Muziek theorie ongekend duidelijk uitgelegd. (Youtube kanaal)

Afroham

Stamgast
Lid sinds
12 april 2015
Berichten
241
Locatie
rotterdam
Sinds ik steeds minder bezig ben met samplen en steeds meer met zelf alles inspelen, merk ik dat een basiskennis van muziektheorie mij beperkt en onnodig tijd kost. Ik heb een Youtube account gevonden dat ik graag met jullie wil delen, dit gaat niet zozeer over notatie maar meer over scales, chords, hoe chords in bepaalde scales passen, hoe alles wordt opgebouwd, circle of fifths etc etc.

behalve fundamentele theorie legt hij in latere video's ook uit hoe hoe je deze theorie moet toepassen met het schrijven van muziek maar ook met bijvoorbeeld improviseren.

Mocht je zoiets hebben van "muziektheorie beperkt de creativiteit", dat kan natuurlijk, heeft hij daar ook een filmpje over waarin hij uitgebreid zijn voor en tegen standpunten vertolkt waar ik me ook erg in kan vinden.

Je mag maandelijks doneren maar dat hoeft niet, hij geeft alles gratis vrij. gezien de moeite die hij ervoor doet vind ik het minste wat ik kan doen is het even te delen.

zijn naam is Michael New en doe er je voordeel mee!

 
Hoewel geen onbekend terrein voor mij,altijd plezant te horen dat er sommigen interesseren in deze materie.
Ikzelf maak meestal ambient muziek en haal bv.veel uit de modes(ionian,dorian,phrygian,enz,).Je kunt hierin geweldig soleren over de akkoorden indien je de modes vrij goed kent,het verbreed gewoon je inspiratie.Ook doe ik het soms ook gewoon zonder de scales en akkoorden,gewoon intuïtie.Dus,maar met kennis heb je zeker voordelen mee.
 
Ik begrijp niet zo goed wat sampling hier mee te maken heeft ?

Omdat je zegt dat je steeds minder sampled en meer in wilt spelen.. ik begrijp de connectie niet ?
 
Hoewel geen onbekend terrein voor mij,altijd plezant te horen dat er sommigen interesseren in deze materie.
Ikzelf maak meestal ambient muziek en haal bv.veel uit de modes(ionian,dorian,phrygian,enz,).Je kunt hierin geweldig soleren over de akkoorden indien je de modes vrij goed kent,het verbreed gewoon je inspiratie.Ook doe ik het soms ook gewoon zonder de scales en akkoorden,gewoon intuïtie.Dus,maar met kennis heb je zeker voordelen mee.

Ben het helemaal met je eens! Modes moet ik mij nog in verdiepen. Het fijne is ook dat juist als je vast loopt, dat je dan nieuwe muziek theorie op kan zoeken en daaruit weer nieuwe inspiratie krijgt. Ik denk dat een reden is dat minder mensen zich er in verdiepen dat het zo ingewikkeld lijkt. En dat mensen denken dat je bladmuziek moet kunnen lezen om theorie te begrijpen, terwijl dat 2 verschillende dingen zijn.
 
Ik begrijp niet zo goed wat sampling hier mee te maken heeft ?

Omdat je zegt dat je steeds minder sampled en meer in wilt spelen.. ik begrijp de connectie niet ?

Ha! Man-T,
Ik kan me de verwarring voorstellen. Laat ik een voorbeeld geven:
Stel ik sample een akkoord progressie van een willekrurige jazz plaat. Dan kan ik bijvoorbeeld een baslijntje daar best op gehoor onder spelen. Voor mij persoonlijk leer ik geen muziek theorie om te kunnen horen wat bij elkaar past. Daar heb ik mijn oren voor. Maar toen ik besloot meer zelf akkoorden in te spelen, was ik enorm beperkt in mijn doen. Dmv het leren van muziek theorie kan ik nu veel makkelijker mijn eigen akkoord progressies schrijven. En kan ik mijn composities makkelijker op een bepaald niveau van complexiteit krijgen.
 
Ben het helemaal met je eens! Modes moet ik mij nog in verdiepen. Het fijne is ook dat juist als je vast loopt, dat je dan nieuwe muziek theorie op kan zoeken en daaruit weer nieuwe inspiratie krijgt. Ik denk dat een reden is dat minder mensen zich er in verdiepen dat het zo ingewikkeld lijkt. En dat mensen denken dat je bladmuziek moet kunnen lezen om theorie te begrijpen, terwijl dat 2 verschillende dingen zijn.

