Yamaha/Mackie/KRK

Stabby

Ouwe rot
Lid sinds
20 augustus 2008
Berichten
1.126
Locatie
Sint-Niklaas, België
Ik heb dit in het algemene topic al gevraagd, maar krijg geen reactie en wil hem morgen al kopen.

Ik heb voorlopig maar één monitor nodig (mono dus). Ik twijfel tussen de Yamaha HS50M, Mackie MR5 en KRK RP6 G2 voor een budget van €200. Morgen zal ik ze zeker eens uittesten, maar het is nogal moeilijk beoordelen aangezien ze in een compleet andere ruimte staan dan mijn kamer. Daarom zou ik graag wat ervaringen horen van deze monitors. Mijn voornaamste doel is mijn Microkorg en Korg DS-10 erop te spelen, maar ik wil zeker nog de mogelijkheid om deze ook voor een elektrische gitaar te gebruiken in de toekomst. In dat geval koop ik een gitaarmodeller waardoor dat zeker zal gaan.

Alvast bedankt!
 
Waarom één monitor? :confused: Je kan het beter meteen goed doen toch...

Je kan het beste zelf bepalen wat je goed vindt klinken lijkt me.

Die KRK R6 G2 lijkt me ook wel leuk voor dat geld. Voor 't laag zou ik dan wel een sub erbij nemen uiteindelijk, R6 gaat tot 53Hz namelijk. Voor muziek met veel distortion wil je sowieso niet minder dan '6, anders krijg je wel erg vervormde bassen
 
Mijn budget is maar €200... Het geld groeit nu ook niet zodanig op mijn rug dat ik er twee kan kopen en nog eens een subwoofer. Lijkt me dan dat ik beter één goede monitor koop dan 2 redelijke, toch? Het is gewoon voor op men slaapkamer, en ik stoor me niet echt aan het gebrek aan stereo.
 
In die klasse zeg ik meteen KRk RP6 G2.

Niet zo'n uitgestrekte low-end als andere 6 inch nearfields veel hebben maar wel eerlijk in het laag.

Ziet er leuk uit en naar mijn mening in die klasse het beste dat je kunt kopen.
Maar ieders gehoor en smaak is anders helaas. Dus: luisteren!

Maareh, wel gewoon 2 kopen hoor!
 
Waarom 1 speaker? en eerst een gitaar kopen :P ik zou echt gaan voor een 2e speaker (ik kon hem zelf niet eens los bestellen :O).

Ik heb zelf ook krk rp 6 en klinken erg goed voor die prijs, mackie ook wel maar dat is smaak, vandaar heb ik voor krk gekozen. ik heb eigenlijk weinig gehoord kwa monitoren van yamaha dus ik weet niet hoe die klinken en in die prijsklasse. Test ze gewoon uit bij een wnkel.

Succes!
 
Ik heb zelf de HS80M en ben hier erg tevreden over.

Naar mijn mening moeten monitors zo natuurlijk mogelijk klinken. Alleen zo komt de bron die je ermee afspeelt volledig tot zijn recht (vind ik dan 8~). Ik denk dat je dit het beste kunt testen met akoestische muziek (en dan een goeie opname). Hoe meer je het idee krijgt dat er mensen bij je in de kamer aan het spelen zijn, dat je midden tussen het symfonieorkest zit of naast de piano, hoe natuurlijker de monitors zijn.
En hoe natuurlijker je monitors, hoe beter je ook de subtiele details van je elektronisch opgewekte geluid kunt waarnemen.

Uiteraard speelt smaak ook een grote rol en hier valt natuurlijk uren over te twisten. :walker:
 
ik weet niet hoe jij wilt gaan werken met bijvoorbeeld je geluidsbeeld? je panning? erg frappant om 1 speaker te kopen .. vind ik
 
ik weet niet hoe jij wilt gaan werken met bijvoorbeeld je geluidsbeeld? je panning? erg frappant om 1 speaker te kopen .. vind ik

idd, merkwaardig.

spaar dan totdat je meer geld hebt, dat geeft je hoe dan ook voordeel.

model is dan goedkoper, of beter voor hetzelfde geld.
 
Eén monitor zal toch wel voldoen voor op mijn kamer?

Tuurlijk, er komt geluid uit, maar de meeste synths hebben een stereo uitgang. Dat betekend dat er patches zijn die stereo zijn en als je slechts links of rechts aansluit dan kan het geluid al erg anders klinken.
Ook mijn advies is, koop er twee.
 
Lijkt mij trouwens ook wel raar dat je na bijvoorbeeld een jaar pas de andere monitor koopt, dan heb je één ingespeelde en een nieuwe monitor. Wie weet verschilt de klank dan ook een beetje tussen beide monitors.
 
Maar moet ik dan kiezen tussen links en rechts? Kan uit één monitor niet het geluid van beide komen maar in mono?


Wat ik hiermee bedoel met geluidsbeeld is, als je een drummer in je mix hebt dan zorg je ook dat je (rechtshandig) een hihat links hebt staan een kick centraal etcetc.. het creeert een beeld voor de luisteraar, als het goed gemixt is bijv.. een bandje dan kan je ong horen wie waar staat (L/M/R) en of ze ver weg staan of dichtbij staan enzo. Het is zo veeeel realistischer plus je maakt ruimte voor de rest van de instrumenten (bijvoorbeeld een harde bassdrum tegelijk met een stevig basspartijtje gaat overheersen als je het allemaal in het centrum zet. misscchien zou dit met panning alsnog wel het probleem zijn maar dat is gewoon goed mixen/masteren maar even als voorbeeld)

ik bedoel je hebt tog ook een koptelefoon met L/R, idem dito met speakers.
Beter koop je idd SNEL een 2e speaker of gebruik die 1e speaker niet, zoals champion zegt misschien verschilt de klan dan ook per monitor !

Snapje? hoop dat je hier wat mee opschiet. Wil je nog meer info hier over hebben ga naar een goede muziekwinkel zoals feedback ofzo ze leggen het je wel uit en laten het je horen.

succes alsnog :P
 
Ik maak nog niet echt muziek, ik ben volop bezig met het leren van klanksynthese en ik maak gewoon wat samples op de Kaoss Pad 3 (wat zeer beperkt is). Kan ik dan best beginnen met een goedkopere monitor? Als ik muziek maak kan ik dan upgraden met 2 betere monitors.
 
oke, ik ben eigenlijk bezig met muziek maken, en nu pas synthese aan het leren :P grappig! maar 200 euro per monitor is vrij goedkoop voor een leuk geluid, vind ik.. beter spaar je even door :) en verdiep je je eerst in klanksynthese tot jij je 2e speaker hebt ofzo ;)
 
Ik maak nog niet echt muziek, ik ben volop bezig met het leren van klanksynthese en ik maak gewoon wat samples op de Kaoss Pad 3 (wat zeer beperkt is). Kan ik dan best beginnen met een goedkopere monitor? Als ik muziek maak kan ik dan upgraden met 2 betere monitors.

Een losse monitor is wel lastig door te verkopen, indien je wilt gaan upgraden later. Kun je niet beter een goede koptelefoon kopen? Die blijft nuttig, ook als je op termijn een set monitors koopt.

Of anders een setje hele goedkope tweedehands monitors die je voor ongeveer hetzelfde bedrag weer kunt doorverkopen wanneer je budget hebt voor (en behoefte aan) betere speakers.
 
Back
Top