Wat vinden jullie van Björk?

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Ze werd begin jaren 90 bekend en het eerste liedje wat ik hoorde was Play Dead. Daarmee trok ze eigenlijk al meteen mijn aandacht. Later zag ik haar videoclip van Big Time Sensuality: het enige wat je daar ziet is dat ze danst op een vrachtwagen, maar het was zo fascinerend om naar haar te kijken. Vooral omdat ze anders was dan anderen.

En dat was ook haar muziek. Als je naar Björk luisterde, luisterde je naar iets nieuws. Of je zag iets nieuws, want de videoclips die ze uitbracht waren ook allemaal heel interessant om naar te kijken.

Zo is ze ook als persoon. Enerzijds een wereldvreemd kindvrouwtje die vooral vreemd is en in haar eigen wereld leeft. Maar anderzijds lees of zie ik bijvoorbeeld in interviews dat ze erg intelligent is, zelfbewust en bewust van anderen en de wereld om zich heen. Het valt me ook op dat wanneer ze op haar gemak lijkt te zijn, ze ook veel losser en socialer overkomt. En ondanks wat vaak wordt beweerd dat ze zo'n bitch is, denk ik dat ze over het algemeen een vriendelijke en lieve dame is.

Ik was zojuist weer wat muziek aan het luisteren op Biophilia en sommige composities zitten toch wel heel geniaal in elkaar.




Dit zijn de minst toegankelijke tracks met veel dissonante melodieën waardoor het je wellicht niet meteen pakt. Maar haar vocalen op Dark Matter vormen wel een heel mooi ensemble en vooral vanaf 2:18 pakt het mij. Bij Hollow ben ik jaloers dat ze iets kan componeren met zulke ongebruikelijke akkoorden en door die spanning klinkt het uiteindelijk heel opzwepend. De remixen zijn iets toegankelijker maar ook erg gaaf:


 
Ik vond haar ten tijde van Sugarcubes en haar debuut erg leuk en verfrissend.

Daarna al heel snel een aanstellerige aandachtsgeile kijk-mij-nou 'poser' met een attitude en raar doen om het raar doen. Muziek ging er ook niet op vooruit.

Sinds "Post" niet meer naar omgekeken dus.
 
Een van de beste optredens die ik ooit heb gezien was van Björk, op het Torhout-festival in 1996 (geloof ik). Eigenlijk was Neil Young de afsluiter, maar bandleden die bij Björk hoorden hadden vertraging en stonden nog op het vliegveld in Londen. Daarom ging Neil Young eerst spelen, die ging helemaal los en bleef maar doorspelen... en doorspelen... en doorspelen. Toen genoeg gitaarsolo's gehoord voor de eerst komende 10 jaar daarna. Maar goed, toen kwam Björk en dat was prachtig. Later ben ik haar muzikaal gezien wat uit het oog (oor) verloren.

Hier nog een video die ik laatst tegenkwam, over de "home studio" van Björk anno 1994:

 
Ik hoor vaker dat mensen Björk een poser vinden. Dat gevoel heb ik absoluut bij bijvoorbeeld Lady Gaga. Maar dat is obvious: want ik vind haar muziek gewoon zoutloos commercieel. Niet wegnemend dat ze een dijk van een stem heeft, maar ze verkoopt zichzelf heel marketingsgericht.

Ik heb bij Björk niet het idee dat ze een act voert maar echt zo is. Het zou wel kunnen dat anderen haar aansporen om maar zo vreemd mogelijk te doen.

Bij Kate Bush merk je dat het zweverige en theatrale puur een artistieke uitlaatklep is. Als je interviews ziet of hoort, is ze juist heel down te earth.
 
Debut en een paar volgende waren erg mooi, maar daarna vond ik het minder worden.
Dit is wel even leuk:

 
Ik vond haar ten tijde van Sugarcubes en haar debuut erg leuk en verfrissend.

