Wat vinden jullie van Björk?

Ik vind het een rare en haar muziek is ook maar raar (zeker mijn ding niet). Het enige wat ik nog leuk vond was een documentaire die ik had gezien op TV toen ze bezig was met het constant draaien aan de snare knoppen van een TR-909 voor de opnames van Hunter.

PS. Voor de fans, op 11 juli komt die hier optreden op het St. Pietersplein in Gent.
 
Ze komt in juli naar Gent en ben verdomme net te laat voor golden circle tickets :P
 
Aan de inkom konden we gelukkig upgraden vandaag :)
Ik vond t schitterend maar als je voor hits kwam had je pech

 
Björk, nou ja.. ik denk dat ze haar inspriratie deels heeft gehaald bij Diamanda Galàs, kennen jullie deze nog ?

Artistiek veel beter, extreem creepy, uiterst bijzonder wat ze allemaal met haar stem kan.. Ik ben er al jàren fan van.. Leuk om deze muziek op te zetten op een begraafplaats :smeris:



Skip maar eens ff, dan weten jullie wat ik bedoel..

Goeiemorgen allemaal trouwens.. bijna weekend :P

Gloomy.
 
Aan de inkom konden we gelukkig upgraden vandaag :)
Gaaf! :)
Diamanda Galàs, kennen jullie deze nog ?
Sommige (de meeste?) zullen oordopjes nodig hebben. ;)

Haar muziek wordt omschreven als 'uneasy listening', mede omdat zij met haar stem zeer hoge, bijna dierlijke klanken kan bereiken. Haar stembereik is 3 tot 4 octaven, iets wat zeer uitzonderlijk is. Terugkerende onderwerpen zijn de duivel, de hel, oorlogen en de strijd tegen ziekten.
"Sono l'Antichristo"

 
Björk, nou ja.. ik denk dat ze haar inspriratie deels heeft gehaald bij Diamanda Galàs, kennen jullie deze nog ?

Artistiek veel beter, extreem creepy, uiterst bijzonder wat ze allemaal met haar stem kan.. Ik ben er al jàren fan van.. Leuk om deze muziek op te zetten op een begraafplaats :smeris:

https://www.youtube.com/watch?v=OBeTXiTZbCc

Skip maar eens ff, dan weten jullie wat ik bedoel..

Goeiemorgen allemaal trouwens.. bijna weekend :P

Gloomy.

Pff...geef mij Björk maar. Toch een stuk interessanter en beter. Heeft er ook weinig mee te maken vind ik.
 
Haar stembereik is 3 tot 4 octaven, iets wat zeer uitzonderlijk is

Het raakt een beetje off topic maar ik wilde toch even reageren.
Er zijn er meer die 3 a 4 octaven halen, 5 begint uitzonderlijk te worden.
Yma Sumac bijv haalde 5 octaven en de zangeres met zo'n beetje het grootste bereik Rachelle Ferrell haalt 6 octaven!
Maar dat is het niet alleen, het is ook vooral wat ze doet met haar stem dat ver voorbij het gemiddelde ligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rachelle_Ferrell

Een aardig voorbeeld van een zangeres die wel aardig in het rijtje van Björk en Diamanda past is Greetje Bijma omdat die ook van die vreemde zaken doet met haar stem.
 
Björk, nou ja.. ik denk dat ze haar inspriratie deels heeft gehaald bij Diamanda Galàs, kennen jullie deze nog ?

Artistiek veel beter, extreem creepy, uiterst bijzonder wat ze allemaal met haar stem kan.. Ik ben er al jàren fan van.. Leuk om deze muziek op te zetten op een begraafplaats :smeris:

https://www.youtube.com/watch?v=OBeTXiTZbCc

Skip maar eens ff, dan weten jullie wat ik bedoel..

Goeiemorgen allemaal trouwens.. bijna weekend :P

Gloomy.

Teeering, die moet volgens mij opgenomen worden in een instelling...
 

Ensemble, dank voor deze zeer fijne video. Doet me een beetje aan DAF denken.
Ach ja, Björk. Altijd herkenbaar door haar accent en manier van zingen die beiden eigenlijk weinig veranderen, je zou het ook "beperkt" kunnen noemen. Maar ook voor haar geldt wat John Peel over The Fall zei: Always the same, always different.

:okdan:

Iets wat ik Diamanda Galàs niet zou willen nadragen, dat lijkt me meer een "one trick pony" (ik geef toe, alleen op grond van bovenstaande twee filmpjes die ik extreem kort heb beluisterd). Wat mij betreft: off-topic.
 
Het feit dat je een stembereik hebt van 4 octaven betekent nog niet dat je ze alle 4 de hele tijd hoeft te gebruiken.
 
Het raakt een beetje off topic maar ik wilde toch even reageren.
Er zijn er meer die 3 a 4 octaven halen, 5 begint uitzonderlijk te worden..
+1!

Als je vaak naar diverse (heavy) metal luistert, zijn ook mannelijke zangers met 4+ octaven eerder regel dan uitzondering.
O.a.

Geoff Tate (Queensrÿche), King Diamond (Mercyful Fate), Rob Halford (Judas Priest), Bruce Dickinson (Iron Maiden), Michael Kiske (Helloween) & Ronnie James Dio (Dio, Black Sabbath, Rainbow, Elf...)


Oh, en on topic... ik zit in het kamp die Björk 'raar om het raar doen, vaak a-tonisch, overrated' vind, sorry.
 
Back
Top