Voertaal van het Synthforum

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

fuse

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
7 juli 2001
Berichten
18.831
Vraagje:

Is het SF nou nederlandstalig? Want de domeinnaam .nl geeft je te denken dat het fur hollander only zou zijn.
De gemiddelde belg vermaakt zich hier ook prima. (beter!)
Of de export nederlander die ergens anders op de aardkloot rondhobbelt maar toch nog een virtueel voetje op nederlandtalige bodem wil planten.

Maar als je als import nederlander de taal (nog) niet goed beheerst?
Of menig limburger, fries of amsterdammer die ook zonodig in zijn/haar dialect moet posten?
Geef toe komt niet vaak voor. Maar soms hebbie wel es van die posts in ut engels.

What about it?
 
Re: Nederlandstalig?

Re: Nederlandstalig?

Origineel geplaatst door fuse
Vraagje:

Is het SF nou nederlandstalig? Want de domeinnaam .nl geeft je te denken dat het fur hollander only zou zijn.
De gemiddelde belg vermaakt zich hier ook prima. (beter!)
Of de export nederlander die ergens anders op de aardkloot rondhobbelt maar toch nog een virtueel voetje op nederlandtalige bodem wil planten.

Maar als je als import nederlander de taal (nog) niet goed beheerst?
Of menig limburger, fries of amsterdammer die ook zonodig in zijn/haar dialect moet posten?
Geef toe komt niet vaak voor. Maar soms hebbie wel es van die posts in ut engels.

What about it?

volgens mij praat de gemiddelde belg en export nederlander ook gewoon nederlands. dus mijn inziens is het nederlandstalig. ook al komt het voor dat enkele zaken in het engels staan. iedereen heeft op school wel engels geleerd dus dit mag geen probleem zijn. maar de primaire taal is hier toch nederlands. of zie je dit toch anders?

en is dialect geen nederlands??? dat is toch gewoon een vorm van....
 
Ja

Synthforum.nl - Hét Nederlandstalige Synthforum.
 
die naam was gewijzigd omdat het gewoon nergens op sloeg. Een nederlands synthforum met een engelse titel. Heeft verder niet met een beleidswijziging ofzo te maken. Verder moge het duidelijk zijn dat dit een nederlandse site + forum is, met nederlandse vormgeving en overwegend nederlandse berichten. En als er een een keertje iemand in t engels post, ach ja, dan hoeft die toch ook nog niet gelijk weggeschopt te worden. T blijft toch een nederlands forum.
 
Maar toch...
Om welke reden is het Nederlands eigenlijk verplicht?
De input wordt alleen maar groeter en uitgebreider indien het in het Engels gaat.
Waarom alleen Nederlands?
Niet omdat een synthesizer zo Nederlands is, toch?
De meeste expertise is nou juist niet Nederlands :)
(Papen en Hordijk na, misschien? - de beide Rob's)

Wout
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Maar toch...
Om welke reden is het Nederlands eigenlijk verplicht?
De input wordt alleen maar groeter en uitgebreider indien het in het Engels gaat.
Waarom alleen Nederlands?
Niet omdat een synthesizer zo Nederlands is, toch?
De meeste expertise is nou juist niet Nederlands :)
(Papen en Hordijk na, misschien? - de beide Rob's)

Wout
Een van de redenen is om de drempel voor beginnende synthliefhebbers laag te maken.

Als je weinig van synths snapt is het moeilijk om je probleem of vraag goed te formuleren. Zeker als het ook nog in het engels moet. Muziek heeft met gevoel te maken en gevoel is moeilijk in een andere taal uit te drukken voor velen. Probeer maar eens een internationale relatie en je zult het merken.

Verder heeft het strikt nederlands houden het volgende voordeel. De meeste mensen komen uit een selectief gebied van de wereld. Dit heeft als gevolg dat de kans om elkaar te treffen groot is, groter als bijvoorbeeld Analogue Heaven. Natuurlijk kan het wel (nord meetings en AH meetings in gedachten) maar de kans is klein. Doordat iedereen relatief vlak bij elkaar woont krijg je nog wel ooit van de voorstellen van: "Kom anders een keertje langs, dan laat ik het je zien!"

Verder is het interessanter om te praten over een synth die toevallig ergens in zutphen te koop staat als eentje in een dorpje vlakbij Seattle. Je moet het zien als een chat tussen een europeaan, een amerikaan en een japanner. Een gesprek over het weer is dan totaal oninteressant, omdat op alle drie de plaatsen een totaal andere situatie is.

Bedenk zelf ook eventjes waarom je lid van het synthforum.nl bent? Heeft het te maken met iets hierboven?
 
wil nog even toevoegen dat internationale synth-gerelateerde fora er al genoeg zijn, en nederlandstalige lekker niet! Nou ja nederlandstalige synthfora zijn er NU wel genoeg, met dit mooie forum :)

En engels is niet voor elke nederlander een taal die men zomaar beheerst.
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Verder is het interessanter om te praten over een synth die toevallig ergens in zutphen te koop staat als eentje in een dorpje vlakbij Seattle. Je moet het zien als een chat tussen een europeaan, een amerikaan en een japanner. Een gesprek over het weer is dan totaal oninteressant, omdat op alle drie de plaatsen een totaal andere situatie is.

Nu is het weer zo-wie-zo erg oninteressant :)
Maar in Nederland praten over het weer in Zutphen als je in Utrecht woont... Dat is zelfs zinloos!
Echter, met een Jappaner en een Amerikaan over de weersomstandigheden mailen kan erg leuk zijn, hoor.
Bedenk zelf ook eventjes waarom je lid van het synthforum.nl bent? Heeft het te maken met iets hierboven?
Nee, niet per sé... Het is voor mij slechts een communicatie'plek'. Het gaat mij niet om 'wat er onder de Nederlanders leeft'. Wat me wel opvalt is dat de geografische beperkingen ook een inhoudelijke beperking met zich meebrengt. Een e-mail lijst als NM@Code404 heeft een grote aanvullende bijdrage aan het gebeuren met de Nord Modular. Zelfs zo groot, dat de fabrikant er rekening mee houdt. Dat geldt ook voor SynCmodular. [AH] wat minder, maar OddMusic... puur genot.

Wout
 
ik heb er - als belg zijnde - geen enkel probleem mee dat de domeinnaam eindigt op .nl
Whatever:D zolang het forum er maar IS.
En zelf merk ik wel dat er wel wat verscil is in het taalgebruik tussen Nederlanders en Belgzn, vooral dan in de woordkeuze, die bij Nederlanders vaak veel fleuriger en origineler is dan de Belgische. Vind ut vaak grappig om te lezen zelfs. Of is dit voor jullie ook nog steeds het geval? :)
En dat er soms es wat engels en stuff in zit, vind ik ook best cool 8) .

cheers!!
 
Origineel geplaatst door Bobby
ik heb er - als belg zijnde - geen enkel probleem mee dat de domeinnaam eindigt op .nl
Whatever:D zolang het forum er maar IS.
En zelf merk ik wel dat er wel wat verscil is in het taalgebruik tussen Nederlanders en Belgzn, vooral dan in de woordkeuze, die bij Nederlanders vaak veel fleuriger en origineler is dan de Belgische. Vind ut vaak grappig om te lezen zelfs. Of is dit voor jullie ook nog steeds het geval? :)
En dat er soms es wat engels en stuff in zit, vind ik ook best cool 8) .

cheers!!

Zolang men bij jullie in de restaurants nog waterkonijn op het menu heeft staan, scoren de belgen w.m.b. een dikke 10 voor taal ! :D
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top