Program change increase

gemmetje

de ideale schoonzoon
Lid sinds
6 Maart 2003
Berichten
4.490
Locatie
Eindhoven
Aloha !

De situatie is als volgt: live gebruik ik een korg TR76 en een roland FA07. Bij beide apparaten zijn de benodigde patches ondergebracht in combinations en studiosets, 1 per nummer. De combinations en studiosets worden voor een gig op volgorde van de playlist gezet (jammer dat de roland geen librarian heeft, maar ach....). Bij beide apparaten schop ik de combination resp. studioset eentje omhoog met een pedaal. (2 voetknoppen dus).

Bestaat er zoiets als een Increase (+1)- commando in midi, zodat ik maar op 1 apparaat een voetknop hoef te gebruiken en dit signaal via midi kan doorzetten naar het 2e apparaat ?
Mijn voorkeur gaat ernaar uit dat de roland luistert naar de korg, maar andersom mag ook. In de midi-implementatie pdf van de roland komt het hele woord increase niet voor, maar misschien hangt er een andere term aan.
Een eventueel mogelijke werkwijze zoals bij het selecteren van een combination een PC laten versturen naar de roland is voor mij niet handig, omdat de combinations resp. studiosets niet op vaste geheugenplaatsen staan. Alleen INC (+1) will do the trick.
 
Geen idee of je er iets aan hebt, maar in mijn studio setting gebruik ik 1 synthesizer om de anderen aan te sturen. Op die synth zitten + en - knoppen om een programma verder of terug te schakelen. Via de out van de synth via de MIDI interface en Cubase Thru naar elke willekeurige andere synth werkt dit.
Ik kan me dus voorstellen, dat als de synth die jij bespeelt ook + en - knoppen of pijltje omhoog/pijltje omlaag heeft, je daarmee ook de patches van een andere aangesloten synth kunt wijzigen (eentje verder, eentje terug).
 
Dank allen voor het meedenken !
Helaas werkte de 2 CC's niet bij me. Ik heb met midiox ook nog gekeken wat de korg uitstuurt bij het op het pedaaltje trappen, maar daar kan ik ook niks mee.
Met een midi-interface en daw zou het misschien idd wel lukken, maar dat heb ik allemaal niet bij me bij een optreden (en dat is ook zeker niet de bedoeling).

ik hou het wel bij 2 pedaaltjes
 
Dank allen voor het meedenken !
Met een midi-interface en daw zou het misschien idd wel lukken, maar dat heb ik allemaal niet bij me bij een optreden (en dat is ook zeker niet de bedoeling).

Dat bedoelde ik ook niet voor jou. Als je de MIDI Out van de ene verbindt met de MIDI In van de andere werkt het misschien ook wel? Je kunt het altijd proberen...
 
Zou het niet gewoon zo zijn dat de synth die @Arnomusicman gebruikt een normale program change verstuurt. Mijn Prophet 12 doet dat ook als ik de Pgm -/+ buttons gebruik.
Dat wil niet zeggen dat de ontvangende synth dan een programma omlaag of omhoog gaat maar de program change volgt welke de Prophet verzend.

VB. Prophet staat op Pgm 41, plus button laat hem naar Pgm 42 gaan.
Al zou de ontvangende synth op bv Pgm 1 staan dan gaat die dus ook naar 42.
 
Zou het niet gewoon zo zijn dat de synth die @Arnomusicman gebruikt een normale program change verstuurt. Mijn Prophet 12 doet dat ook als ik de Pgm -/+ buttons gebruik.
Dat wil niet zeggen dat de ontvangende synth dan een programma omlaag of omhoog gaat maar de program change volgt welke de Prophet verzend.

VB. Prophet staat op Pgm 41, plus button laat hem naar Pgm 42 gaan.
Al zou de ontvangende synth op bv Pgm 1 staan dan gaat die dus ook naar 42.
Ja voor sommige fabrikanten is +/- 1 gelijk aan +/- 41. :D

Een program change is en blijft een program change.
Data Increment/Decrement blijft Data Increment/Decrement. Moeilijker moet je het niet maken.
 
