Oberheim OB-X voicecards (en meer) Kickstarter project

Zeer interessant voor iedereen met een Oberheim OB-X die hem graag wilt uitbouwen naar 8 voices, zoals ik..
https://www.kickstarter.com/projects/abstraktinstruments/obx-synthesizer-voice-expansion-and-parts

Exacte replica van de originele voicecards, met dezelfde componenten (inclusief enkele zeldzame chips) bedoeld als retrofit voor in de OB-X. Daarnaast is ook de zeldzame voicecard motherboard en de metalenbodemplaat gecloned. En dat voor zeer interessante prijzen, nog geen €200 voor een complete geassembleerde voice. De originelen gaan voor boven de €1000, áls die al aangeboden worden.

Oldcrow (van de CrowBX OB-X clone) heeft zoiets natuurlijk enkele jaren geleden al gedaan, al zijn er bij zijn voices verschillende wijzigingen toegepast i.v.m. slechte verkrijgbaarheid van enkele componenten. Die klinken praktisch gelijk aan een echte OB-X voice, al valt het wanneer ingebouwd in een OB-X toch net te horen aan wat afwijkende envelope tijden e.d. Ik heb momenteel een 6 voice OB-X (4 originele voices, 2 CrowBX) die ik al lang wil uitbreiden tot een 8-voice, maar Oldcrow reageert niet meer en heeft geen voorraad, dus ik hoop heel erg dat dit project succesvol de 10000$ haalt!
pV0QTCh
 
Laatst gewijzigd:
Hmmz, bron hiervan? Als in, geld pledgen en dan opgelicht worden? Of dat het soms allemaal wat langer duurt dan beloofd?
 
Moet maar eens op de verschillende fora enz alsook facebook eens opzoeken op abstrakt instruments avalon (die 303 clone) opzoeken , die gast is bijna niet te bereiken , doet niet aan dienst na verkoop enz ... , heeeel veel klachten te lezen! Nu ik wou u gewoon waarschuwen ...
 
Zeer interessant voor iedereen met een Oberheim OB-X die hem graag wilt uitbouwen naar 8 voices, zoals ik.
De originelen gaan voor boven de €1000, áls die al aangeboden worden.

En OB-SX voicecards? Die kunnen er ook in, wellicht?
Of is dat niet compatible?
 
Het CrowBX project leeft nog volgens mij. Onlangs een set gekocht om mijn 4 Voice uit te breiden naar 8, en vandaag nog bericht gehad van Old Crow daarover. Hij is er dus wel mee bezig. Maar vragen en mails beantwoorden is niet zijn sterkste punt.
 
Behring UB-Xa
een OB-X klinkt totaal anders dan een Ob-Xa. Discrete VCO's / VCF ten opzichte van CEM VCO's en filters, dus dat is geen optie.

En OB-SX voicecards? Die kunnen er ook in, wellicht?
Of is dat niet compatible?
Technische opbouw/ aansturing van die voicecards zit helaas flink anders in elkaar, en daarnaast zitten er in de SX ook de CEM VCO's en VCF. Al klinkt een OB-SX ook erg goed, trouwens, beetje tussen de OB-X en XA in.

Ik heb heb die Brian Castro van Abstrakt eens even gemaild met wat bedenkingen en inmiddels reply:
Vragen:
Still have some questions;
-are you confident that, when succesfully funded, you will be able to ship the products by august/september 2018?
- $200 for an assembled board is cheap. I assembled some CrowBx boards in the past for a customer and that was about 750$ in total per board for parts, but mostly the big amount of labour. Your edition even includes rare , maybe expensive IC's. Are the voice cards machine-assembled/populated or are you all gonna hand-assemble the boards?
- some people having technical problems with their Abstrakt Instruments 303 said you were unresponsive or even thought out of business, as read on some forums. What's your opinion on this?
Zijn antwoorden:
1) Yes, the boards would ship on time. The assemblies are already completed and quoted.
2) We do a lot of volume of PCB assemblies, including through-hole. The assembly cost is probably much cheaper than a comparative small project.
3) About the Avalon and business in general it's tough to stay on top of every issue. There are thousands of them out there and only 4 employees. We try to stay on top of all customer issues but it's sometimes difficult. I haven't heard about anyone thinking we were out of business! We handle business activities including shipping and customer service on a daily basis.
4) Yes, the OBX is one of the best for sure. This really wasn't supposed to be a project but since all the work is done I thought we'd offer them and see what happens.

Dus het heeft voor mij toch nog een beetje het voordeel van de twijfel. Technische ondersteuning zal hij niet echt hoeven te leveren met dit project, zolang de voice cards gewoon werkend geleverd worden. Daarnaast is reparatie, wanneer nodig, eenvoudig voor iemand met wat technische kennis. Dit in tegenstelling tot een compleet product in behuizing zoals z'n 303 clone.
 
Ongeveer $3700 zou die moeten worden, zie de laatste posts hier:
https://www.gearslutz.com/board/ele...18839-new-ob-x-voice-cards-kickstarter-2.html)
Dat lijkt misschien erg hoog, maar dit is dan ook meer een kleinschalig 'boutique' project i.p.v. een massageproduceerd apparaat waardoor de kosten omlaag gaan.
Het zal overigens nog een lange tijd gaan duren voordat dit allemaal echt op de markt is: ik heb voor m'n eigen OB-X 4 voicecards bij hem (Brian Castro > Abstrakt Instruments) besteld omdat ik toch tegen enkele verschillen met de originele OB-X cards en de CrOwBX cards aanloopt en deze voicecards praktisch 100% dezelfde componenten gebruiken als de originele. De levertijd zou augustus bedragen; het pakket is nu ondertussen net onderweg vanuit Amerika dus het is allemaal flink uitgelopen in de planning. Maar ik ben heel benieuwd.
 
Waar heb je dat nou weer gelezen EviL303? Ik heb vandaag mijn OB-X voices binnengekregen en hoewel ik er morgen pas aan toe kom om ze te testen, ziet het er allemaal prima uit. Abstrakt Instruments is volgens mij vooral gefocusd op het OB-X (rack) project, waarvan ze het prototype ook al zo goed als klaar hebben als je de filmpjes bij de Kickstarter bekijkt. Verder is het volgens mij maar een zeer klein bedrijfje, eigenlijk is het Brian Castro, de eigenaar, die alles doet en heeft ie misschien een paar hulpjes, maar dat is het dan wel. Dat zou kunnen verklaren waarom de support voor de Avalon 303 blijft steken.. Die heeft simpelweg geen tijd om die 303's te gaan repareren, maar het zou dan wel zo handig zijn als hij de service/reparaties hieraan uit laat besteden aan een ander bedrijf..
 
Back
Top