Een goed boek - of juist niet?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.558
Locatie
Zeist
Ik overweeg onderstaande boek aan te schaffen:

https://www.amazon.com/dp/321175539X...t_sb_pi_hist_3

Maar er staat naast juichende commentaren ook een zeer negatief commentaar over. Wie is er hier voldoende ingevoerd in deze materie om mij te kunnen vertellen of dit een geschikt boek is om over algoritmische muziekcompositie te kopen, gesteld dat ik daar slechts één boek over wil aanschaffen? Of zijn er betere boeken over dat onderwerp?
 
Met maar 4 recensies op Amazon verwacht ik niet dat veel SF-bezoekers dit boek hebben gelezen. Waarom koop je dat eBook niet?
 
Ik weet er niet genoeg vanaf om te kunnen beoordelen of dat een goed boek is. Vandaar mijn vraag.

Wetenschappelijke boeken zijn meestal nogal prijzig, het is niet anders. En ik houd niet van e-books.

Tips voor een ander boek over algoritmische muziekcompositie zijn overigens ook welkom. Of desnoods voor een goed overzichtsartikel dat ik dan kan uitprinten.
 
Zou het boek lekker links laten liggen. Spendeer het geld aan iets waar je studio mee kunt uitbreiden. Een goede geluidskaart, plug in of midi keyboard.

Theory kan handig zijn, maar ga er niet op leuenen. Muziek maken heeft met gevoel te maken en ervaring. Zo'n boek zal je niet vertellen hoe het verhaal wat in je hoofd zit, om dat naar een beeldscherm te verplaatsen. De tijd die je zou spenderen aan het boek kun je beter investeren in muziek maken en YouTube filmpjes. Voor bijna alle soorten muziek is er tutorials te vinden.
 
Ik ken het boek niet (zit ook zeker niet in deze materie), maar wellicht kun je ook eens op het onderwerp/auteur zoeken op https://scholar.google.com/

Misschien zijn er wel een aantal gratis artikelen te vinden.

toch zou ik ook een ebook overwegen. Het is wellicht even wennen, maar ik lees nu nagenoeg al mijn boeken zo. Mocht je het boek zo goed vinden, kun je altijd nog de papieren versie ook kopen. Verschil tussen ebook en hardcopy is best aanzienlijk.
 
Bij the bookdepository is de paperback€64,- . Scheelt toch behoorlijk wat met de hardcover. En bookdepository heeft geen verzendkosten.
 
Inmiddels heb ik nog een andere Book Review over het boek gevonden waarin door een muziek professor dezelfde klachten worden geuit als in het negatieve commentaar op Amazon. Bijgevolg ben ik nu al een stuk minder enthousiast over het betreffende boek.
 
Mooi, dan kan dit topic wel dicht. Het zou me niet verbazen als beide kritieken door dezelfde persoon zijn geschreven.
 
Niet zo snel! Het onderwerp interesseert mij nog steeds. Tips voor andere boeken of overzichtsartikelen over algoritmische compositie blijven dan ook welkom.
 
overzichtsartikelen over algoritmische compositie blijven dan ook welkom.
Zie nu dit draadje. Mijn interesse gaat ook uit naar dit soort onderwerpen, voor informatie kun je meestal het beste terecht op sites waar je papers kunt zoeken. Op Google Scholar is wel e.e.a. te vinden, op bijvoorbeeld arXiv is info te vinden vooral in de subsectie 'computer science'. En het is vaak een kwestie van namen zoeken van mensen die hier academische papers over schrijven, de papers opzoeken die als referentie worden opgegeven, enz. Hopen dat de info niet achter een paywall zit, helaas is dat best vaak het geval.
 
Probeer ´ns de zoektermen: 'algorithmic composition review' in Google Scholar. Dan komt er wel e.e.a. bovendrijven. Het is vaak wel een review op een bepaald gebied van algoritmische compositie. Wat ouder werk, maar wel interessant en wat me zo te binnen schiet, de papers van Eduardo R. Miranda.

Het is sowieso ook handig om je aan te melden op Academia, daar valt ook wel wat te vinden. Ik zoek ook nog wel even verder, als ik iets leuks tegenkom plaats ik het hier.

Edit: interessant artikel die je noemde, trouwens.
 
Theory kan handig zijn, maar ga er niet op leuenen. Muziek maken heeft met gevoel te maken en ervaring. (...) het verhaal wat in je hoofd zit

Voor een heel groot deel gaat muziek daar inderdaad over, een expressie van dat gevoel en het overbrengen van een verhaal. Maar het gaat hier om iets anders. Zaken als algoritmische compositie en soortgelijke dingen zijn een verkenning van wat "daar buiten" is. Het is juist interessant om algoritmes e.d. hun ding te laten doen, zonder dat er mensenhanden/mensenhersenen aan te pas komen, en dan pas het resultaat te beluisteren. Want in dit geval werkt je gevoel en ervaring (en je omringende cultuur) als een filter. Toen Ludwig van Beethoven bijna 200 jaar geleden z'n Grosse Fuge (op.133) schreef waren z'n tijdgenoten daar duidelijk nog niet klaar voor, pas in 20e eeuw begon men het werk te waarderen. Het kan zijn dat we algoritmische composities van nu evenmin op waarde kunnen inschatten, het zou best kunnen dat er een stukje muziek uitrolt dat net zo klinkt als gangbare popmuziek uit de 23e eeuw. Maar dat weten we niet. Desondanks wil ik het toch horen, en dat is waarom dit een interessant onderwerp is.
 
Mooi! Ik zal ze bestuderen en als het me bevalt print ik ze uit. Samen met het artikel dat ik eerder vermelde levert dat dan ook een "boek" op.
 
Die eerste heeft 20 pagina's met literatuurverwijzingen, voorlopig kunnen jullie voort.
 
Zoals overal geldt ook hier: genoeg is genoeg! Ik heb niet de behoefte mij in alle details van algoritmische muziekcompositie te verdiepen, een globaal overzicht is mij genoeg. Ik moet die twee nieuwe artikelen nog lezen, maar het ziet ernaar uit dat die artikelen daarvoor volstaan.

Daarnaast koop ik dan waarschijnlijk voor de theoretische achtergronden (waar kennelijk niet iedereen hier evenveel belangstelling voor koestert ;)) enkel nog een wiskundig leerboek over de automatische generatie van specifieke rijen getallen (of tekens). 8)
 
waar kennelijk niet iedereen hier evenveel belangstelling voor koestert
Het andere draadje waar het ook al een beetje over dit onderwerp ging, en nu deze, is voor mij aanleiding om de oude aantekeningen weer op te zoeken waar ik eerder al 'ns mee bezig was. Voor mij is het nu dus een mooie stimulans om het nog 'ns te bekijken wat je ermee kunt. :)
 
Niet iedereen vindt dezelfde dingen leuk, en men zou dat ook niet van elkaar moeten verlangen. Hoewel je ook met modulaire synthesizers goed in het gehoor liggende liedjes kunt maken (zie YouTube), lijkt het produceren van liedjes mij voor veel modular enthousiasten geen eerste vereiste. Het avontuurlijke element is minstens zo belangrijk.

Disharmonic

Ik zou zeggen laat ons weten hoe je hervatte project verloopt en open er een eigen topic over. Ik ben dan in ieder geval geïnteresseerd om dat te volgen. :)
 
Back
Top