Welke tijdsverschuiving vind er exact plaats bij Shuffle op TR-909

blanka

東京都
Lid sinds
17 april 2017
Berichten
718
Locatie
040
Als ik het goed begrijp schuift de TR-909 wanneer je Shuffle toepast een aantal noten wat naar achteren om zo een soort natuurlijk klinkende afwijking van de strakke computerbeat te krijgen.
Maar het blijft natuurlijk een computer, en ook die afwijking is voorgeprogrammeerd.
Vraag: welke noten worden bij Shuffle verschoven (bijvoorbeeld beat 2, 6, 10 en 14) en hoeveelste deel van een kwartnoot schuiven ze dan op?
Yamaha is er bij de RX-en heel exact over in de handleiding, maar bij de TR serie is het heel vaag.
 
Standaard (50%, geen shuffle):

UwfdRuc.png


Shuffle (66%, triplets):

yFm6vgg.png


Zelfde shuffle (66%, triplets) maar met aangepast grid:

uoI5lUd.png
 
Het is een weergave-optie die het intekenen makkelijker maakt, niets anders :) De enige reden dat 't er bij is is om te laten zien hoe de noten wel gelijk lopen met de lijntjes, en dat er 12 onderverdelingen zijn ipv 8.
 
Dank, welk standje was dat? Ik had een pattern en dat moest met shuffle op stand 4, maar is dat die 66%?
 
Dit is eigenlijk wel een interessant onderzoek naar de kwaliteit van het shufflen (bij diverse hardware).
Hoewel ikzelf geen ritme toestel meer heb (vroeger een TR808, nadien RX5).
Die TR-909 shuffle lijkt iets van om en om, wat wrs toch weer mechanisch zal gaan klinken, bij langere stukken.
Als iemand zin heeft om hier ook audio aan toe te voegen...
 
Dank, welk standje was dat? Ik had een pattern en dat moest met shuffle op stand 4, maar is dat die 66%?

Als je in Live zo'n patroon hebt kies je : Quantize Settings: 16T, 100%. (Ctrl+Shift+U)

5h9JNi1.png


Als je wil dat de gridlijnen gelijk vallen met de noten rechts-klik je op de grid en kies je "Triplet grid".

vUwHOvg.png


Op hardware-sequencers waar ik op heb gewerkt (MPC1000, diverse workstations) moest je de quantizing op 66% instellen voor de typische house-shuffle; als je richting 75% ging kreeg je meer een soort 2-step/UK garage achtige shuffle.

Ik heb geen 909, maar de makkelijkste manier om er achter te komen is om de MIDI-noten op te nemen in een DAW. Alternatief is op 60 BPM of zo (langzaam genoeg zodat de samples niet elkaar in de weg zitten) audio op te nemen, en dan deze gelijk te leggen met de gridlijnen om te kijken wat waar valt.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top