Hulp nodig met me Set-up en geluid.

luukas21

Nieuwkomer
Lid sinds
1 januari 2011
Berichten
13
Locatie
Grave
Hallo behulpzame Mensen!

Ik zit met een probleempje. Ik zal in het kort uitleggen wat ik voor een gear heb, en waar ik mee zit.
Ik ben een beatboxer en qua gear heb ik een Boss Syb-5, 2 Korg kaoss pad's (ik hoop in de toekomst een kaossilator pro) met als eindstation een Roland Cube 30x voor het geluid.

Nu gaat mijn mic in de syb5, die gaat dan naar de 1e kp3, die gaat dan weer naar de 2e kp3. en dan naar de Roland.
Nu ik dus meer spullen aan het aanschaffen ben, klinkt het geluid ook steeds beroerder omdat alles aan elkaar gelinkt is. En het is en blijft een gitaarversterkertje.

Nu zat ik dus aan monitoren te denken, want die hebben ook gewoon tulp aansluitingen, en die kan ik dan via mijn laatste kp3 linken. Met de hoop dat ik dan een mooier en beter geluid heb.

Nu is mijn vraag dus ook of dat dat echt zo is. Of moet ik aan een heel ander type boxen gaan denken, of moet er dan ook eerst een versterker tussen. Omdat monitoren geen versterker ingebouwd hebben, en die Roland cube heeft dat dus wel...

Wat denken, of vinden jullie?

Alvast bedankt, groeten Luuk
 
Wil je er mee gaan optreden? Want dan gaan studiomonitors niet zo geweldig werken, die Cube smijt je in de kofferbak en klaar.

Welke microfoon plug je in de SYB? Wat wil je er nog meer bij kopen behalve de Kaossilator?
 
Ik wil er niet echt mee optreden, ik laat af en toe op een feestje wat dingen horen. Toen ik alleen deed beatboxen klonk mijn versterker prima, niks mis mee.
maar aangezien ik nu steeds meer apparaten doorgelinkt zijn klinkt het geluid gewoon niet goed. En ik hoop dat het met monitoren beter klinkt.

In de syb heb ik een shure sm58 zitten. en als ik me pro heb ben ik wel weer even zoet. Verder staat er niks op me verlanglijstje.
 
Nu gaat mijn mic in de syb5, die gaat dan naar de 1e kp3, die gaat dan weer naar de 2e kp3. en dan naar de Roland.
Nu ik dus meer spullen aan het aanschaffen ben, klinkt het geluid ook steeds beroerder omdat alles aan elkaar gelinkt is. En het is en blijft een gitaarversterkertje.

Nu zat ik dus aan monitoren te denken, want die hebben ook gewoon tulp aansluitingen, en die kan ik dan via mijn laatste kp3 linken. Met de hoop dat ik dan een mooier en beter geluid heb.

Mijn eerste vraag was: wat bedoel je precies met "steeds beroerder"? Als ik je goed begrepen heb je alles in serie staan. Dat kan maar je moet dan wel iedere schakel goed levelen, dwz op het maximale volume uitsturen zodat de volgende schakel het signaal zo min mogelijk moeten opkrikken (input gain). Als het ingangs signaal namelijk te zwak is versterk je de ruis namelijk mee

Mbt een beter geluid voor live gebruik: koop iets stevigs, studio monitors vallen dus af want binnen de kortste keren beschadigen die of erger, gaan ze kapot. Hangt natuurlijk van je budget af maar er zijn best betaalbare actieve monitors te koop. Ik denk in jou geval iets voor vocals of een full-range keyboard versterkertje. Gitaarversterkers moet je vergeten, die klinken gekleurd en zijn dus niet geschikt voor vocals.
 
Ik heb geprobeerd om de input zo goed mogelijk af te stellen, maar ik blijf erbij dat het geluid steeds slechter word. Ik hoor meer ruis dan normaal en het geluid klinkt gewoon slechter. Daarom ben ik bang dat als ik straks er ook nog een kaossilator pro bij heb, dat het geluid nog slechter gaat klinken.

Ik heb niks nodig voor live gebruik, ik wil gewoon dat het op mijn kamer mooi en helder klinkt. Ik ga eens proberen om te kijken voor een full rang keyboard versterker. En kijken wat er dan gebeurt.

Dan heb ik nog een vraag, wat bedoel je met die klinken gekleurd?
 
euh.... misschien een rare vraag, maar heb je verschillende kabels geprobeerd? :)
 
Dan heb ik nog een vraag, wat bedoel je met die klinken gekleurd?
Gitaarversterkers hebben vooralsnog geen klinken, dus ik neem aan dat Sjaak klanken bedoelde ;) Gitaarversterkers vervormen de input zodat een gitaar er beter door klinkt. Een stem klinkt er daardoor meestal niet optimaal door. Tenzij je dat soort effecten graag hoort natuurlijk.
 
