mixen op NS10's

Toon

Ursa Major
Lid sinds
24 augustus 2002
Berichten
2.225
Locatie
Geel
Ik zoek eigenlijk wat informatie/tips om beter te leren mixen op NS10's. Reden, ik kan er compleet geen degelijke mix uit toveren. Deze monitors zijn volgens mij ook één van de moeilijkste om op te mixen en hiervoor zijn er wel degelijk bepaalde truukjes/gegevens waarmee je rekening moet houden wanneer je erop mixt. Het laag van de NS10 klinkt IMO echt compleet anders dan de meeste nearfealds/monitors en iets zoals bv. eq'en van een BD vind ik al enorm moelijk op deze monitor.

Het volgende artikel legt het probleem ook een beetje uit : http://www.proaudiorx.com/ns10nearfieldmonitors.htm

... dus iemand bepaalde suggesties ...
 
Hmmm, ik heb er eigenlijk niet echt iets zinnigs over te zeggen, behalve: werk er gewoon heel veel mee, leer ze goed kennen.....als je je mixen elke keer op andere speakers terugluistert leer je uiteindelijk wel wat je anders moet doen....

En heeft er nog iemand echt nuttige tips ? 8o)
 
vraag is

waar klonken je mixen niet op ?

op de ns -10's of op de normale speakers ? auto ? soundworks van soundblaster ? ( mijn 2de referentie punt ;) )

ik ben vaak van mening dat het op de ns10 kut klink maar op wat niet rechtelijnige speakers heerlijk kan klinken
bij veel gebruik kan je dan het 1 naar het andere vertalen ..
daarom heten ze ook referentie speakers
ze geven niet het echte geluid weer maar laten je wel goed horen wat elkaar in de weg zit

ook opstelling speakers .. wattage van versterker hebben veel invloed op het geluid
en de plek waar bij de bas zich in de kamer bevindt

loop maar eens rond .. leifst met een vette cd op
dan hoor vanzelf ergens in de tegenover gestelde hoek van een box een zeer diep bas ..
ik heb een te kleine kamer 6 * 3
alleen als me speakers langs de lange kant staan klinkt het ervoor goed .. (miden van de kamer !)
zoals ze nu staan, tegen de korte wand dan heb ik in het midden van me kamer bas
en niet voor speakers

voor de rest staat er genoeg op net en bij discussie groepen

succes

En ik ben erg benieuwd wat andere mensen hier over te zeggen hebben
 
Ik vergelijk ook meestal m'n mix met de NS10's (zien of het erop klinkt), maar mix op gewone Hifi speakers. Het nadeel van de Hifi speakrs is dat ze volgens mij een ietsje teveel bas/kleuring geven, maar op de NS10's hoor ik meestal net genoeg bas. Maar is het dan de bedoeling dat je de NS10's enkel gebruikt om te vergelijken?
 
Origineel geplaatst door Toon
Ik vergelijk ook meestal m'n mix met de NS10's (zien of het erop klinkt), maar mix op gewone Hifi speakers. Het nadeel van de Hifi speakrs is dat ze volgens mij een ietsje teveel bas/kleuring geven, maar op de NS10's hoor ik meestal net genoeg bas. Maar is het dan de bedoeling dat je de NS10's enkel gebruikt om te vergelijken?

dit zou ik echt andersom doen ..
ik doe het ook vaak maar tegenwoordig leiver niet
het valt namelijk verschrikkelijk tegen als je dan op eens je ns10 aanzet ... :D
En ik heb zelfs 1 hifi speaker op de grond staan !!

aan die kou en sterielheil van die ns 10 wen je wel
met hifi speakers worden je oren 'moe' heb ik me laten vertellen

juist door dat cleane, koude ns 10 geluid blijven je oortjes frisssss ...
 
ik wou een heel verhaal schrijven, maar de link die je zelf al opgaf geven precies mijn ervaringen weer. Wel heb ik nog een set extra hi-fi speakers aangesloten om vermoeidheid te voorkomen. Je moet echt wennen aan die NS-10's, wat helaas erg verwarrend werkt. Daarbij komt dat de NS-10's van zichzelf weinig bas weergeven, dus je moet ook oppassen dat je niet teveel laag in je mix gooit. Het laag plat af te mixen, is echter ook geen goed idee... De modificaties die in het artikel zijn opgenomen lijken me wel de moeite van het proberen waard.
 
Ook heel veel CD's over die boxen afspelen (of vinyl kan ook) zodat je een goede indruk krijgt hoe ze klinken. Er zeg maar naar leren luisteren.
 
Origineel geplaatst door Chinetti
oh ik zie nu wel dat de modificatie alleen voor NS10's is:

Note: The above modification is for the original Yamaha NS10's only. If you own a
pair of the redesigned NS10M's, making this modification may not produce
the desired result.

volgens mij heb ik ook die ns10m's
das dan wel weer jammer
tenzij we ze naast elkaar kunnen zetten en er een diy projectje van maken
schakelbaar zou natuurlijk helemaal top zijn
maar ik weet niet of dat afbreuk doet aan het design ...

is iig iets om eens wat mee te doen ..
 
Back
Top