Advies nodig!!

TremendousT

Nieuwkomer
Lid sinds
13 november 2008
Berichten
11
Locatie
Masterdam
Zoals aangegeven in het voorsteltopic ben ik nu al bijna een jaartje aan het producen en ben ik toe aan nieuwe monitors.

Mijn huidige zijn de Alesis M1 Active 520 deze kennen jullie vast wel,redelijke monitoren voor een lage prijs.Ik ken deze monitoren heel goed, ik weet precies wat de zwakke punten zijn.Omdat ik deze speakers ook gewoon dagelijks muziek luister, weet ik hoe goed gemasterde muziek moet klinken op die monitors.Daardoor vertalen m'n mixen naar mijn mening best goed op andere systemen.

Nu de vraag: Ik wil een setje extra nearfields met sub aanschaffen ( meer voor de mastering) de alesis gaan niet lager dan 56hz, daaronder kan ik dusniet echt goed monitoren (met mn hifi subwoofer) en grote monitoren zijn ook geen optie.ik ben niet op zoek naar de beste monitoren want die bestaan in mijn ogen niet, maar ik ben op zoek naar een transparant setje die ultra veel (sonic) detail( , stereoimaging ) strakke low-mids weergeeft.Mijn studioootje is ongeveer 2 x3m.. het moet dus kleine monitors icm sub worden .Qua akoestiek heb ik ook nog weinig gedaan,wat pyramideschuim achter de monitors, dikke gordijnen and that's it

Ik wil absoluut OOK nog mijn Alesis behouden.
nadruk wil ik leggen op de "vergrootglas"


mijn budget is 900euro per monitor max tot budget 2500€uro
Ben een enorm entiousiasteling van Adam en ik heb mijn ogen laten vallen op het 1-10 system bestaand uit:

2 x S1a monitors + 1 xSub10 mkII sub

Wat vinden jullie van het systeem en wat zouden jullie mij oa aanbevelen/aanraden/adviseren?

greetz,
Randy
 
Laatst gewijzigd:
Is het masteren voor je eigen tracks en misschien wat vrienden bedoeld of wil je er pro mee gaan.

Bij het eerst zou ik het laten zoals het is en bij de 2de keuze zou het idd handig zijn om te investeren in een goed afluistering.
 
Is het masteren voor je eigen tracks en misschien wat vrienden bedoeld of wil je er pro mee gaan.

Bij het eerst zou ik het laten zoals het is en bij de 2de keuze zou het idd handig zijn om te investeren in een goed afluistering.

op dit moment meer voor het mixen & masteren van eigen tracks.. ik wil gewoon die professionele (commerciele) sound op hoog niveau kunnen creëren.Daardoor heb ik naar mijn gevoel veel meer detail in de monitoring nodig.Ambitie om een echte pro te worden heb ik dan ook echt, in de zin van van tracks te mixen/producen maar niet in de zin van een masteraar/ mastering engineer, nee dat echt niet.
 
Laatst gewijzigd:
Hmmmm 2 x 3 meter, dan blijf je absoluut bij nearfields inderdaad.

Maar een sub toevoegen vind ik persoonlijk dan niet niet manier om laag goed te monitoren. Je krijgt met een sub een aardig gevoel van je laag bereik maar zeker geen strak laag.

Dan is iets als een Genelec 8050 inderdaad een veel beter optie (of een andere nearfield met 8 Inch) in combinatie met akoustische behandeling (veel belangerijker voor goed stereobeeld en strak hoog & laag).

Als je ruimte akoustisch niet in orde is dan geeft investeren in een set dure monitors veel minder resultaat dan wanneer de ruimte aardig op orde is.

Het verschil is enorm te noemen.......
 
Hmmmm 2 x 3 meter, dan blijf je absoluut bij nearfields inderdaad.

Maar een sub toevoegen vind ik persoonlijk dan niet niet manier om laag goed te monitoren. Je krijgt met een sub een aardig gevoel van je laag bereik maar zeker geen strak laag.

Dan is iets als een Genelec 8050 inderdaad een veel beter optie (of een andere nearfield met 8 Inch) in combinatie met akoustische behandeling (veel belangerijker voor goed stereobeeld en strak hoog & laag).

Als je ruimte akoustisch niet in orde is dan geeft investeren in een set dure monitors veel minder resultaat dan wanneer de ruimte aardig op orde is.