Ben ik weer,

stel dat ik wel die monitoren wil gaan halen, is het dan verstandig dat ik er een versterker tussen zet?
 
Ben ik weer,

stel dat ik wel die monitoren wil gaan halen, is het dan verstandig dat ik er een versterker tussen zet?

Dat hangt ervan af of de monitoren 'actief' zijn, dwz dat ze een ingebouwde versterker hebben, of 'passief', geen ingebouwde versterker.
Ik zou om het allemaal mobiel en draagbaar te houden voor een actieve oplossing kiezen.

En nog even over de geluidskwaliteit. De kaossilators zijn moderne dingen, die ruizen normaal gesproken niet. Ik zou het even stap per stap bekijken en kijken WAAR je daadwerkelijk geluidsverslechtering hoort (en zoals gezegd, kan kabel zijn).
 
Zou je niet ook een mengpaneeltje kopen? Als ik je zo lees, is het pure noodzaak om alle apparaten aan elkaar door te linken om zo alles over een versterker te kunnen horen. Dan kan ik het me wel voorstellen dat het microfoonsignaal beroerder is gaan klinken naar mate er meer apparaten ertussen zijn geschakeld.
 
Wellicht is het verstandig om een microfoonversterker tussen MIC en SYB te zetten? Dat ding is niet ontworpen om microfoons direct te versterken. En door een gitaarversterker klinkt alles kut, behalve een gitaar;-)

Wat voor microfoon en wat voor gitaarversterker gebruik je?
 
Nou ik heb me kaossilator pro aangeschaft! En het klinkt weet net wat slechter. Ik ben van plan die Roland de deur uit te doen, en een actieve keyboard versterker aan te schaffen.

Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor jullie hulp! En nu ik hier toch ben, stel ik de vraag gewoon.

Ik heb nou alles in serie staan, het is het niet verstandiger om een 4 kanaals mengpaneel aan te schaffen? Zodat alles niet in serie staat.

Mischien klinkt het geluid dan nog mooier?

Sorry maar ik ben in veel opzichten nog een leek!

Bedankt.
 
Als je apparaten niet perse in serie hoeven is een mengpaneeltje zeker een goed idee. Denk dan wel even na over hoeveel kanalen je nodig hebt (nu en in de nabije toekomst) en dat stereo 2 monokanalen benut (of 1 stereo kanaal). Kleine mengtafeljes zat, kijk eens naar een Mackie 1202 of Yamaha MG12-serie.
 
zmooc heeft een goed punt. je hebt een mic preamp nodig, daar kun je bv. een klein mixertje voor gebruiken.
nu is je bronsignaal veel te zwak waardoor je buitensporig veel ruis en bijgeluiden krijgt.

In jouw geval zou ik zoeken naar een kleine mixer met in ieder geval 4 auxen per kanaal.
Je kunt dan je bronsignaal op volle sterkte naar ieder fx sturen en vervolgens op de mixer weer de nat-droog balans bepalen. Je geluidskwaliteit blijft dan het beste.
Vergt misschien even een kleine studie, maar is wel de moeite waard.
 
Laatst gewijzigd:
Volgens mij moet je gewoon een klein PA setje halen. Eventueel met mengpaneeltje.
 
Een mixer is een erg goed idee luukas21, net zoals je zegt zijn die kaosspads (en afgeleiden) een aanslag op je geluid. Helemaal omdat het nu in serie aangesloten zit versterkt de ene de andere zn ruis en aanverwanten. Met een mixertje omzeil je dat, maar verwacht geen kraakhelder geluid, dat gerommel is gewoon het aard van zo'n kaosspad. In de studio irritant maar on the road hoor je daar eigenlijk niks van terug.

Dat is een manier om je geluid iets wat beter te krijgen, alleen ik weet niet wat je precies van plan bent of wat je doet, is het zoiets als Beardyman? Zodat de ene KP ook de andere KP moet samplen etc?

( Beardyman: )
 
Mixer is wat je nodig hebt >ja> kijk eens voor die roland rack mixertjes kweet het type niet meer presies maar dan heb je dus in 19'' een unit of 5 hoog 16 kanalen met mic inputs en dan 6 aux sends. mischien dat ze je een 100 euro kosten ofzo.... ik heb er nog een thuis liggen maar die heb ik gister toevallig aan iemand beloofd... spijtig
 
Het antwoord is toch echt een microfoonversterker gebruiken, desnoods die van een Uebercheap Behringer minimixer, en natuurlijk het volume van de kaoss voldoende hoog zetten en je eind volume alleen bepalen met de versterker / Cube
 
Back
Top