SirSickSik - Group Hug Of Tugs

SirSickSik

zwaar behaard lid
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
1.184
Locatie
Tussen me gear
Nou, voor het einde van het jaar dan toch nog even in een synthedit project een berg projecten op een stapel gegooid.
Oftewel, alles is synthese en generative sequencing en de gehele track is volledig opgebouwd uit eigen projecten binnen de "synthedit virtual instrument development environment" (om even volledig te zijn XD) zonder tussenkomst van enig andere vst-host, behalve dan het converteren van wav naar mp3...
 

Attachments

  • SirSickSik - Grouphug of Tugs.mp3
    9,1 MB · Bekeken: 119
Last edited by a moderator:
ik heb je nummer een paar keer moeten afzetten omdat ik dacht dat mediaplayer nog opstond, maar het is je nummer dat zo klinkt.. Precies of er drie platen tegelijkertijd spelen, ik vond het niet zo mooi, sorry.
 
ps, de opname erna heeft ook wel iets leuks (zie/hoor soundcloud)

moet eigenlijk wel zeggen dat dit niet mijn beste opname is van dit jaar, was een beetje een opwelling, mag ik m nog veranderen?
 
moet eigenlijk wel zeggen dat dit niet mijn beste opname is van dit jaar, was een beetje een opwelling, mag ik m nog veranderen?

Als ik het voor het zeggen had, zou het antwoord "ja" zijn ;-). Ik ben geen synthfreak en ik snap deze track niet zo goed. Sorry. Wel een dappere inzending.
 
Wordt hier (ook) een beetje onrustig van...... weet ook niet goed welk nummer ik uit het geheel moet filteren :D

Succes met je inzending :)
 
Wel, ik begin er na een tijdje wel in te komen en ik heb deze tweemaal gespeeld wat me niet zo snel overkomt ... Op zijn minst interessant.
 
Ja, laten zo SirSickSik,, 't is toch maar voor de fun zeker ???
Op't laatste lijkt alles in sync te draaien, of is dat maar een gedacht ,??
Bij mij is eerder op't laatste alles Out-Of-Sync !! en met onverklaarbare cosmisiche storingen die ik achteraf moet weg filteren.. :)
 
dan maar een uitleg van wat je hoort ;)

dan maar een uitleg van wat je hoort ;)

het zijn ook allemaal midi sequence, pattern en gate generators die met z'n allen samen werken. Tijdens de track heb ik hier en daar aan wat knoppen gedraaid om het telkens leuker te maken.
De triggers voor de melodie werden bijvoorbeeld gemaakt door de 'minidi' sequencer, die ik had gemaakt voor mijn drums en die dus nog vol stond met drum patterns ipv patterns voor melodieen, dus die heb ik ook in de loop van het nummer zitten aanpassen.
Alhoewel ze allemaal een clock-module gebruiken die gesynced staat op host-position, hebben sommige ook nog een beat-offset optie, die aan het begin random stond ingesteld omdat ik er net nog een leuk nieuw dingetje omheen had gebouwd.
Wat betreft de melodie-generatoren (eigenlijk chord-variation generatoren), had ik die ook net gebouwd (ja, ik had een paar heel voorspoedige hele dagen achter de rug) en daar zaten, zo kwam ik vandaag achter, nog een paar fouten in, maar die werken nu dus ook naar behoren (in mijn btw affe nieuwe chord-generator die binnenkort beschikbaar komt), maar goed, die heb ik dus ook nog gepoogd goed af te stellen XD
Het uiteindelijke resultaat was een samenraapsel van stuk of 10 lichtelijk aangepaste projecten van 2 verschillende stepsequencers, 3 verschillende gate-generators, 2 verschillende pattern generators, 1 chord generator, 1 arpeggiator en 3 verschillende synthesizers en 2 verschillende effecten.

stepsequencer 1:
"minidi" 5-track sequencer
per bar: 8x 1/2 note buttons, daarboven 8x 1/4 note buttons (1/4 en 3/4) en eronder 8x 1/3 note buttons (1/3 en 2/3, want 3/3 is een hele stap=midden)
128 presets, preset-sequencing, counter-irregulizer, randomisatie en reset opties per-bar, gate, pitch en velocity waarden (off/on randomisatie per onderdeel)

stepsequencer 2:
"simpele" 512 staps sequencer waar je kunt direct kunt "tekenen", zonder elke F@$@ng button in te hoeven drukken of life op kunt nemen met mogelijkheid tot quantisatie op euclidische wijze.

Gate generator 1:
"swing clock"
stelt 'gate-burst' in op aangegeven tijdsduur en aantal gates dat in die tijd moet zijn afgespeeld, met afstelbare versnelling/vertraging omhoog of omlaag.

Gate generator 2:
basis van de 'minidi' minidi-sequencer, lichtelijk aangepast

Gate generator 3: gebaseerd op pattern generator 1, maar dan aangepast voor gates.

Pattern Generator 1: maakt patronen op basis van een S&H line waarbij telkens een waarde bij de uitkomst wordt opgeteld en, mits nodig, 'geranged' terug gaat naar de input. Is de basis van de midi-arpeggiator

Pattern generator 2: variant op generator 1, maar de aanpassingen zijn dusdanig, dat het resultaat toch meer beheersbaar is en niet bepaald meer lijkt op de vorige. Daarnaast is het nog altijd mogelijk sommige van de andere features hier ook weer in te bouwen.

Pattern generator 3(&4) zijn eigenlijk afgeleidde waarden van generator 1, die door een berekening van alle gegenereerde waarden in de S&H line weer 2 extra waarden berekenen.

