Wat kun je met melodische loops?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.675
Locatie
Zwolle
Dag mede-muzikanten,

Ik stuitte vanmiddag via een nieuwsbrief op de sample-collectie van Converse. Daar zitten toffe loops tussen en ook veel met een melodie erin. Denk aan baslijnen, synthleads etc. Daar doe ik nou niets mee, want ze 1 op 1 gebruiken vind ik te simpel. Bovendien zijn ze vaak op 1 toonhoogte en als je ze pitcht hoor je dat. Dit kan geloof ik wel makkelijker in Ableton Live, maar ik gebruik FL Studio.

Nou vroeg ik me af: gebruiken jullie wel eens loops met melodieën. En zo ja, hoe zet je die dan toch naar je hand? Ben benieuwd! ~:okdan:
 
Ik heb laatst ergens een sampletje vandaan gehaald en daar heb ik een nummer op gebaseerd/omheen gebouwd, maar over het algemeen gebruik ik geen melodische loops - om de reden die je aangeeft.
 
Ik gebruik zeker melodische loops in mijn track. Vaak gaat het dan om akoestische instrumenten als blazers of gitaren (vocals ook zeer regelmatig). Ik gebruik ze op verschillende manieren:

- Als een solo, simpelweg inplakken, pitchen en stretchen (gaat best goed met Cubase).
- Als onderdeel van de basistrack. Ik knip dan soms wat kleine stukken die ik gebruik.
- Als input voor een midifile als ik de loop goed vind, maar ik moet teveel pitchen of het geluid staat me niet aan. Met Cubase kun je vrij eenvoudig een loop omzetten in een midibestand. Ik heb dit overigens heel beperkt gedaan omdat ik de loops meestal wel passend krijg.

Voor wat betreft het pitchen, als het echt niet gaat, dan pas ik wel eens een truukje toe waarbij ik de loop (of solo of vocal in mijn geval) in een andere toonsoort meespeel (bijvoorbeeld 5 stappen hoger) waardoor ik dan telkens maar 1 noot hoef aan te passen over de gehele loop.

De opnamekwaliteit van de loops die ik gebruik (via Looperman, packs gebruik ik niet), is niet altijd geweldig. Dan kun je met wat effecten er toch nog iets bruikbaars van maken. Reverb kan wat doen, delay of phaser ook.
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik ze eigenlijk nooit maar zou er best wat mee kunnen verzinnen. Je kan ze opknippen, kleine delen eruit gebruiken, in een sampler duwen, reversen, pitchen, in een granular synth stoppen, slicen naar een drumkit, etc. Soms kan het juist een feature zijn dat het geluid veranderd nadat je het pitcht (met of zonder stretch), tis maar net waar je het voor in wil zetten. Voor een geluidje op de achtergrond met wat reverb/delay kan het heel koel zijn als het wat artefacts bevat
 
Ik vind audio 2 midi soms wel handig. Als je dan een coole loop hebt kun je er een langere progressie van maken met variaties enzo en dan met je eigen patches gaat er een wereld open.

Dit doe ik dan voornamelijk op loops met een akkoorden progressies.

Je kan daar bv dan weer makkelijk arpegio's bij maken.

Soms wel eens hybride bv een gitaar loop met mijn eigen gitaar erbij.

Soms een bv een basloop die ik dan later zelf inspeel.
 
Complete loops met melodie op sample cds of zelfs in Roland sr-jv80 uitbreidingen vond ik vrijwel zonder uitzondering totaal nutteloos. Maar de muziek sprak me dan ook al gewoon echt niet aan. Als bepaalde loops jou wel inspireren dan is er altijd wel een weg om er toch iets mee te doen.
 
Goede tips, dank allen daarvoor. Ik hoopte stiekem dat er een geniale plugin is, die je toch veel flexibiliteit geeft. Maar die bestaat kennelijk niet :D Dan blijft het bij wat ik nu doe: laten inspireren door de loops en soms een melodietje naspelen en een beetje aanpassen. Audio to midi heb ik trouwens nooit geprobeerd, dat zal ik eens doen :W
 
Ik hoopte stiekem dat er een geniale plugin is, die je toch veel flexibiliteit geeft.
Je zou eens kunnen kijken naar Melodyne, daarmee kun je losse noten en akkoorden binnen de loop transponeren en qua timing verplaatsen. Maar is misschien een wat dure oplossing.
 
Dag mede-muzikanten,

Ik stuitte vanmiddag via een nieuwsbrief op de sample-collectie van Converse. Daar zitten toffe loops tussen en ook veel met een melodie erin. Denk aan baslijnen, synthleads etc. Daar doe ik nou niets mee, want ze 1 op 1 gebruiken vind ik te simpel. Bovendien zijn ze vaak op 1 toonhoogte en als je ze pitcht hoor je dat. Dit kan geloof ik wel makkelijker in Ableton Live, maar ik gebruik FL Studio.

Nou vroeg ik me af: gebruiken jullie wel eens loops met melodieën. En zo ja, hoe zet je die dan toch naar je hand? Ben benieuwd! ~:okdan:



In stukjes knippen en opnieuw intekenen.. :W

Wat ook wel goed kan werken is, Sequence afspelen op synth, S&H op filter, audio in meerdere maten opnemen, in stukjes knippen, opnieuw intekenen / plakken en je krijgt hele funky van alles..
 
Plakken en knippen is niet echt mijn stijl

Ik denk dat je de waarde hiervan een beetje onderschat.

Tijd terug had ik een basloop gespeeld door echte basgitaar, geknipt en opnieuw in elkaar gesleuteld, resultaat, eigen basline met natuurgetrouwe basgitaar sound met dito groove.

Het verassende resultaat kan weer erg veel inspiratie opleveren, maar goed, niet iedere loop is er geschikt voor.
 
@demian

Ik onderschat de waarde niet hoor, en ik weet dat het kan werken. Zo heb ik ook wel eens een nummer gemaakt. Maar het kost me teveel tijd en ik baal als ik na 10 minuten sleutelen met een matige loop achterblijf. Dan werk ik liever impulsiever met een baslijn VST of zoiets.

Dat heb ik trouwens ook met grote VST's, zoals Kontakt en Omnisphere. Ze klinken geweldig, maar als ik inspiratie heb wil ik zo snel mogelijk door. Als ik een melodietje in mijn hoofd heb moet hij eruit. En dan wil ik niet wachten op een sample-pack van 40 gig :D Maar goed, dat werkt voor mij en er leiden meer wegen naar Rome.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top