Deze discussie is gesloten.
X
X

Drumcomputer (TR-stijl, mutable parts) voor max. €200 tweedehands

Collapse
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Drumcomputer (TR-stijl, mutable parts) voor max. €200 tweedehands

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een simpele drumcomputer (met Roland TR-stijl sequencer) waar snel mee te werken valt en welke primair bedoeld is voor elektronische muziek (house, techno, trance). Een overkill aan features is daarnaast ongewenst, dus ik zoek echt zoiets als de originele TR's. In het verleden heb ik met een aantal apparaten gewerkt, welke onderstaand zijn benoemd. De primaire redenen van verkoop staan eronder, waarbij ik nog wil vermelden dan de TR-stijl mij meer ligt dan die van bijvoorbeeld de Akai MPC's.
    • Alesis SR18
      • Te veel gebaseerd op akoestische samples. TR808 en TR-909 kits waren ook niet zo bijzonder. Geen mutable parts.
    • Boss DR-202
      • Rare drumpads, zonder velocity.
    • Korg ER-1
      • Maar vier parts VA en de focus ligt op blipjes en scheetjes percussie. Voor het maken van een degelijke kick en snare was ik de vier parts al kwijt en daarna bleven alleen nog de matige samples over.
    • Roland D2
      • Leuk ding i.c.m. mijn andere instrumenten, maar de workflow is qua drumcomputer niet snel genoeg en de drumgeluiden klinken over het algemeen niet echt krachtig. Ligt waarschijnlijk aan de RCA-outputs?
    • Roland SP-404SX
      • Rare drumpads, zonder velocity, en volgens mij maar één sequencer spoor zonder mutable parts.
    • Yamaha QY100
      • Sequencer loopt niet strak.
    Paar apparaten die wellicht een aanschaf waardig zijn:
    • Boss DR-110
      • Helaas geen TR-stijl sequencer maar wel lekker simpel met zes goed klinkende sounds en IMHO de beste clap sound die ik ken. Volgens mij alleen geen mutable parts?
    • Korg EM-1
      • De pots zijn alleen wat wiebelig.
    • Korg ES-1 MK2 i.c.m. eigen samples
    • Een originele Roland TR-505, TR-626 of iets in die prijsklasse.
      • Hebben deze eigenlijk wel mutable parts?
    Afgeschreven:
    • Korg EMX-1 en ESX-1
      • Overkill aan features en blikkig geluid.
    • Yamaha RM1x
      • Overkill aan features en onhandige workflow.
    Enige hulp bij het maken van deze keuze is zéér welkom.

• Wootson
    replied
    Om een lang verhaal kort te maken: ik ga een Nintendo 3DS gebruiken als drummachientje i.c.m. Korg DS-10 en (voornamelijk) Korg M01D. Afgelopen weken heb ik met beide programma's enkele tracks gemaakt en ben er zodoende achter gekomen dat dit een ideale oplossing is wat betreft TR-stijl sequencing. Tenminste, zolang de eis niet het direct uitzenden van MIDI-data is. Daar moet ik me dan maar overheen zetten, want werken met een 3DS levert ook een aantal voordelen op. De drumgeluiden van M01D zijn over het algemeen best bruikbaar en de MIDI-data van tracks kan ik later ook opslaan als een MIDI-bestand en importeren in de TR61. Dat is iets dat i.c.m. een echte Roland TR of een Electribe heel omslachtig werkt. Ook kun je met M01D loop scenes triggeren van max. 64 steps en acht tracks tegelijkertijd, incl. reverb/delay effecten, level, tuning en panning van geluiden. Wat betreft Korg DS-10 kan ik max. 6 VA drumgeluiden triggeren binnen scenes van max. 16 steps en 16 scenes, i.c.m. met enkele effecten. Al met al dus behoorlijk wat mogelijkheden en inzetbaar voor verschillende genres. Een dezer dagen ga ik tevens een poging wagen om de zes drumgeluiden van een Boss DR-110 na te maken met Korg DS-10.

Iedereen nog bedankt voor de tips!

Een reactie schrijven:

• Mark-T
    replied
    Originally posted by Wootson View Post
    Zolang de "Gods Bathtub" combi er maar op zit! En die is aanwezig voor zover ik weet.
    Die zit erin! Ik zal morgen het een en ander eens pb'en.

Een reactie schrijven:

• Klaas
    replied
    Als het je om een compacte beat programmer gaat, is de TR-505 zeker een goede oplossing.
    Op de TR -505 kan je aan elke drumpad / drumklank een eigen note nummer en midi kanaal toewijzen, zodat je zelfs drum klanken van meerdere modules os synths kan triggeren op ieder zijn eigen midi kanaal.

Ik via reviews gelezen dat en muzikanten zijn die met meerdere TR-505 hele sequnces programmeren, zoals bijvoorbeeld baslijntjes.

Ik vind de combinatie van de TR-505 samen met een MFB-522 of de Yamaha RY-10 een fijne en snelle combi.

