Heb je ook angst voor muziek maken?

Wanneer noem jij het muziek, wat zijn jouw referentiekaders en aan welke criteria wil je voldoen?
Naar mijn idee begin muziek zodra je begint te spelen.
 
referentie :Ik wil het goed vinden, dat is prio één. Wat een ander ervan vindt is interessant, geeft vertrouwen maar is extra.
muziek voor mij: net iets meer dan een noot die eeuwig klinkt. Dus klank die niet monotoon is en boeiend genoeg om naar te luisteren, dat is muziek. Goeie muziek is muziek waar je nog meerdere keren naar wil luisteren. Slechte muziek luister je niet uit. ja dat is dus een heel ruim kader. Maar soms wil ik bepaalde muziek maken. En dan komt de pop aan 't dansen: als ik moet gaan tunen, uitvogelen welke toets welke noot is, dat is zowat 't begin van de ellende. Als ik daaraan denk lijkt t alsof ik dat nooit ga vatten. heb al boeken gekocht, privé lesjes gehad, op een bepaald moment wordt ik gewoon verveeld. En dat is heel snel (na les 3 ongeveer haha)

En ok, ben er ondertussen uit dat mijn SH101 compleet verkeerd speelde en de noten geen steek hielden. Werd ik zo ongelukkig van dat 't nergens mee pastte...Maar dat 't aan de 101 lag hoorde ik niet, dat hoorde een bezoeker die conservatorium deed en 'm speelde wél - synth is hersteld en sindsdien klinkt 't al minder bagger :luv:
 
Heb een stuk van je track gehoord. Klinkt goed. Beste wat ik van je ken. Kan aan de muziek voelen dat je lol hebt gehad. Zal snel goed luisteren voor feedback
 
En ok, ben er ondertussen uit dat mijn SH101 compleet verkeerd speelde en de noten geen steek hielden.
Had ik met de CZ-101, maar die bleek gewoon onzichtbaar een irritante transpose op G vanaf C te hebben, je hebt daar 3 plekken waar je de boel kunt opschuiven.

Maar tip: ga voortaan 5 uur je nest uit. Heerlijk leeg moment van de dag, geen prikkels nog, en die vrouw die ligt hws ook nog lekker te ronken. Kun je iedere dag een hoop extra doen. En als ze dan 's avonds met een wijntje en nootje met de pootjes omhoog wil: schat ik ga vast naar bed. Moet vroeg op. Bij mij gaat ze trouwens meedoen. Maar dan joggen en yoga. Prima... Kan ik lekker mijn ding doen. En kinderen lijken ook al mee te gaan. Hele gezin in navy-seal modus....
 
Maar tip: ga voortaan 5 uur je nest uit.

Voor sommige mensen zal dit werken, voor anderen... wat minder. Voor mij werkt dat ook niet, om toch genoeg slaap te krijgen moet je ´s avonds wel heel vroeg naar bed. Voor werk moest ik een tijdje opstaan rond 4.45, dat was geen lolletje. Wat later werkte ik van 12.00 tot 20.00, dat beviel me uitstekend. Met mijn dag/nacht-ritme als "avondmens" had ik na het werk genoeg energie om dan wat te doen. Naar bed rond 2.00 en 's morgens opstaan rond 9.00. En dan geen druk om snel alles te doen wat je moet doen om de deur uit te gaan naar het werk. Lekker rustig ontbijten, wat huishoudelijke karweitjes, en vaak tijd over om ook voor het werk nog iets aan de hobby te doen.
 
Naar bed rond 2.00 en 's morgens opstaan rond 9.00.

Als je een ander dag en nacht ritme hebt kan 9:00 toch hetzelde zijn als 5:00 voor een ander?

Ik ben het met blanka eens dat je in de ochtend in de beste toestand voor muziek maken bent.
 
Als je een ander dag en nacht ritme hebt kan 9:00 toch hetzelde zijn als 5:00 voor een ander?