Chord Generator: op basis van de modes (tonic, dom etc) en key wordt er een akkoorden progressie gegenereerd waarbij invloed uitgeoefend kan worden op de 'feel' van de progressie met behulp van meerdere pattern generators (versie 2)

Arpeggiator: "Arpex" gebruikt 2x versie 1 pattern generators en 2x versie 2 gate generators om uit binnenkomende midi noten te selecteren, en deze, al dan niet octaven hoger of lager, met behoud van gekoppelde note-velocity (met inmenging van de uitkomst van de 2e pattern generator) in een bepaald patroon af te spelen. Patroonmatig kan het nagenoeg elk patroon wel voor elkaar krijgen..

Synthesizer 1: phase-distortion oscillator waar de fase-posities worden aangepast met knoppen, zodat je bijvoorbeeld de center-positie eerder of later kunt laten bereiken (en dat dan op verschillende niveaus en met curve), dit alles met een 128-preset module, die alle 128 presets traploos in elkaar over kan laten morphen zodat elk timbre naatloos op de volgende aansluit. Dedicated envelope om deze offsets er in te mixen zodat er enkel een sine overblijft als de envelope dicht gaat.
4 verschillende waveshapes uit die samen te mixen zijn: sine, all-harmonics, even-harmonics en odd-harmonics. Daarnaast nog vele andere dingetjes, ('wave-insert', dedicated modulatie-osc, multistage envelope etc)

Synthesizer 2: basis is een oscillator met tegelijkertijd thru-zero logaritmisch, exponentieel en lineaire FM, PM en AM en een shaper oscillator voor harmonieen (zie 1). Het FM gedeelte allen beslaat zo'n 20 knoppen voor verschillende instellingen, veel meer had de synth ook niet nodig, behalve een paar envelopes :P

Synthesizer 3: gebaseerd op een 5-hoeks (pentagram) mixer die van ieder kanaal recht over kan steken naar ieder ander kanaal en passerende hoeken in de buurt erbij mixt naar gelang de afstand ertoe terwijl het totaal volume constant blijft. Deze mixt 5 verschillende oscillatoren, die ieder op een ander frequentie spectrum zijn afgesteld. Afhankelijk van de non-lineair glide snelheid een snelheid van triggeren gaan de timbres op verschillende manieren in elkaar over waardoor het plukken van snaren of het strelen ervan kan worden nagebootst.

Effect 1: reverb op basis van een chorus-effect (eigenlijk beide in elkaar, door elkaar heen gebouwd waardoor het rondgaande geluid binnen de reverb ook door de chorus wordt aangetast.

effect 2: independent stereo delay met 1 'hoofd' tijd en een links-rechts panning voor tijd-offset. Zo is de gezamelijke tijd in 1x in te stellen en kun je daarna spelen met links/rechts speelsheid.

Kort gezegd, ik begon eigenlijk met iets dat of verkeerd, niet op elkaar ingesteld of uberhaupt niet ingesteld was en heb geprobeerd er on-the-fly nog iets van te maken...
 
schermprintje van de afgemaakte Singwriter chord generator en Arpex arpeggiator en de weer iets wat verder uitgebreide versie van de phase-synthesizer (synthesizer 1)
 

Attachments

  • Song Writer+ Arpex X2+ Faser X1.jpg
    Song Writer+ Arpex X2+ Faser X1.jpg
    98,7 KB · Bekeken: 114
schermafdruk van het project van de track

schermafdruk van het project van de track

en hier een schermprintje van het project waarmee het nummer is gemaakt (wat een zooitje he? :D)
pastte er nie allemaal op, maar da was nie zo belangrijk

maarhem, ik zag ook dat ik het een en ander nog vergeten was:

de logic-gate generator die 4 normale gate-clocks omzet in 4 gecombineerde ritmes via een aantal logic-opties per clocksignaal en om deze resultaten daarna te combineren (and, nand, or,xor,flipflop,sequence, hold)

en natuurlijk hadden we ook nog de drums

basskick bestaat uit 1 oscillator, 2 envelope generators en een aangepaste vca die zowel voor de pitch als volume wordt gebruikt. De kracht zit m volledig in de vca die een zeer steile envelope mogelijk maakt en meerdere distortion mogelijkheden.

snare is nagenoeg dezelfde module met een iets hoger pitch bereik en een extra noise source +feedback routing die elkaar moduleren en voor phase distortion zorgen.

cymbalhat: 6 square oscillatoren in cross-modulatie en 2x 3-band band-pass filters

noise geluiden: synthesizer die op 3 midi kanalen wordt bestuurd. elk midikanaal zorgt voor geluid, maar bepaald weer een andere parameter. De laatste waarde wordt onthouden en veranderd dus ook het geluid van triggers over andere kanalen. Voor het extra vleugje is er een pattern-generator toegevoegd om meerdere waarden aan te blijven passen bij binnenkomende triggers van alle kanalen. Doorgaand varierende noise dus..
 

Attachments

  • lots of sequencers.jpg
    lots of sequencers.jpg
    90,8 KB · Bekeken: 107
Goeiedag zeg. Studeert u sonologie ofzo?
Erg intressant, maar toch niet zo mijn ding.
Een advies: wel gewoon achter wat je doet blijven staan, het is wat anders, maar dat mag toch!
 
nee, ik heb filosofie gestudeerd met eindrichting Heidegger met betrekking tot openheid en isolement. Tja, en toen gebeurden er een hoop dingen waardoor het allemaal niet meer door ging en ben ik in mijn openheid geisoleerd geraakt in het maken van vst(i)'s.

maar vooralsnog, ik nodig mensen graag uit om ook de andere opnames te checken van de apparaten (zie soundcloud)... In zekere filosofische zin zijn deze apparaten zelf al deze nummers, dus ik vind gewoon dat die er stiekem ook bij horen, net als alles wat er nog uit kan komen XD ghehehe (flauw he?)
 
Back
Top