Het maken van een demovideo voor een nieuwe synth: ideeën gevraagd

ishi

Administrator
Staff member
Lid sinds
16 december 2017
Berichten
2.662
Locatie
Utrecht
Ik ben van plan binnenkort wat demovideo's op te nemen van nieuw aan te schaffen synths. Ik heb gemerkt dat er veel verschillende ideeën bestaan over wat er in een geslaagde video moet zitten. Het lijkt me aardig om deze ideeën hier te verzamelen.

Ik heb in het algemeen minstens drie duidelijke voorkeuren als ik een synthdemo opzoek. Op de eerste plaats een demo die er primair voor kiest om de synth te laten "horen". Zonder gepraat, liefst ook voldoende in isolatie van eventuele andere instrumenten en ook (deels) zonder fx. Vaak is dan wel het genre of de stijl van de sound tamelijk bepalend of ik er wat aan heb of niet. Het gaat er hierbij namelijk wel om dat ik er naar luister om het instrument te leren kennen. En om te beoordelen of ik er in mijn geluids- en muziekkunsten wat aan heb.

Op de tweede plaats zoek ik synthdemo's die vooral de functionaliteit laten zien en horen. Vaak gaat het er dan om dat ik overweeg die synth te kopen. Of als een soort alternatieve handleiding.

Tenslotte luister ik ook regelmatig naar video's waar een bepaalde synth in het zonnetje wordt gezet, volledig in een muzikale setting. Een video die je ook als audio op Spotify of Souncloud etc. zou kunnen beluisteren (ik query ook regelmatig op Soundcloud naar een bepaalde synth). Dan gaat het vaak om vintage, maar ook steeds meer om recente synths. Het gaat er dan echt om, om die synth te horen stralen. Zo zet ik regelmatig de video van William Salmela aan, als ik wil genieten van de Korg Trident.

Meer specifiek zijn er beeld- en geluidstechnieken die ik erg waardeer. Zo vind ik de index van Loopop meestal best fijn, al is een index in de begeleidende tekst misschien al voldoende. Ook de beeldoverlay die verschillende demomakers toepassen kan erg verhelderend zijn.

Dit zijn zomaar wat eerste schetsen. Schroom niet, barst los, laat horen wat volgens jou echt niet mag ontbreken in een demovideo van een synth.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zie het liefst twee soorten video’s:
1 demos waarbij iemand verschillende patches laat horen, zodat je een idee krijgt van de mogelijkheden.
2 tutorials over de werking en hoe je de mogelijkheden kunt benutten. Dat is ook nog interessant op het moment dat je de synth ook daadwerkelijk hebt :)
 
Misschien zoiets als Jexus ?

[video]https://www.youtube.com/user/Jexus/videos[/video]
 
Voor synth demo's wil ik vooral klanken horen zonder comentaar en belangrijk van zeer goede kwaliteit,slechte audio haak ik onmiddelijk af,liefst met camerabeelden uit verschillende hoeken.
Wat ook zeer belangrijk is voor mij dat je kennis hebt en redelijk kunt spelen,niets is zo ergerlijk een demo staat te spelen als je niet kunt spelen zoals er massa's te zien zijn tegenwoordig.
Denk niet dat je iemand aanneemt in een muziekwinkel die niet kan spelen.
Later kun je in een tweede video wat uitleg geven,en ook daar erger ik me aan de zwakke kennis ervan,en denk ook dat je redelijk goed engels moet kennen want je wilt wereldwijd gaan.
Zo en er goed uitzien helpt ook wel en....je nagels knippen:-).
 
Ik hou wel van de opbouw zoals Sonicstate dat meestal doet. Een opsomming van de belangrijkste features, dan een uitleg/demo per sectie van de synth en dan laten zien hoe je een patch bouwt gevolgd door wat demo's van verschillende patches om een idee te krijgen van de mogelijkheden. Iemand die door de presets skipt en wat riedeltjes speelt vind ik dodelijk saai, evenals videos waar iemand heel uitgebreid zijn mening geeft over van alles - laat het liever horen en dan vorm ik zelf wel een mening.
 
Zaken als bedieningsgemak en bouwkwaliteit benoemen. En daar een cijfer aan geven.

Goed het "karakter" (klankkleur) van de synthesizer in kwestie naar voren laten komen. Eventueel met uitleg hoe de synth aan het karakter komt.

En mocht er in gesproken gaan worden, in het Nederlands (met Engelse ondertiteling). Niet omdat ik twijfel aan je Engelse uitspraak, joe noo, but gewoon omdat effriesing op joetjoep al in het Engels gebeurd.
 
+1 voor Jexus stijl :)
 
Ik vind de demo's van Loopop uitstekend, wel gepraat maar straight to the point.
Als je die opzet als uitgangspunt neemt en als je dan er achteraan nog wat speelt zowel solo als in een bezetting dan heb je volgens mij een prima demo.
En vooral muzikale demo's en niet alleen maar sequences laten lopen zoals sommigen op youtube doen want dat verveelt al snel.
 
Jexus maakt toffe videos maar over alles zit dezelfde saus dus als ik wil weten hoe de synth daadwerkelijk klinkt zou ik never nooit zijn videos daarvoor bekijken.

