2 dingen: bij beatport of juno durf ik niet eens meer te komen, volgens mij heeft beatport onderhand 8600 "labels" dus ofwel ik download precies hetzelfde als 99% van de bezoekers, ofwel ik ben 15 weken verder en heb me door duizenden crap-tracks moeten worstelen om een paar juweeltjes te vinden. Teveel rotzooi, te weinig quality control dus. Het feit dat je voor een fysieke release daadwerkelijk een paar duizend euro moet investeren, een distributeur moet vinden etc. maakt dat mensen wel even 5 keer nadenken over de kwaliteit van de gereleasede muziek, en dat is precies de kwaliteits-controle/buffer die ik nu mis.
Daarnaast lijkt het releasen van tracks, remixen en edits een promotie-tool geworden te zijn voor DJ-gigs. Met de verkoop van muziek wordt bijna geen geld meer verdient, maar met DJ'en des te meer, dus de muziek wordt voor nop op blogs gepost enzo, en dan maar hopen dat er een hype ontstaat en je overal geboekt wordt voor optredens. Op zich niet eens een slecht model, mits je daar als artiest natuurlijk zelf bewust voor kiest.
Ik heb de laatste tijd eens door al die muziekblogs zitten zoeken, vooral binnen de electro-house, baltimore, fidgethouse scene, en daar worden gewoon echt alle tracks door de producers zelf beschikbaar gesteld aan de "smaakmakende" blogs in 128kbps MP3 of beter. Alleen is het merendeel echt slecht, herhalende dingetjes die al 100 keer veel beter gedaan zijn, maar toch worden ze door de hele scene gelinked en geblogged en gemixed, omdat er een naam aanhangt. Ik vind het echt jammer dat de neus voor goede muziek echt verdwijnt en dat alles veel meer om hype en wie het eerst is lijkt te gaan. We weten allemaal wat er in de Drum 'n Bass scene in de UK met die elitaire dubplate-scene gebeurt is. Daarom: muziek als promotiemiddel gebruiken voor optredens vind ik helemaal goed, maar zorg er wel voor dat de muziek die je openbaar maakt ook echt goed is, niet elk wissewasje, probeerseltje en edit.