Leuke reactie waarbij je totaal niet na hebt gedacht over wat ik schreef.
Een Program PLUS of Program MIN button is iets anders dan Data Increment/Decrement.

Ik schrijf ook duidelijk over "ik de Pgm -/+ buttons gebruik."

Begrijpend lezen is duidelijk niet aan iedereen besteed.
 
Leuke reactie waarbij je totaal niet na hebt gedacht over wat ik schreef.
Een Program PLUS of Program MIN button is iets anders dan Data Increment/Decrement.

Ik schrijf ook duidelijk over "ik de Pgm -/+ buttons gebruik."

Begrijpend lezen is duidelijk niet aan iedereen besteed.
Man, waarom zou ik nadenken over wat jij niet kent ?

Toon dan eens aan uit welke midi-standaard jou Program PLUS of Program MIN commando's komen ?!
Mss moet je zelf eerst eens goed lezen, checken en nadenken, wat er wel als standaard bestaat, en wat jijzelf of jou fabrikant uitvind ?!
 
Waar heb ik geschreven dat die pgm -/+ buttons een bijbehorend midi commando versturen?

Dave Smith weet natuurlijk totaal niets van MIDI, maar zou het niet zo kunnen zijn dat de synth een pgm +/- button heeft en zelf ook weet op welk programma hij staat?
Dan is het een kleine moeite om na een program up of down gewoon de bijbehorende program change te versturen.

Maar goed, ik zie in dat je het gewoon niet wilt.
 
Ik wens TS te helpen aan een oplossing.
Waar heb ik geschreven dat die pgm -/+ buttons een bijbehorend midi commando versturen?
Nergens, ik heb dat geschreven daar het een noodzaak is om TS zijn probleem te kunnen op lossen.
Dave Smith weet natuurlijk goed hoe hij schijnbaar meer mogelijkheden aan zijn toestellen kan toevoegen, dat verkoopt beter.

Wat jij in je eerste post zet is gewoon de werking van een program change, niet meer niet minder. Of het nu onder +/- knopjes is verborgen of niet. Dat werkt dus niet voor TS.
 
Goed, kan jij dan aanwijzen waar in de MIDI specificatie staat dat een Data increment / decrement na een Program Change iets met de program change zou moeten doen?

Dat is namelijk de eerste "behulpzame" suggestie die je zelf deed, en dat voor iemand die MIDI van a tot z kent.....
 
Goed, kan jij dan aanwijzen waar in de MIDI specificatie staat dat een Data increment / decrement na een Program Change iets met de program change zou moeten doen?

Dat is namelijk de eerste "behulpzame" suggestie die je zelf deed, en dat voor iemand die MIDI van a tot z kent.....
Er is geen voorgeschreven norm voor welke midi-data men allemaal kan incrementen of decrementen. De normale werking is enkel dat deze wordt toegepast op/na de laatst gebruikte controller. Een 'program change' behoort echter standaard niet tot de controllers, maar sommige fabrikanten maken met de data-controllers dit toch wel mogelijk.
Het is niet omdat iemand MIDI van a tot z kent ook alle toestellen kent hé !?
Dan is het een kleine moeite om na een program up of down gewoon de bijbehorende program change te versturen.
Welke midi-commando is dat "program up of down" ?
Mss moet jezelf eerst eens zien te weten komen wanneer jou prophet een program change of increment/decrement verzend. (nou ja, ik heb het je al verklapt).
:doei:
 
Vriend, ik kan het je uitleggen maar ik kan het niet voor je begrijpen. Dat moet je echt zelf doen.
Ga gewoon lekker door met mensen op een dwaalspoor brengen zoals je nu doet.
 
Back
Top