Waar ik mij vaak aan stoor bij reviews is de lack aan kwaliteit in de sounds. 9 van de 10 laten vooral de features of presets horen maar de sounds zelf zijn vaak meh.

Wat ik graag zou zien:

- Wat features
- Wat sounds
- Een goed klinkende demo in een track
- Gratis pack aan presets/patches/samples! :D
 
Best leuk, de video's van Jexus, maar ik begrijp de opmerking van champ . Ik kijk graag naar de video's van Nick Batt, je krijgt een goed idee hoe het werkt en van de klanken. Om een globale indruk te krijgen van een synth. De video's van loopop is veel gepraat, maar als ik serieus een synth wil kopen, dan is het waardevolle, gedetailleerde info waar je wat aan hebt. Je krijgt dan een goede indruk of de werkwijze, interface, etc. voor je eigen gebruik zal bevallen, of niet.
 
Inderdaad, meerdere korte videos van 5 tot 15 minuten vind ik fijner dan 1 hele lange. Laat de synth droog horen. Alles klinkt vet door een strymon galm. Ik vind uitleg wel fijn. Alleen sounds kan ik niet veel mee. Dus vertel wat je doet maar doe dat in korte stukken en laat daar tussendoor de synth horen. 1 deel geouwehoer op 2 tot 3 delen synth sounds is voor mij de sweet spot denk ik. Als je een mening vertelt dan ook graag een onderbouwing (ik vind x vet omdat y). En draai vooral aan knoppen. Alleen presets horen vind ik niet zo boeiend maar sweep alles. Laat horen waar de boel begint en eindigt en alles ertussenin.

En dan heb je ongeveer een Nick Batt filmpje maar dan korter :-)
 
Ik kijk graag naar de video's van Nick Batt, je krijgt een goed idee hoe het werkt en van de klanken.

Vergeet echter niet dat hij alleen dingen reviewed die hij zelf goed vindt en anders wordt er geen video gemaakt. Dus hij is wel enigzins bevooroordeeld. Een kritsche noot op z'n tijd is ook wel 's goed.
Er is wel een trend online om mensen bevriend te houden die dan weer (gratis) dingen en uitnodigingen e.d opsturen.
 
djazid : Ja, denk dat je daar wel een punt hebt. En het komt meer voor, ook bij anderen, dat reviews die kritische noot missen. Maar goed, de manier waarop Nick B. de video's maakt is wel prettig (van de spullen die hem dus bevallen ;) ).

Nog even een aanvulling hoe het niet moet, deze vent is vreselijk... :r
 
Nog even een aanvulling hoe het niet moet, deze vent is vreselijk... :r

Ondanks waarschuwing toch ff geklikt. De twee video's die ik wilde bekijken begonnen beiden met reclame voor "skillshare". Irritant. Ik wil synthp0rn zien. En waarom kijkt hij iedere keer aan het begin van een volzin naar linksboven? (Voor de kijkers rechts). Slechte Smackos imitatie :D

Sorry. Offtopic.
 
loopop is fijn om features te checken maar jezus wat SAAAIIIII

ik hou wel van karakters, de mensen, die je vertellen wat zij ermee doen, waarvoor ze geschikt zijn om in te zetten
een stoner als cuckoo gaat wel op zoek naar de fnurks van zo'n ding en maakt er muziek mee, je stijl of niet
wang is heel lekker snappy, ook gewoon kundig met alles
anderton's enthousiasme is leuk, verder matige demo's
knobs is gasopwekkend qua sound. je kan de video's bijna aanraken zo genderneutraal kamerplanten ambachtelijk brood bakken proof als t is
mylarmelodies vind ik fijn voor modular spul. ook wat doe je ermee ipv wat kan je ermee

als je een kutstem hebt dan óf titelen óf helemaal niet doen
bam tv is bijna cult zo droevig slecht als dat is. sowieso als je niet zo heel erg van het scherm spat hoef je ook niet met je bek in beeld wat mij betreft
divkid is uitgebreid maar maakt altijd matige tunes
afijn, dat
 
Kijk naar wat er al is en toon wat anders.
ik kijk niet veel loopop. Vermoedelijk omdat ie veel dingen toont die me niet interesseren. Zijn demos zijn ook lang. Ik kijk in mijn dagelijks bad. Dan is n half uur te gerimpeld :)
Espen Kraft houdt t pakweg dikke 10 minuten. Idem synthmania.
 
Waarom wil je dit eigenlijk? Wat is je doel? Wat wil je bereiken?
De antwoorden op deze vragen moeten ook meewegen in je keuze voor hoe en wat.
En waar ligt jouw kracht? Ben je heel creatief? Heb je een fijne stem? Kan je heel goed spelen? Kan je goed jammen?
Ook de antwoorden op deze vragen moeten ook meewegen in je keuze voor hoe en wat.
Het is jouw ding, dus de antwoorden kan je beter bij jezelf zoeken lijkt mij.

En nu je het toch vraagt, Jexus is echt top, maar dat kunnen er maar weinig denk ik.
Nadoen zal alleen maar teleurstellen denk ik.
Vond ook laatst deze:

Totaal geen flitsende uitstraling, maar dat maakt het juist zo leuk. Ik vind hem hilarisch.
 
Back
Top