Tinnitus- Oplossing in zicht voor oorsuizen

Geen instrument, maar omdat ik het een paar keer voorbij heb zien komen en mensen die stoppen met muziek maken etc. Toch maar even onder belangwekkend nieuws geplaatst.

Er lijkt eindelijk een oplossing in de maak voor chronische tinnitus. Een Amerikaans bedrijf heeft een apparaat ontwikkeld dat het oorsuizen moet verhelpen. De eerste tests zijn alvast beloftevol: meer dan de helft van de proefpersonen werd van ‘de piep’ afgeholpen.

Tinnitus, ook wel oorsuizen genoemd, is een aandoening waarbij je sis-, fluit- of pieptonen te horen krijgt in één of beide oren. De kwaal wordt voornamelijk veroorzaakt door langdurige blootstelling aan lawaai. Volgens de officiële cijfers zou on*geveer tien procent van de Belgen al eens last hebben van tinnitus.

Tot voor kort werd chronische tinnitus als ongeneeslijk beschouwd, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Het Amerikaanse bedrijf MicroTransponder heeft een apparaat ontwikkeld, The Serenity System, dat het oorsuizen moet verhelpen. Het gaat om een zender, zo groot als een luciferdoosje, dat gekoppeld is aan een hoofdtelefoon. Het toestelletje stuurt voortdurend stimuli, korte piepjes, naar de nervus vagus, een van de twaalf zenuwen die direct uit de hersenen ontspringen. Door die tooncyclussen worden de hersenen als het ware geherprogrammeerd en aangeleerd om de oorsuizingen te negeren.

De zendertjes zijn nog niet op de markt verkrijgbaar, maar eerste tests zijn veelbelovend. Ongeveer de helft van de proefpersonen was volledig verlost van ‘de tuut’. Nu treedt een volgende testfase in werking. Als alles goed gaat, komen de apparaatjes in 2015 op de markt.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140731_01199936?hc_location=ufi
 
Last edited by a moderator:
ik hoop van ganse harte dat dit echt gaat werken want ik word strontziek van mijn piep.
 
Het toestelletje stuurt voortdurend stimuli, korte piepjes, naar de nervus vagus, een van de twaalf zenuwen die direct uit de hersenen ontspringen. Door die tooncyclussen worden de hersenen als het ware geherprogrammeerd en aangeleerd om de oorsuizingen te negeren.]

Kan je dat zelf niet aanleren zonder dat toestelletje?

Ik heb gelukkig geen last van tinitus, maar hoor wel een ruis als ik verkouden of vermoeid ben (maar kan dat dan wel negeren).
 
Kan je dat zelf niet aanleren zonder dat toestelletje?
Als je zelf je hersenen zou kunnen herprogrammeren, zou dat ongekende mogelijkheden geven. Maar zover zijn we nog niet. Als dat apparaatje mij kan helpen ben ik al heel erg blij.

De oorzaken van tinnitus zijn ook nog niet zo duidelijk. Te hard geluid, medicijnen, stress... Laatst las ik dat er ook een mogelijk verband zou zijn met ibuprofen, inderdaad een pijnstiller die ik veel gebruik(te). Maar of dat zeker is...
 
ik zou mijn leven er weer mee terug krijgen. sinds 2009 last van een voor mij invaliderende vorm van tinnitus. 2 jaar ziektewet, nog steeds eigenlijk niet op de been, doe vrijwilligerswerk etc. muziek wat mijn alles is is op de achtergrond geraakt, rechtzaken, veel medicijnen, behoorlijk deprimerend allemaal geloof me.
Ik heb overigens geen gehoorschade, het tegenovergestelde eigenlijk... een hyperactief deel in mijn audiovisuele cortex.

ik denk dat het heel goed is, ondanks dat ieder zijn leven en keuzes maakt soms er even bij stil te staan dat dit iedereen kan overkomen maar ook dat er een hoop muzikanten zijn (en ik ken er heel veel) die tinnitus hebben in meer of soms extreme vorm. Pete Townshend (en dan praten we over gehoorschade) moest aan zijn vrouw vragen of ze de cymbal hoorde want dat hoorde hij zelf niet eens meer. Veel soldaten hebben er ook last van en het kost de Amerikaanse overheid 70 dollar per dag per soldaat die dit heeft ... reken dus de relevantie uit ....