Ik ben het met blanka eens dat je in de ochtend in de beste toestand voor muziek maken bent.

Daarom zeg ik ook dat het voor sommige mensen kan werken. Maar voor anderen niet. Het dag/nacht-ritme, hoe je hersenen omgaan met licht en donker, dat is verschillend van persoon tot persoon. Voor sommigen zal vroeg in de ochtend inderdaad de beste toestand zijn voor het maken van muziek, of andere dingen, maar voor anderen zeker niet.
 
Wanneer noem jij het muziek, wat zijn jouw referentiekaders en aan welke criteria wil je voldoen?
Naar mijn idee begin muziek zodra je begint te spelen.

Ja, iedereen bekijkt dat anders natuurlijk.
Maar ik heb voor mezelf een beetje het idee dat het pas compleet is als er een soort van compositie ontstaat, een idee.
Een beetje vaag noodlen is wel lekker om in the flow te zijn maar net als een verhaal vind ik een beetje betekenis toch wel van belang als het om muziek gaat.
Aan de andere kant; als je op piano of gitaar een mooi stukje speelt dan is het toch ook muziek uiteindelijk, misschien stel ik daardoor wel iets te hoge eisen voor ik het muziek noem?

Wat het dagritme betreft; als ik een nieuw instrument wil leren dan moet ik dat in de ochtend doen want dan neem ik 't makkelijkst op omdat ik nog fris ben.
In de avond nieuwe technieken leren dat ligt me niet zo maar gewoon een beetje pielen dat gaat dan nog wel.
Er zijn ook veel mensen die in de nacht het meest creatief zijn.
Ik heb wel 'ns begrepen dat je 's nachts als mens van nature meer in de hersenfrequenties zit die met de slaap en dromen te maken hebben; Delta en Theta en dat zorgt er voor dat je dan makkelijker je gevoel laat spreken terwijl overdag veel mensen van nature meer in de Alfa en Beta staat zijn.
 
Vermits ik volcontinu ploegen werk met loopbaan onderbrekening 3/4e (niet toevallig met de vroege) neem ik ie allemaal vrij, die vreselijke 7 vroeges indien mogelijk. Ik werk dus géén vroeges meer of zo min mogelijk. Ben nutteloos met de vroege, ik ben nu 14 dagen vrij (elke maand ongeveer een dikke week gemiddeld minstens, en dat 5 heerlijke jaren, waarvan er dus nog 2) en ben 't productiefst in de late namiddag naar 23u Voormiddag presteer ik niks behalve veel ontbijten. Los daarvan doe ik veel te weinig met al die luxe tijd. Ik sta altijd op met de vrouw om pakweg 8u wat me al veel rimpels en grijze haren leverde. Dat is al offer genoeg. Volgende week werk ik alweer nachten. Vroeger toen ik nog DJ was werkte in enkel de late en sliep elke dag uit. Jaren. Zag er jong uit voor mijn leeftijd zei men toen. Schoonheidsslaapjes zat, maar vroeg opstaan? Dat werkt hier niet, dan sterf ik de hele dag.
 
Afgelopen week is dit zeer herkenbaar voor mij. Ik leg mezelf (onbewust) druk op, vind alles wat ik maak opeens niet meer tof klinken. Volgens mij komt dit in mijn geval door het feit dat ik demo's wil/mag opsturen naar twee labels. Daardoor ervaar ik het nu wat meer als moeten ipv mogen. 6 keer per uur alles deleten en opnieuw beginnen, dat is hoe mijn dagen er nu uit zien :D
 
Wat voor mij werkt is één dag 'programmeren en aansluiten, kiezen en patterns maken, fx kiezen enz" en basic luisteren enz - dag erna pakweg 20 takes jammen, alles opnemen in stereo, beste houden, rest wegsmijten, op SC gooien met enkel een fade out, wat limiting en compr op de master, KLAAR.
Echt multitrack opnemen en daar aan liggen schuren is zo vreselijk saai, ik haat 't echt. Komt ook nergens toe. Of nooit tot 'voldoende' - kan me heel blij voelen na zo'n jam die ik op SC zet. Dag erna herluisteren is vaak al minder, maar beter dan niets

