How the mellotron works

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Hoi allemaal,

Ik heb zojuist een video op YouTube gevonden die zo cool is dat ik 'm in een apart topic hier wil delen.

In deze video wordt de mellotron echt uit elkaar gehaald om te demonstreren hoe de elektromechaniek werkt.

Het wordt duidelijk uitgelegd, dus geen wazige dude die een saai onnodig lulverhaal vertelt.8D

https://youtu.be/ByD8gH7kYxs
 
Ik heb altijd erg van het mellotron gehouden en door de geschiedenis heen hoorde je ook hoe belangrijk het instrument was bij de verschillende bands die het gebruikten want bijv de Moody Blues of Barclay James Harvest waren nooit meer hetzelfde toen de mellotron eruit ging.
Het is eigenlijk gek dat in de jaren dat de mellotron populair werd er ook met tapeloops geexperimenteerd werd en je zou toch denken dat het wel logisch zou zijn als er een doorontwikkeling had gekomen met loops in de mellotron want je had die beperking van maximaal 8 seconden op die manier heel makkelijk kunnen omzeilen.
 
Tja, de Fairlight CMI kon weliswaar alleen omgaan met digitale audio-samples die qua data-grootte erg beperkt waren, maar de geluidskwaliteit van deze eerste commerciële sampler was zoveel beter. (Zelfs nog beter dan die van hedendaagse samplers en keyboards, tenminste als ik het goed begrijp uit deze beschrijving.) Daarbij kon je de Mellotron niet gebruiken tijdens live-optredens - in ieder geval was dat heel erg lastig. Hoewel de Fairlight CMI ook een enorm bakbeest was, kon je dat instrument relatief veel makkelijker gebruiken on-stage.

De Mellotron is nu weer meer in de belangstelling omdat vintage synths sowieso populairder zijn geworden.

By the way, werd de Mellotron ook gebruikt in "I'm Not In Love" van 10CC?
 
Nee, de Mellotron was wel een bron van inspiratie om met ellenlange tapeloops met ahhhh-stemopnames door de studio te gaan klooien.
 
Daarbij kon je de Mellotron niet gebruiken tijdens live-optredens - in ieder geval was dat heel erg lastig.
Lastig wel, onmogelijk niet. Ik stond er eerlijk gezegd ook wel van te kijken dat Nils Frahm bij zijn laatste tour ook een Mellotron mee zeulde. Indrukwekkend dat hij dat doet terwijl het geen makkelijk tour/live instrument is. En hij tovert er dan ook nog eens de mooiste dingen uit, heerlijk!
 
Lastig wel, onmogelijk niet. Ik stond er eerlijk gezegd ook wel van te kijken dat Nils Frahm bij zijn laatste tour ook een Mellotron mee zeulde. Indrukwekkend dat hij dat doet terwijl het geen makkelijk tour/live instrument is. En hij tovert er dan ook nog eens de mooiste dingen uit, heerlijk!

Ook vette muziek zeg. Human arpegiator.
 
Ja - heerlijk dat beverige tere geluid van die mellotron! Kippenvel! :halleluja

10cc is ook goed overigens. ;)
 
Tja, de Fairlight CMI kon weliswaar alleen omgaan met digitale audio-samples die qua data-grootte erg beperkt waren, maar de geluidskwaliteit van deze eerste commerciële sampler was zoveel beter. (Zelfs nog beter dan die van hedendaagse samplers en keyboards, tenminste als ik het goed begrijp uit deze beschrijving.) Daarbij kon je de Mellotron niet gebruiken tijdens live-optredens - in ieder geval was dat heel erg lastig. Hoewel de Fairlight CMI ook een enorm bakbeest was, kon je dat instrument relatief veel makkelijker gebruiken on-stage.

De Mellotron is nu weer meer in de belangstelling omdat vintage synths sowieso populairder zijn geworden.

Er waren wel bands die 'm meenamen maar de betrouwbaarheid liet het nog wel 'ns afweten en dat kan je on stage niet gebruiken natuurlijk.
Maar de betere kwaliteit van een Fairlight dat maakt voor de mellotron niets uit natuurlijk want die heeft juist zo'n specifieke sound wat de muziek een bepaald karakter geeft terwijl samples van bijv een fluit of een viool wel meer natuurgetrouw klinken maar niet de sound van de mellotron of je moet het mellotron gaan samplen.
 
Lastig wel, onmogelijk niet. Ik stond er eerlijk gezegd ook wel van te kijken dat Nils Frahm bij zijn laatste tour ook een Mellotron mee zeulde. Indrukwekkend dat hij dat doet terwijl het geen makkelijk tour/live instrument is. En hij tovert er dan ook nog eens de mooiste dingen uit, heerlijk!

Ik heb nog ff Nils Frahm geluisterd, op de fiets naar mijn werk, maar dat is wel genieten zeg. Bedankt voor de tip!
 
Back
Top