Modes of wat dan ook van theorie is niet moeilijk,en zeker wat er nu op internet staat,je hoeft maar modes in een zoekprogramma in te tikken en ze vliegen rond je oren.De grote moeilijkheid is het praktiseren van dit alles,het inoefenen,instuderen vraagt veel tijd en inspanning iedere dag,en aangezien we geen profs zijn en het na onze uren moeten doen zul je toch moeten filteren,je moeten niet alle toonaarden kennen van mineur,majeur,pentatonische,blues enz.Een paar is genoeg om heel je leven zoet mee te zijn.Zoek naar die toonaarden die in je genre passen en that's it,Sommige modes klinken jazzy,andere opgewekt,meer andere neigt naar experimenteel,zoek die modes en scales die passen in jouw stijl van muziek en je hebt genoeg voor de rest van je muzikaal leven.Zoek DIE theorie.
Hie heb ik al een voorbeeld van modes
http://www.ethanhein.com/wp/2010/scales-and-emotions/
 
Ha! Man-T,
Ik kan me de verwarring voorstellen. Laat ik een voorbeeld geven:
Stel ik sample een akkoord progressie van een willekrurige jazz plaat. Dan kan ik bijvoorbeeld een baslijntje daar best op gehoor onder spelen. Voor mij persoonlijk leer ik geen muziek theorie om te kunnen horen wat bij elkaar past. Daar heb ik mijn oren voor. Maar toen ik besloot meer zelf akkoorden in te spelen, was ik enorm beperkt in mijn doen. Dmv het leren van muziek theorie kan ik nu veel makkelijker mijn eigen akkoord progressies schrijven. En kan ik mijn composities makkelijker op een bepaald niveau van complexiteit krijgen.

Aha ja ok.. ik gebruik zelf nooit samples van akkoordprogressies, vandaar dat ik er wat raar tegen aan keek. Kwam gewoon niet in me op , maar nu begrijp ik je. :)
 
Ik sample ook regelmatig gewoon een bepaalde toon, die ik dan layer om een akkoord mee te maken. Loop er alleen te vaak tegen aan dat ik geen goede opvolgend/tegenhangend akkoord kan maken, en dan maar een melodietje knal van 3 of 4 tonen in datzelfde akkoord zeg maar.... Soms werkt het, maar ook vaak (te vaak) saai.

Tijd om me maar eens te verdiepen in dit materiaal, thanks voor de post!
 
Dank voor het delen!
 
Hele duidelijke info Afroham, bedankt voor het delen!

Die link over scales & emotions is ook erg tof, daar ga ik eens mee aan de slag...
 
Hier nog een YT muziek genie met een hele reeks top video's: ene Rick Beato

Perfect Pitch vs Relative Pitch: Which Is More Important? - YouTube

Nice Thanks! Dit is inderdaad interessante materie, al denk ik wel dat het belangrijkste is dat je de fundamentals van muziek theorie begrijpt voordat je je heel erg hier in gaat verdiepen. Dan haal je er het meeste uit lijkt me. Maar thanks ik ga dit onthouden!


Aha ja ok.. ik gebruik zelf nooit samples van akkoordprogressies, vandaar dat ik er wat raar tegen aan keek. Kwam gewoon niet in me op , maar nu begrijp ik je. :)
Doe ik eigenlijk ook niet zo vaak, wat ik wel vaak deed is meerdere samples uit 1 track halen, en die zijn dan ook gelijk allemaal al in tune.

Ik sample ook regelmatig gewoon een bepaalde toon, die ik dan layer om een akkoord mee te maken. Loop er alleen te vaak tegen aan dat ik geen goede opvolgend/tegenhangend akkoord kan maken, en dan maar een melodietje knal van 3 of 4 tonen in datzelfde akkoord zeg maar.... Soms werkt het, maar ook vaak (te vaak) saai.

Tijd om me maar eens te verdiepen in dit materiaal, thanks voor de post!
Ja dat is inderdaad ook tof om te doen! doe ik ook nog wel eens. Ik denk inderdaad dat deze materie hier goed bij zal helpen. veel plezier er mee!
 
Back
Top