Maar ik ga dat multitrack verhaal toch weer opnieuw en opnieuw proberen, met de nodige angst op 'geen fijn gevoel erna / tijdens / ervoor' :dubbel:
wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw==

Zo deed ik ook altijd, uiteindelijk ik voor mijn muziek-pauze nog wel het zodanig opgezet dat ik via de direct outs en subgroepen direct in mijn daw kon opnemen. Maar als het kan zou het denk ik al schelen als je bijv de beats/bass/synth apart kunt tracken. Bij het herbeluisteren kwamen de irritaties vaak neer op net ff de BD te lang laten doorlopen, of net even verkeerd volume van een fx oid.

Hoe dan ook, het resultaat van wat jammen of in ieder geval eind van een sessie opnemen, op wat voor wijze dan ook, zou ik zeker doen. Ten eerste heb je een concreet resultaat van iets (anders blijf thet zo virtueel). En zolang je maar genoeg bezig bent komt daar altijd nog wel iets uit wat je later echt (potentieel) wilt uitwerken.
 
Geen angst voor muziek maken, heb wel angst voor andere zaken gehad , maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen ;) Ik heb wel moeite om iets af te maken, maar kreeg laatst de tip van e-Gloomy-nations om een reference track te zoeken. Ik heb wat gevonden. maar nu ga ik eerst weer de juiste (gratis) vst's zoeken. En als je vragen hebt , moet je ze gewoon stellen. Dat heb ik ondertussen ook wel geleerd.
 
Die boek heb ik al jaren. En ook al jaren niet meer tegengekomen. Stom want zit momenteel al hele dag in kreta in de kamer (airco) in bed te maffen om de tijd en vervelende hitte te doden buiten. Had goeie lectuur geweest. Dank voor de reminder.
Heb zelfs een tr09 bij en een tt303 en te tam om ze aan te sluiten.
Ben op reis meegegaan omdat hier airco is en t thuis nog warmer werd voorspeld. Verder geen zin in Kreta
 
Angst voor muziek maken heb ik eigenlijk nooit echt zo gehad.
Maar wel (in het verleden dan vooral) een gebrek aan discipline, zoals niet of te weinig oefenen, tracks niet afmaken of überhaupt nergens aan beginnen..
Tegenwoordig gaat het wel wat meer op rolletjes.
Toch vind ik wel lastig om bijvoorbeeld in een band te gaan spelen.
Vooral ook omdat je dan met verschillende persoonlijkheden hebt te maken.
En dat vind ik nog weleens lastig (ook door mijn autisme en ook wel ADD).
Als er bijv irritaties oid ontstaan, vind ik dit erg lastig om mee om te gaan.
Kan ook wat gesloten zijn en ben niet echt een gevoelsuiter.
Anderzijds is samen muziek maken ook wel weer prachtig; je deelt echt iets samen met elkaar.
 
klinkske Angst? Ik vind je ontzettend #dapper dat je dit onderwerp start! Een liedje over angst heb ik onlangs gemaakt https://soundcloud.com/farbstoff-fabrik/angst Omdat het maar eens klaar moest zijn met angstzaaierij in de wereld.

Maar goed. Ik snap wat je bedoelt. Mijn grootste knelpunt is gearp0rn. Al die gear is prachtig en staat zo mooi op je bureau. Maar ik vind het helemaal niet flexibel. Ik kom mega traag tot resultaten. MAAR ik heb het gekocht DUS ik moet het gebruiken: waarom anders kopen? Mijn "fout" dus. Tot dat inzicht kwam ik een paar maanden terug. Mijn boutique-jes zijn geinig, speel er mee in de bank, krijg inspiratie maar levert geen hol op. Zet mij een uur achter FL Studio met twee goede synths en een drummachine en ik kan starten.
Met gear, zit ik te programmeren en te klooien, aan te sluiten, midi-cc parameters in te stellen, kabeltje hier, dingetje daar. Na twee uur kan ik eens starten en dan is de lol er eigenlijk al vanaf MAAR je hebt tijd geïnvesteerd, DUS het moet wat worden. In de economie noemen ze dat sunk-cost-bias. Doorgaan ondanks dat het niks is/wordt.

