Propellerhead doet VST/AU !!!

Propellerhead breekt los ! Hun Europa synth verkrijgbaar als VST en AU.

https://www.propellerheads.se/europa

europa.ed32da5583cd.png


Dit is wel een enigzins bijzondere ontwikkeling gezien hun werkwijze de afgelopen 20 jaar, sinds de geboorte van Reason, het ontwikkelen van een eigen pluggin formaat, het (onverwachts) ondersteunen van VST tot nu het zelf naar buiten treden met hun flag ship softsynth :okdan:
 
Hopelijk volgen hun andere instrumenten ook snel.
 
Reason 10 licentie bezitters krijgen de VST / AU gratis in hun account :okdan:

The rumors are true!! Reason 10 users get a FREE Europa by Reason on their account automatically. You don't need to go to the shop. Licenses are being issued as we speak so you can just log into your user account on Propellerhead's website to download and install. /ryan
 
Da's wel een goede ontwikkeling. In het verleden heb ik best leuke dingen met Reason gedaan, maar ik voel er al lang niets meer voor om in dat ecosysteem 'opgesloten' te zitten.
 
Ja idd erg cool. Ik zou graag deze willen zien ( in volgorde )
Anyhow erg cool.

1. NN-XT

2. Kong

3. Malström

4. Thor

5. Grain

6. Redrum


Wat als ze reason zelf als VST uitbrengen zodat je in je vst kan patchen enzo?
Als een soort reaktor.

Heb hele coole dingen kunnen doen met reason. BV hele mooi effecten kunnen maken met delays reverbs en envelop followers en lfo enzo. Das nog steeds wat ik mis in Ableton. Max is net wat teveel gedoe.
 
Ik denk dat het (helaas) niet zo goed gaat/ging met Propellerhead software.

Het openen van Reason voor VST plugins was stap 1 en dit stap 2.

Propellerhead is een innovatief bedrijf, hopelijk maakt dit mensen weer enthousiast voor Reason en komt er meer geld in kas. Hoop dat ze de boel weer op de rit krijgen en dat de toekomst verzekerd is. Dat dit bepaalt geen sinecure is kan je zien door het gebeuren met Sonar/Cakewalk.
 
Er zitten veel goede ideeën in Reason, maar doordat het zo gesloten is/was zullen veel mensen het vermijden of overstappen op het moment dat ze er voor hun gevoel 'uitgroeien'. Ik denk dat het releasen van losse elementen (of misschien zelfs wel een VST versie waar je de componenten in kunt laden en met elkaar verbinden) wel een goede stap is om een groter publiek te krijgen. Maar de concurrentie is hevig, er zijn al zoveel plugins....
 
denk dat Reason door FL is weggedisrupt. Wel jammer, maar zo gaat dat.
 
Ik heb mijn eerste stapjes in synthland gedaan met de rebirth-software en later reason. De layout emuleert mooi hardware waardoor ik met die workflow vrij snel weg was.

Ik snap niet waarom men Reason zo gesloten noemt, er is al jaren rewire-mogelijkheid en ook midi kan je heen-en-weer routen. Ik gebruik nog steeds Kong en Drex als drum dozen, een schat aan samples en intuitieve, flexibele tweaking mogelijkheden. Meestal stuur ik elk instrument en soms aparte samples naar aparte kanalen in mijn DAW waar ze verder geprocessed en gemixt worden.

De synths was ik nooit zo onder de indruk van, al hadden ze wel een heel eigen sound. Maar de nieuwe, europa en grain, lijken me wel interssant.

De workflow van propellerhead is meestal heel logisch, en hun software is proper en stabiel.


99 euro voor een flexibele wavetable synth mét sample input en die spectrale filter, lijkt me echt wel een koopje voor 99 euro. (promo actie tot eind juni) Tijd om de demo eens te installeren.


de previews klinken al veelbelovend:
https://soundcloud.com/propellerhead/4-cinematic
https://soundcloud.com/propellerhead/3-soft-plucked
 
maar doordat het zo gesloten is/was zullen veel mensen het vermijden of overstappen op het moment dat ze er voor hun gevoel 'uitgroeien'.

Eh, heb je wel eens van Rewire gehoord ? Wat in ongeveer elke daw zit om oa Reason te integreren ? Dat gebeurt al heel wat jaartjes, ookal is het nu niet eens meer nodig.

Ik denk dat het (helaas) niet zo goed gaat/ging met Propellerhead software.

Ik denk dat je beren op de weg ziet.

Propellerhead heeft een enorme kapitaal injectie gehad (5 april 2017), waarbij het vermoeden bestaat dat 2 van de 3 originele leden zijn uitgekocht, daarmee alle bezwaren tegen meer open functioneren zijn weggehaald en toen vst support (28 april 2017) en nu ook vst ontwikkeling mogelijk werd (29 mei 2018 ).

http://www.verdanecapital.com/article/2338

Dat merk je aan alles, ook in hun shop. Het is een duidelijke koersverandering die samenvalt met de kapitaalinjectie. Tempo van ontwikkelingen is volgens mij omhoog gegaan, bv nieuwe rack extension SDK is net uit.
 
Die kapitaalinjectie was natuurlijk nodig omdát het niet goed ging.

De ontwikkelingen in Reason gaan zeker niet snel (het vst gedeelte lag al jaren op de plank las ik) maar er is verbetering dat wel.

Reason 8 : filebrowser (2014)
Reason 9 : players & pitch editor (2016)
Reason 10 : VST Europa Grain (2017)

Hopelijk wordt Reason 11 een uitgebreide update, die ook wat achterstallig onderhoud aanpakt.

