Slimme marketing door Blanks

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.656
Locatie
Zwolle
Hoe bereik je tegenwoordig luisteraars? De Nederlandse artiest Blanks doet dat slim door zijn Instagram-volgers te betrekken. Aan de hand van korte polls maken ze samen een track. Beginnen met piano of gitaar? Langzaam of snel? Eighties of disco? Dat soort vragen. Dat monteert hij leuk en het uiteindelijke resultaat zet hij als Blanks feat. My Instagram Followers o.a. op YouTube.

Het resultaat? 1,7 miljoen views, 1,17 miljoen abo's op YouTube, 166 duizend duimpjes omhoog en 8594 reacties. Ik vind het knap gedaan :okdan:

P.S. En nee, hij is vast niet de enige en vast ook niet de eerste. Daar gaat het ook niet om.

 
Helaas geen idee hoe hij de boel in elkaar gedraait heeft. Weinig kennis overdracht dus (wat dat betrefd vind ik Andrew Huang een stuk leukere filmpjes posten).
 
Denk dat ie draait wat z'n volgers vragen ipv andersom. Maar ja, hij is wel vrij saai :beard:
 
Om terug te komen op het onderwerp. Heet zoiets dan DemoPop? (Als in democratisch). Of verzoeknummer 2.0? En hoe zit het dan met verdeling van royalties? :D

Wat ik niet 100% uit de OP kan halen is of het YouTube-format knap is, of de muziek. Volgens mij twee totaal verschillende dingen (die overigens prima hand in hand zouden kunnen gaan). Het lijkt mij dat het format succesvol is en niet zozeer de muziek.

Edit: Ach in de titel van deze thread staat het eigenlijk al.
 
Last edited by a moderator:
Hoe bereik je tegenwoordig luisteraars?

Het is vooral goed gelukt entertainment omdat mensen actief kunnen deelnemen,geniaal en leuk idee toch wel,maar geen enkel garantie dat eenmaal er geen interactief entertainment meer is dat de 'luisteraars' (volgers) nog naar je muziek gaan luisteren.

Dus ik zou eerder zeggen goed om volgers te lokken,maar meer niet.

Hij zal het ook moeten blijven doen om telkens veel volgers te lokken anders zal het ook maar traag toenemen of stil vallen.
 
Geen enkel garantie dat eenmaal er geen interactief entertainment meer is dat de 'luisteraars' (volgers) nog naar je muziek gaan luisteren.

Ik trek het even in de marketing, maar dat is hier vast helemaal vloeken in de kerk :D Google heeft het See, think, do en care-model.

See: mensen moeten je ooit ergens zien
Think: ze moeten je overwegen
Do: ze gaan met je in zee
Care: je wilt ze bij je houden, want je kunt makkelijker 'verkopen' aan bestaande klanten

Blanks doet in dit geval See en Care slim. Mijn zoon stuurde me deze video door. En hij had het weer van iemand anders. Fans doen hun best om met een post, video of foto in zijn clips te komen. Dus care doet hij ook slim. Of mensen de muziek dan ook gaan kopen is een volgende, maar de basis is gelegd.

P.S. Irritant, saai, commercieel. Dat is niet mijn punt. Wel dat hij iets slim doet via YouTube en Instagram om potentiële fans te bereiken. Hij maakt trouwens ook knetterblije 'meisjes' muziek, dus hij heeft een duidelijk profiel. Vast allemaal vieze woorden op dit forum, maar hé: hij kan straks (nu al?) leven van zijn muziek, is pas 20 en komt nog uit Groningen ook :okdan:
 
Nouja, ik zou liever muziek maken waar ik echt een passie voor heb dan eoa behapbaar 'product' maken. Tis maar waar je motivatie ligt he.

Misschien heeft hij verder niks met muziek en is dit gewoon z'n werk en gaat ie hierna lekker puzzels leggen of borduren voor z'n hobby.
 
Nouja, ik zou liever muziek maken waar ik echt een passie voor heb dan eoa behapbaar 'product' maken. Tis maar waar je motivatie ligt he.

Waarom kan het een niet zonder het ander? Hij heeft een talent, liedjes maken. Daar wil hij van leven. Dus verzint hij manieren om zoveel mogelijk mensen in aanraking te brengen met zijn muziek. Waarom is dat vies? En waaruit concludeer je dat je dan geen passie hebt voor je muziek?

Rembrandt was indertijd een gehaaid zakenman. Doet dat iets af aan zijn schilderijen?
 
Zeg je nu dat die Blanks de Rembrandt onder de liedjes-schrijvers is? :bekdicht:

Ik krijg vooral het idee dat deze jongen voor kwantiteit gaat, niet voor kwaliteit. En dat is natuurlijk helemaal prima, maar ik kan dit echt geen "goede muziek" noemen, wel "slimme marketing".
 
Er zijn zoveel bagger kanalen op YouTube met enorm veel likes en abonnementen. Dus knap zou ik niet willen zeggen. Dit spreekt wellicht Hippe tieners aan maar daar houd het wel op.

wat ik zie is een te druk kind en slechte productie waarden.
 
Dit is één van die schrijnende voorbeelden dat er toch echt een generatiekloof aan het ontstaan is (tussen mij en de volgende generatie) hahaha.

Wat een verschrikkelijke video. Of het nu knap gedaan is, goed of slecht klinkt... ik vind het vooral heel irritant en kan dit niet kijken :beard:
 
Blanks doet in dit geval See en Care slim. Mijn zoon stuurde me deze video door. En hij had het weer van iemand anders. Fans doen hun best om met een post, video of foto in zijn clips te komen. Dus care doet hij ook slim. Of mensen de muziek dan ook gaan kopen is een volgende, maar de basis is gelegd.

P.S. Irritant, saai, commercieel. Dat is niet mijn punt. Wel dat hij iets slim doet via YouTube en Instagram om potentiële fans te bereiken. Hij maakt trouwens ook knetterblije 'meisjes' muziek, dus hij heeft een duidelijk profiel. Vast allemaal vieze woorden op dit forum, maar hé: hij kan straks (nu al?) leven van zijn muziek, is pas 20 en komt nog uit Groningen ook :okdan:

Ik weet niet of je het hele package slim kan noemen,in die zin,je moet rekening houden met alle tijd dat hij er in moet stoppen.

Dat is net als die vloggers,sommigen kunnen er van leven, maar dat is echt werken he, non-stop,ik vind daar niets slim aan,het is gewoon werken,en je bent nog steeds slaaf.
 
De “underground4eva” en “fok de commercie”-mentaliteit vind ik niet te harden.
Er zijn 99 manieren om met muziekmaken om te gaan, en dit is er één van. La toch gaan.
 
Back
Top