Mijn gear bestaat nu slechts uit een pc + akai fire + korg micro-key. Meer heb ik niet nodig. Al wil ik wel investeren in gear, het heeft gewoon geen zin. Ik durf niet eens een lijstje te maken met alles waar ik mee heb gespeeld de laatste 25 jaren.

Kritiek is iets ja. Angst er voor? Nee, krijg het liever niet, alleen wordt je dan niet beter. e-Gloomy-nations reageerde van het weekend nog dat mijn vocoders te laag stonden in de mix. En gelijk had hij; k* voor mij (plays kwijt), maar wel een attentiepunt voor de volgende keer. Hetzelfde heb ik met hats. Telkens te hard. Ondingen :-p

Tips voor mijzelf:
- werk zoveel mogelijk flexibel (fysiek en in de pc t.b.v. arrangementen, dus losse patterns om lekker on the fly te schuiven, vaste mixer set-ups);
- gebruik nauwelijks gear, gear vertraagt;
- beperk het mixen/finetunen van geluiden tot het laatste moment, effecten komen vanzelf als je met de track bezig bent;
- heb een doel waar je track heen gaat;
- heb een thema voor de track;
- probeer in elke track iets vernieuwds te stoppen om het interessant voor jezelf te houden;
- raak de track jou niet, dan raakt het een ander ook niet;
- probeer collabs te organiseren. Dat inspireert! Iemand zin in een collab?: dm-me;
- kijk op youtube tutorials en geen kattenfilmpjes of tiktok onzin.

Zo, dat was mijn verhaal. Misschien heb je er wat aan. Misschien ook helemaal niet. Al met al. Ik ben het kwijt.

- Matthijs
 
Anderzijds is samen muziek maken ook wel weer prachtig; je deelt echt iets samen met elkaar.

Exact, het is iets prachtigs en - eerlijk - online is dat ook nog eens "veilig", "rustiger" en meer ontspannen.

#vooruit-synth-forummers!! Laat die bassen knallen en die synths scheuren!
 
Toch vind ik wel lastig om bijvoorbeeld in een band te gaan spelen.
Vooral ook omdat je dan met verschillende persoonlijkheden hebt te maken.
Soms moet je bewust tegen je gevoel in gaan. Laat je niet tegenhouden door dingen die zouden kunnen gebeuren. De mooiste dingen gebeuren als je uit je comfort zone stapt.
 
Dank voor de reacties.
heb ondertussen geleerd dat ik niet zo speciaal ben. Al wat ik voel en denk denken en voelen nog anderen ook. Soms. Dus eens je dat beseft kan je open kaart spelen. En als mensen dat tegenspreken kan dat ook leerzaam zijn.
Wat ik doe: ik kies gear en probeer. Als t vandaag een setje wordt goed. Indien niet, morgen ermee verder. Dat werkt hier.
en ik heb zoveel workflows dat ik telkens wat anders kan proberen.
los daarvan: zit nu hier op de kamer alleen. Tr09 en tt303 in de koffer. Ik ken ze niet. Geen manuals bij. Enkel een ipad en telefoon. Of ze uit de koffer geraken, geen idee. En indien wel, of ze samen kunnen boeien, geen idee.

Ik droom van een egoïstische retour alleen naar huis morgen. Ticket kost morgen 100 euro. Rest vd week 240+
maar dan heb ik weer angst mijn vrouw met r 15 familie leden teleur te stellen.
Dat nummer over angst, moet er echt terug mee aan de slag. Had een tekst begonnen maar weet m niet liggen...
 
Back
Top