Muziek maken zonder formele opleiding

je hebt toch ook muziek waarbij muziektheorie wat minder van belang is, maar skillz in mixen en sounddesign belangrijker zijn? whatever man. gewoon met overtuiging je shit maken en als je tegen iets aan loopt wat je niet kan, maar wel zou moeten om verder te komen, dan dat leren. verder nie ouwehoere
 
je hebt toch ook muziek waarbij muziektheorie wat minder van belang is, maar skillz in mixen en sounddesign belangrijker zijn? whatever man. gewoon met overtuiging je shit maken en als je tegen iets aan loopt wat je niet kan, maar wel zou moeten om verder te komen, dan dat leren. verder nie ouwehoere

Tuurlijk,iedereen wat wils,maar ik zoek in theorie misschien de formule,en anderen in een kansberekening,een uitslag dat er iets kan gebeuren;let op ik hou van muziek theorie,en in minder mate de technische kant van synth's.
 
Hoor ik graag doorzetten.Alleen?Muziektheorie is een verzameling van regeltjes en afspraken,net zoals in een sport waar je specifiek de spelregels moet kennen en welke eigenschappen je moet trainen om ver te raken,in muziek is dat net zo,muziek moet je begrijpen en als je dat wil begrijpen kun je verder geraken.Net zoals een synth leren kennen ,neem de handleiding en volg de instructies,hoe meer je er van weet hoe meer je synth leert kennen.

Niet helemaal mee eens. Er zijn plenty muzikanten die geen enkele theoretische achtergrond hebben die geslaagd zijn. ( geslaagd in dit geval betekent bijv. bekend/beroemd zijn, er van kunnen leven/ stinkend rijk zijn)
Kijk eens naar Martin Garrix. Die weet ( wist) amper wat ie doet en hoe zijn plugins werken, weet nog niet eens dat een reverb hetzelfde is als galm bij wijze van spreken... Vliegt rond in een privéjet.
Er zijn heel veel ongeschoolde muzikanten die succesvol zijn.

Dan heb je nog een ander soort succes, namelijk het soort succes waarbij niet veel geld wordt verdiend, maar waar de muzikaliteit en instrumentbeheersing zich op een hoog niveau manifesteren.
Dit staat, zoals iedereen wel weet, niet gelijk aan er van kunnen leven of financiele voorspoed, maar vanuit het oogpunt van de muzikant en muziekliefhebber is het natuurlijk het hoogst haalbare doel, je instrumentale en andere muzikale skills op een zo hoog mogelijk niveau krijgen.
In het laatste geval is het dan weer wel zo dat men de regeltjes en afspraken goed kennen moet. Hoewel ook dat niet in alle gevallen zo is. 'Ignorance is bliss' kan ook hier van toepassing zijn. Dat je juist door je onwetendheid en gebrek aan skills tot geweldige bijzondere resultaten komt.

Dus ik weet niet welke van de 2 je bedoelt met 'ver raken', maar in het geval van roem en financieel succes is kennis niet altijd van belang.

Nou ja, vind ik dan...
 
Niet helemaal mee eens. Er zijn plenty muzikanten die geen enkele theoretische achtergrond hebben die geslaagd zijn. ( geslaagd in dit geval betekent bijv. bekend/beroemd zijn, er van kunnen leven/ stinkend rijk zijn)
Kijk eens naar Martin Garrix. Die weet ( wist) amper wat ie doet en hoe zijn plugins werken, weet nog niet eens dat een reverb hetzelfde is als galm bij wijze van spreken... Vliegt rond in een privéjet.
Er zijn heel veel ongeschoolde muzikanten die succesvol zijn.

Dan heb je nog een ander soort succes, namelijk het soort succes waarbij niet veel geld wordt verdiend, maar waar de muzikaliteit en instrumentbeheersing zich op een hoog niveau manifesteren.
Dit staat, zoals iedereen wel weet, niet gelijk aan er van kunnen leven of financiele voorspoed, maar vanuit het oogpunt van de muzikant en muziekliefhebber is het natuurlijk het hoogst haalbare doel, je instrumentale en andere muzikale skills op een zo hoog mogelijk niveau krijgen.
In het laatste geval is het dan weer wel zo dat men de regeltjes en afspraken goed kennen moet. Hoewel ook dat niet in alle gevallen zo is. 'Ignorance is bliss' kan ook hier van toepassing zijn. Dat je juist door je onwetendheid en gebrek aan skills tot geweldige bijzondere resultaten komt.

Dus ik weet niet welke van de 2 je bedoelt met 'ver raken', maar in het geval van roem en financieel succes is kennis niet altijd van belang.

Nou ja, vind ik dan...

Akkoord,hangt er vanaf in welke discipline je spel in kwijt wilt geraken,denk als je als film composer wel weer één en het ander moet weten als je in een studio zit met een symfonieorkest,dat eerder klassiek werkt.En dat ik gemakkelijker ook experimenteel kan gaan werken wanneer ik dat wil.Ervaring brengt wel veel mee.En dat hoeft niet meer met een orkest te zijn in een studio,de software thuis doe je zonder live muzikanten,maar de theorie is dezelfde.
 
Soms staat kennis in de weg om muzikaal vrij te zijn?

Maar het kan wel heel handig zijn om te weten wat je doet en vooral niet moet doen.....
 
Soms staat kennis in de weg om muzikaal vrij te zijn?

Maar het kan wel heel handig zijn om te weten wat je doet en vooral niet moet doen.....

Of gebrek aan kennis om muzikaal vrij te zijn?Hoe meer je weet hoe minder je aanpak van een nummer kan zijn.
 
Zie dit oude draadje en wel zo interessant eigenlijk.
Muziek maken heeft niets met opleiding te maken anders maakten stammen in de jungle vroeger geen muziek.
Muziek is zo oud als de mensheid, opleidingen zijn pas veel later begonnen.
Soms kan het wel helpen denk ik.
Ik herinner me een documentaire over Frank Zappa die het een verademing vond dat met George Duke hij eindelijk iemand in de band had die muziek kon lezen want die was klassiek geschoold.
Voor George Duke erbij kwam moest hij altijd aan de anderen een beetje voordoen hoe hun deel gespeeld moest worden en je kan toch niet zeggen dat dat simpele muziek was indertijd.
Ook hebben vaak de grootste talenten geen opleiding gedaan maar niet iedereen is een Paul McCartney of Stevie Wonder om het maar zo te zeggen.
Wat ik heb begrepen uit hun biografie leerden de Beatles het meest door avond aan avond te spelen op de Reeperbahn en natuurlijk hadden ze het geluk om samen met George Martin het wiel in de studio uit te vinden, dat is nog 'ns een opleiding in de praktijk geweest.
Muzikaliteit/talent is één ding en kennis is wat anders maar het kan elkaar natuurlijk goed aanvullen.
Ik zou zelf meer hebben aan een soort van workshop midi/ synthesizer en dat soort zaken want soms zit ik tijden te klooien voordat alles lekker loopt.
Het rommelen met midi vind ik een stuk lastiger dan vroeger wat akkoorden leren op de gitaar tenslotte.
 
Back
Top