerste synth (toen ik eindelijk wat meer te besteden had) was de Fusion. Daarna toch maar analoge voor een analoge verzameling gegaan. :D wel erg blij mee hoor :) Wie weet ga ik ze ooit nogeens aan elkaar knopen. Zeker leuk filmmateriaal maar daar doe ik het niet voor. Zo een uurtje jammen met de Fusion en Kronos is zo heerlijk ontspannend.. de total recall, alles staat in een keer goed nu. Met analoog en externe fx is het ook wel te doen maar is een hoop werk met dingen ompatchen/instellen en qua klank vind ik deze VA's zeer acceptabel. :)
 
Back
Top