Een reactie schrijven:

• Wootson
    replied
    Zolang de "Gods Bathtub" combi er maar op zit! En die is aanwezig voor zover ik weet. Stuur me maar eens een PM met een voorstel met beschrijving en/of foto's van de microX. Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn TR61 dan kan ik je ook info en foto's sturen. Ik zal er in ieder geval serieus over nadenken want het idee spreekt me wel aan. Even los gezien van de keuze drumcomputer/sequencer want daar ben ik nog niet 100% zeker van. Het bied in ieder geval wat meer bestedingsruimte indien nodig.

Een reactie schrijven:

• Mark-T
    replied
    De Micro-X is er nog. Als bonus zitten er ook nog eens meer klanken in dan in de TR61. Dus je gaat er niet op achteruit.

Een reactie schrijven:

• Wootson
    replied
    Originally posted by Mark-T View Post
    Ik ze al voor 200 euro gezien. En qua synth kun je er ook leuke dingen mee doen.
    Je zou de TR61 kunnen omruilen voor een Micro-X, om zo wat plaats te scheppen...
    De Casio XW-P1 is zeker ook interessant qua synth. Die had ik ook al overwogen te kopen voordat ik de Gaia kocht.

De TR61 ruilen met een microX en dan een XW-P1 kopen (of het vrijgekomen geld toevoegen voor een vet drummachientje) is wel een serieuze overweging waard. Ligt er maar aan hoeveel ik voor de TR61 krijg. Qua sounds is het vrijwel exact hetzelfde, alleen een aantal functionaliteiten vervallen en de bouwkwaliteit is wat minder. Meestal zit ik toch alleen wat te improviseren i.p.v. superstrakke Mozart composities te bouwen.

Dus Mark-T, misschien kunnen we een mooie ruil doen. Of heb je jouw microX niet meer?

Een reactie schrijven:

• Mark-T
    replied
    Ik ze al voor 200 euro gezien. En qua synth kun je er ook leuke dingen mee doen.
    Je zou de TR61 kunnen omruilen voor een Micro-X, om zo wat plaats te scheppen...

Een reactie schrijven:

• Wootson
    replied
    Ik denk dat de sequencer van de Casio XW-P1 veel interessante mogelijkheden voor je biedt. Zo'n XW kost tegenwoordig niet veel meer dan een drumcomputer.
    Die had ik al uitvoerig bekeken toen hij net uitkwam en die sequencer op dat ding is echt perfect. Tweedehands kost het ding misschien €250 of zoiets en dat is zeker geen geld. Ik heb alleen geen plek voor nog een setje toetsen, tenzij ik de Gaia of TR61 de deur uit doe.

Een reactie schrijven:

• Mark-T
    replied
    Ik denk dat de sequencer van de Casio XW-P1 veel interessante mogelijkheden voor je biedt. Zo'n XW kost tegenwoordig niet veel meer dan een drumcomputer.

Een reactie schrijven:

• Wootson
    replied
    Originally posted by klinkske View Post
    en wat was er mis met een jomox?
    Dat is zeker een mooie TR-909 kloon. Kost wel €350 zoiets dus dan moet ik nog even sparen. Als een TR-505 of TR-626 dezelfde sequencing mogelijkheden bied dan maakt het voor mij niet zo veel uit. Het is niet zo dat ik perse niet van echt te onderscheiden TR-808 of TR-909 sounds moet hebben.

Een reactie schrijven:

• Wootson
    replied
    Zojuist even een paar filmpjes en de handleiding bekeken van de Yamaha RY-10. In de handleiding staat beschreven dat het gaat om een x0x sequencer. Je doet eerst je beats programmeren, daarna druk je op play en speelt het ding alles af. Zaken bewerken tijdens het afspelen gaat helaas niet met de x0x manier. De sequencer van de Korg TR61 heeft ook een aparte step sequencer mode in die stijl (stapjes aan/uit, noten vasthouden, etc). Leuk als je exact weet wat je wilt horen, maar ongeschikt voor wat snelle experimentjes. Je moet namelijk constant de beat stoppen tussendoor en weer in de menu's duiken. Wat ik zoek is meer de TR of groovebox stijl. Dus de sequencer laten draaien en alles onderweg toevoegen, bewerken of verwijderen. Meer hoeft het eigenlijk niet te zijn. Voor mijn part doet het ding alleen MIDI en komt er geen geluid uit.

Mijn ervaring met de ER-1 was wel dat het geluid via de line input altijd werd afgekapt door een gate effect. Bijvoorbeeld bij een aanhoudende toon kreeg je dan 16 korte onderbrekingen per pattern. Of dat effect bij MIDI-signalen ook optreed weet ik niet. Daar zal toch iemand met meer ervaring over moeten oordelen. Ook i.v.m. de part mutes.

De Roland D2 had wel MIDI part mutes (8 drum parts, en 7 synth parts die ook toewijsbaar zijn aan verschillende MIDI-kanalen), dus een Roland MC-505 (of nieuwer) zou het ook moeten kunnen. Dat is misschien ook nog een optie. De song mode van het ding steekt overigens ook wel logisch in elkaar en zou nog een mooie extra functionaliteit zijn. Maar als het allemaal met een relatief goedkope TR-505 of TR-626 kan dan ben ik daar ook mee tevreden.