Daarna al heel snel een aanstellerige aandachtsgeile kijk-mij-nou 'poser' met een attitude en raar doen om het raar doen. Muziek ging er ook niet op vooruit.

Sinds "Post" niet meer naar omgekeken dus.

Ben ik het niet mee eens. Ik vind Björk geniaal. The Sugarcubes vond ik een stuk minder interessant dan haar solo werk. Dat is veel vernieuwender. Haar eerste vier albums vind ik nog steeds het beste. Homogenic is mijn favoriete album. Latere werk is ook tof, maar het is wel steeds dezelfde sound. Niet echt wezenlijk anders maar nog steeds klasse qua gebruik van electronica in combinatie met akoestische instrumenten. Video clips zijn ook altijd ware kunstwerken.

@artificial soul: als je Björk commercieel noemt heb je het niet begrepen. Zij gaat juist altijd haar eigen weg en dat is niet altijd de meest toegankelijke. Ze had ook kunnen kiezen om meer toegankelijke hit songs te schrijven, maar die weg heeft ze niet gekozen.
 
This
Is
Going

To Make You Freak!
 
Zelfde als Peaches. Veel met mode bezig, maar dan deze heeft geen gat in haar spijkerbroek omdat de H&M dat verzonnen heeft.

Niet alles is mijn ding, maar alles spreekt een taal.
 
Heb ze live gezien op pukkelpop. Ben al fan Sinds debut.
Veel van haar recent werk is moeilijk maar live brengt ze wat fans willen.
Haar koor was de max. Ze was mijn pukkelpop combi hoogtepunt dat jaar. Als ze live ergens terug komt ga ik zeker.r
Ze is ook niet vies van loeiende techno en percussie, live. Check earth intruders. En haar visuals onderwijzen en shockeren je.
 
sommige composities zitten toch wel heel geniaal in elkaar.
... producer van een paar Björk albums
Zoals wel vaker met artiesten kun je je afvragen in hoeverre composities echt ideeën van de artiest zelf zijn. Ik heb even gekeken wie producers zijn op andere albums van Björk, dat zijn bv. Nellee Hooper en Marius de Vries, producers van naam. Slim van Björk om mensen aan te trekken met verstand van zaken, maar de vraag is toch hoe groot haar eigen bijdrage is bij de totstandkoming van nummers.

@artificial soul: als je Björk commercieel noemt heb je het niet begrepen.
Ik had begrepen dat het hier ging om Lady Gaga. Die qua uiterlijke verschijning trouwens niet echt origineel was, "wij" hadden Mathilde Willink al veel eerder.
 
Björk vind ik geniaal en ze maakt nog steeds hele goede muziek. Mijn smaak is het echter niet.

Stonemilker is een song dat van het album Vulnicura (uit 2015) komt.
Het bijzondere aan de video is dat deze is opgenomen met een 360-graden camera.

 
En haar visuals onderwijzen en shockeren je.

Zoals het hoort. De meeste visuals zijn abstrakt en heel lief. Niemand durft meer te shockeren, wat dood zonde is. Je mag best maatschappelijke ellende op het doek gooien. Als ik dat zelf nog wel eens doe, dan komen er regelmatig kuikentjes voorbij die in een hakselaar verdwijnen. Want zo zit de wereld in elkaar. Dat jij dat niet kan verteren met een pil in je mik, maar wel de volgende ochtend naar de Febo rent om een frikadel in je nek te proppen.... :D\

Afijn, ik zou dat ook graag eens live mee maken.
 
De meeste tere hartjes kunnen de rauwheid van Bjork inderdaad niet aan. Ik lust dr rauw!
 
Ging haar eerste album halen. Ik vroeg dus naar het nieuwe album van Björk, waarop de verkoper zei: ‘Oh, Björk, pop in een jurk!’.

Weet eigenlijk nog steeds niet helemaal waarom ik me beledigd voelde.
 
Geniale artiest. Staat zeker in mijn top 10. En dan vooral het album Homogenic! Wat een tof album is dat zeg
 
Back
Top