Hoi! Ik ben Dennis

Djennis

Nieuwkomer
Lid sinds
21 mei 2017
Berichten
5
Hallo mensen,

Het laatste jaar loop ik steeds vaker rond met het idee dat het me erg tof zou lijken om muziek te produceren. Vooral synthpop, disco, lo-fi troep en knutselen met samples lijkt me geweldig.

De komende maanden zit ik tussen twee studies in, dus heb ik besloten om op jacht te gaan naar een OP-1 en gewoon een keer ergens te beginnen.

Ik heb al veel te veel filmpjes gezien van producers die tracks maken, toveren met samples, en sinds kort ook urenlang van mensen die kunst maken met de OP-1 en Pocket Operators, het was dus de hoogste tijd om zelf ook maar eens op zoek te gaan naar zo'n synth.

Verder ben ik nog compleet groen, dus als jullie nog goede tips, guides, etc. hebt: Alles is welkom!


Groetjes :doei:
 
Zo'n OP-1 is poepie duur vind ik (duizend Euro, auw!). Maar je kunt er geloof ik wel veel mee. Afhankelijk of je veel of weinig met hardware wilt doen kan dit de goedkoopste hobby of de allerduurste zijn.

Veel software (digital audio workstations, DAW's, bijvoorbeeld) is gratis. Emulators (lees: VST's) van drumcomputers en synthesizers ook.

Hardware is duur. De eerste de beste bijna-synthesizer (Korg Monologue of Arturia Microbrute) is 300 Euro, en minder moet je echt niet doen. Tweedehands kopen, heb ik gemerkt, is eerder gewoonte dan uitzondering. Maar erg veel goedkoper hoef je dan niet uit te zijn. Goedkoopst is een Midi keyboard en een laptopje met een DAW. Misschien dat de Windows/Mac gebruikers je hier iets an kunnen raden, ikzelf gebruik Linux en kan qua muziek maken vrijwel niets, ha ha. Maar leuk dat ik het vind!

Succes :)


P.S. Ik heb de Pocket Operator PO-12 (drum machine) en da's een leuk ding met een redelijk vette kick drum. Maar 70 Euro voor dat fragiele speeltje? Hmmmmm. Met Hydrogen kan ook veel.
 
Ik heb mijn OP-1 2de hands gekocht voor 650euro,
het mooie van de OP-1 is natuurlijk dat die zo ontzettend portable is en bijna 18uur draait nadat je hem volledig heb opgeladen.

De OP-1 is een hele andere en frisse manier van muziek maken.
Dat was voor mij 1 vd hoofdredenen om er 1 aan te schaffen.
Ik heb zelf in de studio allemaal klassieke analoge meuk en de OP-1 was het eerste apparaat wat mij echt anders liet produceren
en waardoor er dus ook leuke nieuwe ideeën ontstonden.

Ondertussen heb ik mijn OP-1 aangevuld met een 4 tal PO's en een goede portable speaker.

Ik zou zeggen, ga ervoor! maar probeer wel een goede 2de hands te vinden
zodat je hem evt zonder verlies kan verkopen mocht het toch niet je ding zijn.

1 ding is zeker, je zomer word er niet minder leuk door ;)
 
Volgens mij ben jij die gast die geen verstand heeft vd 2dehands markt haha (geintje)

Maar wat de trend is bij de OP-1, voor de zomer zijn ze +/- 700 tweedehands en na de zomer +/- 600euro ;)

Hieronder een paar links van OP-1's die in het verleden zijn aangeboden op SF:
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=204542&highlight=op-1
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=204654&highlight=op-1
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=206164&highlight=op-1 (USB Hub kost los al 125euro ;)
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=206527&highlight=op-1

In de laatste link staat die nog te koop voor 650 ;)
 
Bedankt voor het meedenken!

Van de nieuwprijs schrok ik ook behoorlijk, tweedehands zal het inderdaad sowieso gaan worden.

Heb ook al rondgezocht voor wat verschillende salestopics hier op SF, die van €650,- had ik ook zien staan, echter is daar de ingebouwde speaker van kapot, dus sla ik over.

Als ik salaris gestort krijg lijkt het me in de tussentijd - aangezien het denk ik wel even kan duren voor ik een leuke deal voor een OP-1 tegenkom - een goed idee om alvast met een midi-keyboardje bij mijn Macbook aan te schaffen en zo alvast een DAW te hebben inderdaad, een half doorgeblazen setje Logitech speakers met een losse fatsoenlijke bass heb ik nog wel staan, dus dat is alvast een begin.

Hebben jullie nog tips qua software? Het liefst zou ik met een zo beginner-vriendelijk programma werken, ik hoor Ableton heel vaak voorbij komen, is dat een aanrader?
 
Back
Top