Korg Nanokey & Kontrol Studio en Ableton? Hoe?

JJ1975NL

Stamgast
Lid sinds
4 januari 2011
Berichten
150
Ha,

Ik breek mn hoofd over een goede koppeling tussen de NanoKontrol Studio en de NanoKey Studio met Live. Bluetooth-verbinden lukt prima, maar daarna raak ik al vrij snel de weg kwijt.

Ben vervolgens eindeloos aan het pielen, maar het lukt me niet om een manier te vinden waarop ik beide goed met Live integreer. Online is er amper iets over te vinden en de Korg handleidingen zijn vooral goed voor de open haard.

Wie is het wel gelukt en kan vertellen hoe? Dank!
 
Laatst gewijzigd:
Hey JJ, ik heb zelf geen bluetooth spullen van Korg, maar misschien valt er wat te helpen.

Waar gaat het mis? Ben je wel bekend met het midimappen van controllers in ableton?
 
Hoi, thx alvast voor je hulp.

Bij de Kontrol kom ik een heel eind. Je kunt m in een Ableton Live-modus zetten door wat knoppen ingedrukt te houden bij het aanzetten. Als je dan Mackie-protocol kiest in Preferences doen de faders het, maar de rest van de knoppen niet. Met midi-mapping kan ik vervolgens ook andere buttons en rotators toewijzen, maar dat gaat lang niet altijd goed (zo gaan na toewijzing bijvoorbeeld pan knoppen continu heen en weer, zonder dat ik op de Kontrol een fader aanraak). Ook heb ik geen idee hoe ik het geheel moet saven, mocht het lukken om alles correct toe te wijzen. Op het apparaat zelf? Of moet ik het Ableton-project waarin ik alles toewijs als default instellen?

Bij de NanoKeys Studio lijkt er geen Ableton Live modus te zijn, door knopjes ingedrukt te houden bij het aanzetten. Standaard lijkt in ieder geval alles schots en scheef te staan. Keyboard reageert maar half, geeft in hoger octaven allerlei andere functies dan gewoon noten. Etc. En in middi-mapping modus valt er niets toe te wijzen.

Dus zo een beetje :)
 
Ja, thx, ik heb het allemaal bekeken maar ik word er geen wijs uit. Korg werkt nauw samen met Ableton, dus ik snap eigenlijk niet waarom er geen scripts voor hun Studio-controllers in de preference staan.

Met Korg Gadget werken die dingen perfect, maar het is voor alle overige toepassingen echt huilen. Ik pruts nog even wat verder.....
 
In de discussie waar Lamp naar verwijst staat uitleg die mijn nanoKEY Studio in de lijst van controllers plaatst.
First, you need to select the CC mode inside the Kontrol Editor, to be able to assign CC numbers yourself.

Then make a user remote script. The script will add a Control Surface entry to Live's preferences. The scripts must reside in the installation directory, for example here is what the path to my own script looks like:

"C:\Users\*username*\AppData\Roaming\Ableton\Live 8.x.x\Preferences\User Remote Scripts\nanoKONTROL_DJ\UserConfiguration.txt"

You'll have to create the last folder yourself, and copy the sample script file from the parent directory. Then edit it. There are instructions inside, but the principle is simple:
You assign CC numbers from the KontrolEditor to different "logical" controls that are available. Be careful of the channel numbers, they start from 0 in the script.

You don't have to assign all, the most important are the "Encoders" which allow you to control the parameters of any device that is selected.

When you're done with the script, the script will appear as a control surface in Live, just select it in the MIDI preferences (it will probably be at the bottom) and set the input and output to NanoKontrol. Then enable the Track and Remote buttons below...
<br>

Helaas moet ik dan wel de mappings steeds opnieuw instellen.

Blijkbaar willen wij functionaliteit zoals die op scripts gebaseerd is.
https://github.com/markharwood/nanoSessionKontrol
https://vimeo.com/181535442

Wie beheerst er Python script?
 
Misschien kunnen jullie een vraag aan Stray van nativeKontrol stellen. Ik heb daar jaren terug een remotescript voor m'n nanoKontrol mk1 gekocht waar ik heel blij mee was. Ik zie niks staan voor de nanoKontrol Studio maar hij kan je vast zeggen wat mogelijk is voor dat ding..

http://www.nativekontrol.com/Home.html
 
Zelf ben ik niet slim genoeg om zo'n remote script te maken, dus ik zou inderdaad iets voor de NanoKey Studio willen dat er ook al voor de NanoKontrol Studio is.
 
Ehm, het maken van het tekstbestandje "C:\Users\*username*\AppData\Roaming\Ableton\Live x.x.x\Preferences\User Remote Scripts\nanoKEY Studio\UserConfiguration.txt" is super simpel maar vrij beperkt.

Met een Phyton script is echt alles mogelijk. Ik denk dat Korg wat meer aan hun customer service moeten werken en het hun mensen zoiets laten schrijven.
(wel de lusten, maar niet de lasten?)

Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik mijn andere controller van Novation nauwelijks gebruik omdat het eigenlijk teveel gedoe is op de PC.

Meestal gebruik ik mijn nanoKey liever met Korg Gadget voor iOS (versie 3.0 is gister uitgekomen!)

Soms is eenvoudiger ook echt eenvoudiger!

 
Ehm, het maken van het tekstbestandje "C:\Users\*username*\AppData\Roaming\Ableton\Live x.x.x\Preferences\User Remote Scripts\nanoKEY Studio\UserConfiguration.txt" is super simpel maar vrij beperkt.

Met een Phyton script is echt alles mogelijk. Ik denk dat Korg wat meer aan hun customer service moeten werken en het hun mensen zoiets laten schrijven.
(wel de lusten, maar niet de lasten?)

Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik mijn andere controller van Novation nauwelijks gebruik omdat het eigenlijk teveel gedoe is op de PC.

Meestal gebruik ik mijn nanoKey liever met Korg Gadget voor iOS (versie 3.0 is gister uitgekomen!)

Soms is eenvoudiger ook echt eenvoudiger!


Je hebt volkomen gelijk. Korg is qua klantenservice/duidelijkheid echt een absoluut drama.

Maar hun producten zijn doorgaans top, dus heb ik nu Gadget op de Mac staan. Werkt als een trein met de Keys en Kontrol Studio. (en hele goede UA/VST-integratie met Ableton, die mijn probleem min of meer oplost) 8)
 
Back
Top