Ik zou mijn been er voor inleveren ... en dat meen ik..
 
Goed nieuws, want het is een groot probleem, niet alleen bij de pechvogels op dit forum maar ook bij veel mensen die geen muziek maken.
 
Laten we allemaal maar met de voeten op de grond blijven. In het verleden bleken alle zogezegde hulpmiddelen broodje aap verhalen. Ik zou dit dus met de nodige korrel zout nemen.

+ Als dit bij 1 bedrijf zou blijven die dit maakt gaat deze onbetaalbaar zijn geloof me. Ze spelen de radeloosheid van de patiënten volledig uit.
 
Zo'n hoge piep hoor ik heel soms ook in m'n oren. Erg naar. Gelukkig duurt dat maar enkele minuten. Het moet vreselijk zijn daar de hele dag mee rond te lopen.
Als ze er iets op vinden, maken ze een hoop mensen gelukkiger.
 
Het moet vreselijk zijn daar de hele dag mee rond te lopen.
inderdaad, ik sta ermee op en het is ook altijd het laatse wat ik hoor. Maar het ergste is nog wel het idee dat het dus nooit never meer weg zal gaan tot aan mijn laatste adem. Daar denk ik maar liever niet aan
 
ik ben zelf audicien geweest en heb links ook lichte tinnitus (hoe ironisch) en gebruikte en soort gelijke truck door hoortoestellen toe te passen en die lichte versterking mee te geven zodat de omgevingsgeluiden eigenlijk de tinnitus maskeerden, omgevingsgeluiden komen dan boven tinnitus uit.
Dat bleek bij veel klanten toch wel een verlichting, in ieder geval voor overdag.

het gaat nooit meer over helaas en ook niet te opereren (niet met de huidige technieken)
 
Ik dacht dat het meestal neurologisch was en niet fysiek. Dat is trouwens het eerste wat ze onderzoeken... Voor die gevallen moet volgens mij herprogrameren/trainen van de neuronen wel een optie zijn...
 
Oorsuizen kan ook ontstaan door overbelasting van de hersenen, vaak voorkomend bij mensen met een burnout. Het is dus zeer waarschijnlijk een neurologisch probleem. Ik heb er ook last van, sinds ik een burnout kreeg. Na een drukke dag heb ik meer last van oorsuizen dan andere dagen. Het is in mijn ogen een teken van overbelasting van bepaalde delen van de hersenen. Ik denk ook, dat iedereen naar deze signalen zou moeten luisteren en het rustiger aan zou moeten doen, zodat de hersenen meer rust krijgen.
Van de andere kant zou het mooi zijn als dit met http://www.tinnitracks.com/en zou werken. Misschien dat ik het eens probeer. Hoewel het een beetje lijkt op pleisters plakken en het maskeren van iets dat eigenlijk aangeeft dat je te lang bent doorgegaan en jezelf overbelast hebt.
 
Interessant dat je dat noemt mstsfreak.. Herkenbaar.
Als ik in die stress periode op werk zit, dan word ik vaak ook overgevoelig voor geluiden. Hoeft niet eens hard te zijn maar dan krijg is beetje een soort plop-plop geluiden in mn oor ofzo. Geen continue pieptonen ofzo.. Heeft dit ermee te maken denk je? Is dat dan tinnitus?
 