Het verschil is enorm te noemen.......

net kamer ff opgemeten.. ongeveer 2,25 bij 4m.
ik heb net ff die genelecs bekeken lijken mij goede monitors, maar deze zijn naar mijn mening veels te groot (8inch), ik zit redelijk dicht (ong.60cm)tegen de monitoren aan en bovendien staan ze ook nog eens dicht (<40cm )tegen de muur aan.Monitor met de bassreflexpoort aan de achterkant is daardoor geen optie(i guess).

Aan Akoustiek gaat nog een en ander gedaaan worden in de zin van basstraps en evt nog wat pyramidefoam( hoogste marginale winst in mijn optiek)

Zou je me ff kunnen uitleggen waarom ik geen strak laag zou kunnen bereiken met een sub en waarom het volgens jou beter is om een 8incher te nemen ipv de sub(systeem)?

greetz,Randy
 
Genelec 8040 is groot genoeg voor je ruimte, misschien zelfs de 8030 (al heeft de 8040 betere specs), al dan niet met een Genelec sub erbij. Maar bel Morel Muziek in Veenendaal eens en maak daar een afspraak. Zij hebben mogelijk de Adam's ook in de winkel staan. En, belangrijk, ze kunnen je naast een scherpe prijs, goede service ook veel nuttige info geven. Nadrukkelijk geen dozenschuivers daar. Richten veel (ook grote) studio's compleet in.
 
Volgens mij is het erg lastig om in zo'n relatief kleine ruimte de sub-bass goed te kunnen monitoren. Het zou goed kunnen dat je simpelweg tegen de fysieke beperkingen van de ruimte aanloopt.
 
Volgens mij is het erg lastig om in zo'n relatief kleine ruimte de sub-bass goed te kunnen monitoren. Het zou goed kunnen dat je simpelweg tegen de fysieke beperkingen van de ruimte aanloopt.

Genelec 8040 is groot genoeg voor je ruimte, misschien zelfs de 8030 (al heeft de 8040 betere specs), al dan niet met een Genelec sub erbij. Maar bel Morel Muziek in Veenendaal eens en maak daar een afspraak. Zij hebben mogelijk de Adam's ook in de winkel staan. En, belangrijk, ze kunnen je naast een scherpe prijs, goede service ook veel nuttige info geven. Nadrukkelijk geen dozenschuivers daar. Richten veel (ook grote) studio's compleet in.

Persoonlijk heb ik niet zo'n voorkeur voor Genelecs. Deze keuze voor de juiste type monitor wordt me wel heel moeilijk gemaakt, 8inchers of kleinere( met of zonder sub).Vaak is het zelf zo,dat bij de 8inchers het laag wat rommeliger kan zijn of is de specificatie van de frequentierepsonse in het laag te optimistisch. Zelf geef ik voorkeur aan de 5inch met sub,maar gezien de ruimte hier (9m²) kan het best moeilijk worden met de sub.

Misschien moet ik gewoon een compromis maken en gaan voor een 6,5incher zoals de Adam A7of toch s1a zonder sub=(
 
Laatst gewijzigd:
Hoi, even een vraagje. Ik heb ongeveer dezelfde ruimte als jij. Is de ruimte een rechthoek? Hoe is jouw opstelling? Waar zit je in de ruimte? Ik zit op ± 1/3 van de achterste muur ( 2/3 is dus leeg achter mij ). Mijn monitoren staan links en rechts bijna tegen de muur. Afstand tussen de speakers ± 160cm. Afstand van de monitoren tot aan de achterwand ± 100cm. Ik zit in de juiste driehoek opstelling. Nu is het zo dat de sub bass weergave achter mij veel lager is dan direct voor mijn monitoren. Op zich wel logisch, dat weet ik ook. Maar het probleem is eigenlijk meer dat het geluid te blikkerig/houterig klinkt ( als ik dus in de driehoekopstelling zit ) waarschijnlijk door mijn bureau. Heb jij daar ook last van en hoe zou ik dit kunnen verminderen?
 
mijn kamer is heeft ook een vorm van een rechthoek.Doordat mijn bed nogal groot is was ik niet in staat om de monitoren in de lange kant op te stellen. De muren zitten dus 1m van mij vandaan i.p.v 3a4 meter. De monitoren staan ongeveer 60cm uit elkaar en dicht tegen de muur aan.

Blikkerig houterig geluid.. dat lijkt mij denk ik een reflectieprobleem.
ik had eerst ook een galm en de hoge tonen waren ook wat blikkerig.Dit heb ik opgelost met pyramideschuim.

Als je laag niet lekker c.q houterig klinkt..
daar heb ik ff geen antwoord op
 
Back
Top