De LXR Drum Synthesizer zal ik eens naar kijken. Kost wel €350 excl. BTW en verzendkosten... Daarnaast heb ik 0,0 goede ervaringen met solderen.

Het idee van de Boss DR-110 laat ik overigens maar varen. Vroeg of laat ga ik toch weer op zoek naar een TR/groovebox sequencer.

Een reactie schrijven:

• klinkske
    replied
    en wat was er mis met een jomox?

Een reactie schrijven:

• SB-SIX
    replied
    Volgens mij zoek je een LXR: http://www.sonic-potions.com/lxr

Een reactie schrijven:

• Klaas
    replied
    Ik heb nog even in de manual van de Korg ER-1 gekeken, maar ik kan niet terug vinden of de part mute en part solo functie alleen op de interne klanken werkt of dat deze functie ook de MIDI note on trigger signalen onderdrukt.

Waarschijnlijk zijn er wel forumleden die dit al eens hebben gebruikt of getest.

Een reactie schrijven:

• Klaas
    replied
    Hoi Woodson,

Iemand deed de sugestie voor een Yamaha QR-10, maar dat was niet wat je zocht.

Misschien is de Yamaha RY-10 wel iets voor jou; deze heeft de TR-XOX step sequencer en heel veel goede drumklanken.
    Je kan de preset drum kits gebruiken of zelf je eigen drumkits maken en opslaan.

Persoonlijk vind ik de Analoque Kit van de RY-10 heel lekker klinken en best wel TR-606 / TR-808 achtig.

Wat jammer genoeg wel een minpunt is, is dat alleen een MIDI IN heeft en een Stereo Audio Out.
    Ook kan je niet de drumklanken individueel op mute zetten.

Een Yamaha RY-10 moet je al voor € 50,- kunnen scoren, lijkt mij.
    Op dit moment staat er een op Marktplaats te koop voor € 100,- maar dat vind ik persoonlijk veel te duur.

Er staan ook regelijkmatig Roland TR-505 en TR-626 op Marktplaats voor prijzen tussen de € 75,- en € 125,-.
    Beide hebben dezelfde drumklanken alleen heeft de TR-626 het voordeel van de individuele outpunts en memory card.
    De drumklanken zijn wel uit de jaren 80 maar klinken nog steeds goed en punchy.
    Zet de outputs op een analoge mixer met een beetje oversturing op de gain voor dat beetje extra "boom" in je sounds.

Wat je ook nog kan doen is een korg ER-1 gebruiken voor de patterns en de mute functie en via MIDI de klanken uit een drum sound module (eventueel met individual outputs) naar je mixer sturen.

Zo gebruik ik de TR-505 voor de MIDI step sequencer (rete simpel en snel) en de MFB-522 voor de drum klanken.
    Via de separate outputs zet ik de BD, SD/RM, Clap en de Hi-Hats op een eigen mixer kanaal en alle overige klanken op de stereo mix output. Op deze manier kan ik per kanaal de input gain, het uitgangsvolume en equalising afregelen.
    Als mixer gebruik ik hiervoor een oude analoge Boss MX-16; deze kan je lekker oversturen en heeft twee effects sends.

Een reactie schrijven:

• Wootson
    replied
    Is een Yamaha QR-10 niet iets? Alleen moet je er wel eentje zien te vinden. Zelfs op Youtube is hij zeldzaam.
    Zo op het eerste gezicht is dat niet wat ik zoek qua interface.

Originally posted by Raphie View Post
    Ik zou gewoon doorsparen voor een miami, is EXACT wat je zoekt!
    Mijn karige studentenbudget laat dat helaas niet toe op dit moment. Alhoewel het inderdaad wel aan alle eisen voldoet.

Originally posted by Poly-Peter View Post
    Anders een budgetcombi van een ER1 (voor de sequencer) en een novation drumstation (voor de sounds)?
    Het voorstel om de ER-1 te gebruiken voor enkel de sequencer is wel een mooie goedkope oplossing. Als het goed is heb je op de ER-1 één MIDI-kanaal ter beschikking met tien noten? Deze kan ik dan via MIDI aan de TR61 hangen en daar de drumkits van gebruiken (die overigens best goed klinken). Tevens kan ik dan tegelijkertijd alle notendata live opnemen via de sequencer van de TR61 en later eventueel stukken eruit knippen en gebruiken voor complete tracks. Een Korg EM-1 met diezelfde functionaliteit is ook goed en die valt bovendien ook op zichzelf te gebruiken zonder MIDI.

Wellicht later nog een Drumstation erbij. De geldboom heeft nu helaas wintertijd.

Bedankt voor het meedenken!

Een reactie schrijven:

• kwantumekanniks
    replied
    Geen liefde hier voor de Machinedrum?

Een reactie schrijven:

• The Untitled
    replied
    Misschien is een jomox xbase 09 wat voor je.

Een reactie schrijven:

• Johndoe11
    replied
    Kan ook de D station was best ok, wel de v2 of de D sttion nemen, de v1 had seriueze sample trigger problemen

Een reactie schrijven:

Working...
X