Arv,ja dat is omdat je gestrest bent,je hals/nek ontspannen (even masseren) helpt dan
 
Kan je dat zelf niet aanleren zonder dat toestelletje?

luisteren naar ruisclusters kan helpen,je moet ze wel filteren zodat ze het meest aangenaam klinken waar je je bij goedvoeld (ontspannen),je kan kombineren met een heel laag sub freq sinus vco,je tuned alles tot op de freq dat het meest ontspand. niet te luid en opletten met het niveau van de sinus,die moet heel laag zijn,niets mag 'drukken' in je oor. het verzacht het piepen,soms bijna helemaal weg (maar komt terug) de hoofdtaak is de basisspanning in je lichaam te laten zakken geeft direct effect op de zenuwen gelinkt aan het gehoor.

good luck
 
Oorsuizen kan ook ontstaan door overbelasting van de hersenen, vaak voorkomend bij mensen met een burnout.

Zonder dat ik hier de Dr wil uithangen, even een volledig overzicht van mogelijke oorzaken (hoe toepasselijk) van tinnitus:

De meest voorkomende oorzaken van tinnitus zijn:
◾Afwijkingen aan het binnenoor;
◾Een harde prop oorsmeer in de gehoorgang;
◾Problemen met de buis van Eustachius;
◾Problemen in het middenoor;
◾Overgevoeligheidsreacties van zenuwen op bepaalde geneesmiddelen;
◾Afwijkingen aan gehoor- en evenwichtszenuw;
◾Afwijkingen aan andere zenuwbanen;
◾Een klap tegen het hoofd, hersenschudding en hersenletsel;
◾Afwijkingen aan gebit en kaak;
◾Afwijkingen aan de eerste en tweede halswervel;
◾Afwijkingen in de bloedvaten in het hoofd;
◾Hoge bloeddruk;
◾Samentrekkingen van spiertjes;
◾Erfelijke factoren en ziekten bijvoorbeeld diabetes, multipele sclerose (MS), etc.;
◾Ziekte van Ménière;
◾Stress, waardoor onder andere hormonale verandering kan ontstaan;
◾Plotselinge harde geluiden of langdurig lawaai, ook wanneer dit in het verleden heeft plaatsgevonden.

http://www.tinnitus.nl/over-tinnitus.html

Dus een verhoogde bloeddruk of stress kunnen inderdaad oorzaak zijn, maar zoals je ziet zijn er nog behoorlijk wat meer aan te wijzen. De vorm die jij beschrijft als gevolg van stress, is voor mij herkenbaar. Even met de nek draaien, of ontspannen inderdaad kan helpen bij deze vorm. Helaas zijn veel vormen van tinnitus echter simpelweg vooralsnog onbehandelbaar.
 
Oorsuizen kan ook ontstaan door overbelasting van de hersenen, vaak voorkomend bij mensen met een burnout. Het is dus zeer waarschijnlijk een neurologisch probleem. Ik heb er ook last van, sinds ik een burnout kreeg. Na een drukke dag heb ik meer last van oorsuizen dan andere dagen. Het is in mijn ogen een teken van overbelasting van bepaalde delen van de hersenen. Ik denk ook, dat iedereen naar deze signalen zou moeten luisteren en het rustiger aan zou moeten doen, zodat de hersenen meer rust krijgen.
Van de andere kant zou het mooi zijn als dit met http://www.tinnitracks.com/en zou werken. Misschien dat ik het eens probeer. Hoewel het een beetje lijkt op pleisters plakken en het maskeren van iets dat eigenlijk aangeeft dat je te lang bent doorgegaan en jezelf overbelast hebt.

Stress zoekt altijd de zwakke plekken van het lichaam om de persoon te waarschuwen. Zo kan je een maagzweer krijgen of een klaplong als dat je zwakke plekken zijn.

Wat het meest belangrijke is dat je elke dag zo'n 2 tot 4 uur relaxt.

Verder heb ik ook een piepje en die wordt idd erger als ik verkouden ben of zwaar gestrest. En ik merk het ook in mijn onderscheidend vermogen qua geluiden. In een cafe of club kan ik mensen slecht verstaan. Maar het heeft met spanning te maken. Mensen die ik goed ken versta ik wel en mensen die ik niet ken minder of niet. En vaak maken mijn hersenen dan ook zelf maar iets van de woorden. :P

Ga je nog uit?

Wat? Doe je je BH uit?

:D
 
Back
Top