De concurrentie is groot wat er al gezegd is, FL en Ableton en geen intergratie voor NI's Machine en dat soort dingen zorgt ervoor dat starters niet voor Reason kiezen, en de doorgewinterde producers missen weer functionaliteit.

Anyway.. Europa is een erg prettige synth.. aanrader wat mij betreft.
 
Eh, heb je wel eens van Rewire gehoord ? Wat in ongeveer elke daw zit om oa Reason te integreren ? Dat gebeurt al heel wat jaartjes, ookal is het nu niet eens meer nodig.

Mja, da's me allemaal teveel gedoe.
 
Reason 10 licentie bezitters krijgen de VST / AU gratis in hun account :okdan:

dat wist ik niet, ik zag al wel dat de europa als vst plugin werd gelanceerd (e-mail), heb in mijn account gekeken en ja, hij staat er als vst plugin. nice.

reason 10, heb 2e hands gekocht, voor weinig. en krijg veel...

ik heb altijd mijn twijfels gehad over reason, hoe mooi het ook in elkaar zit, of het te gebruiken valt voor mijn werkwijze. het is wel fijn om meerdere ecosystemen naast elkaar te hebben, komen er toch andere ideeën uit.

dus was al blij met reason 10, en nu nog een kadootje. de grain en de europa waren doorslaggevend om reason 10 eens te gaan proberen.

EDIT: o ja dat ik reason 10 ging uitproberen, eerst als trial, was naar aanleiding van de aankoop van nektar panorama p1, en de grain/europa. ik herinner me dat de nektar het meest doorslaggevende was, ze hebben een update voor hun remote maps voor reason 10, en met de ondersteuning op reason talk, voor remote maps, is reason heerlik te gebruiken. (sommige remote maps van nektar waren vrij onvolledig, b.v. voor de grain en europa...)
 
Laatst gewijzigd:
Mja, da's me allemaal teveel gedoe.

Nee joh. Dat is juist super gemakkelijk.
Je start Cubase, dan zet je ReWire kanalen aan, dan start je Reason en klaar. Zoveel ReWire kanalen als je wilt (en hebt ingesteld) direct in je DAW zoals Cubase. Realtime in sync en al. Dat kan al meer dan 15 jaar.
 
Ik denk dat het (helaas) niet zo goed gaat/ging met Propellerhead software.

Het openen van Reason voor VST plugins was stap 1 en dit stap 2.

Propellerhead is een innovatief bedrijf, hopelijk maakt dit mensen weer enthousiast voor Reason en komt er meer geld in kas. Hoop dat ze de boel weer op de rit krijgen en dat de toekomst verzekerd is. Dat dit bepaalt geen sinecure is kan je zien door het gebeuren met Sonar/Cakewalk.
Het ironische is dat Propellerhead zelf begon met aan een behoefte te voldoen, toen ze met Rebirth begonnen. In de muziek industrie moet je constant innovatief blijven, vooral als het ICT-gerelateerd is.
Dit bedrijf heeft heel veel voor Steinberg gedaan, met Rewire onder anderen. En toch wilden ze een nieuwe standaard met Reason forceren,
Behoeften van muzikanten en de muziek industrie veranderen. Dus je moet ook snel veranderen anders ga je ten onder.
Zou me niets verbazen dat over een tijd men met een krachtiger iPad uitkomt, die gebruikmaakt van de Cloud om alles wat je nu op een DAW doet via een Cloud app kunt doen. Iets wat nu met de producten van Adobe kan.
Roland is er al mee begonnen met hun plugins. De rest zal wel volgen. Steinberg, met moedermaatschappij Yamaha, zal niet achterblijven. Dan zal de rest ook moeten volgen.
 
Als je de stats op het web kunt geloven dan gaat het wel slecht met reason.
2017 komen ze niet meer in de top 10.

Het lijkt erop dat het met Reason slechter ging op het moment dat RE zijn geintroduceerd of omdat er geen gekraakte versie meer beschikbaar was.

Ik denk zelf dat torrents belangrijk zijn om een grote userbase te krijgen. Net zoiets hoe DOS groot werd omdat iedereen een diskette kon kopieren,

Nou ja als al hun nieuwe vst's rond de 100 euro gaan kosten mischien beter gaan rewiren.
 
of omdat er geen gekraakte versie meer beschikbaar was.

Maar met gekraakte versies verdien je geen geld.

Even met wat hardere feiten komen, want ik herinnerde mij wat van een paar jaar geleden. Dat verlies maken pasgeleden had te maken met de investeringen in rack extensions, reason, apps, online shop en alihoopa, het inhuren van meer personeel en nog wat zaken. Iedereen wist dat ze 2 of 3 jaar verlies zouden gaan draaien rond 2011-2013 en daarna omhoog te komen om de vruchten ervan te plukken. Dit financiele overzichtje is wat vaag maar geeft iets meer duidelijkheid over de "dalende" inkomsten, otw ze zijn juist omhoog gegaan en geen rode cijfers meer. Sterker nog, de winst van 2016 (voornamelijk rack extension) heeft in één klap alle verliezen weggepoetst:

https://www.allabolag.se/5565462206/propellerhead-software-aktiebolag

2016:
10 miljoen omzet
3.2 miljoen winst

Ik zoek nog even door naar 2017 resultaten.
 
Maar met gekraakte versies verdien je geen geld.

Dat is dus de vraag, Jonge mensen dies geen geld hebben kunnen dan wel je product gebruiken en als ze ooit serieus worden is de kans groot dat ze voor jouw product kiezen,
 
Back
Top