Hoe zit t nu ook alweer met die rechten?

Re: In het kader van: De voorronde van de Nationale thread-omhoog-schop-dag:

Re: In het kader van: De voorronde van de Nationale thread-omhoog-schop-dag:

Origineel geplaatst door Zoidsity

Vraag is dus: Ik speel een bekend nummer na, en wil het uitbrengen. Wat nu??

Dat mag, zolang je maar de juiste componisten/tekstdichters vermeld op het buma-formulier.
 
Je hebt officieel altijd de toestemming nodig van de originele auteur(s) en eventueel uitgever(s).

Vaak gebeurt het ook zo dat het zonder wordt gedaan, de oplage klein was en je netjes wel het geld via buma/stemra door laat sluizen naar ze. Gaat meestal goed.
Maar mochten ze wel bezwaar maken, dan ga je alsnog op je bek omdat je geen toestemming had.
 
Laatst gewijzigd:
Het is inderdaad wat Niels zegt; je hebt altijd toestemming nodig van de auteur als je een compositie naspeelt.
Het kan zijn dat de componist de masterrechten heeft weggetekend naar een platenmaatschappij, dan moet je toestemming aan de platenmaatschappij vragen. Het zou ook kunnen dat ondanks dat de componist zijn masterrechten heeft overgedragen aan de platenmaatschappij, hij toch een artikeltje in het contract heeft bedongen dat hem toestemming gevraagd moet worden voor het naspelen/veranderen van zijn compositie of wat daar dan ook mee te maken heeft.
In deze heeft BAMBAM totnogtoe wellicht geluk gehad maar het is niet de manier.

Wat wel het voordeel is als je iets naspeeld ipv een sampel gebruiken, en daar zocht je waarschijnlijk ook naar, is dat de SENA rechten voor jou zijn.
SENA rechten zijn rechten die uitbetaald worden aan de muzikant(en) die meegespeeld hebben op een track. Dit kunnen er 20 zijn of 1, dat maakt niet uit. Er wordt dan een bepaalde verdeling gemaakt. Ik geloof ook zelfs naar inbreng in de track maar dat weet ik niet zeker.
Het is geen vetpot als de buma/stemra rechten maar het levert wel extra geld op wat je niet krijgt als je het niet zelf hebt ingespeeld.




gr. Tom
 
..enne, waar de rechten liggen (aan wie je toestemmig moet vragen) is na te vragen bij BUMA?
 
alles vind je op www.buma.nl en anders kun je ook een brochure aanvragen waar al dit soort vragen behandeld worden...
 
er stond een tijdje geleden een artikel in de SOUND on SOUND over 2 gasten die een bedrijfje hadden in het 'CLEAREN' van samples,
als je dus een sample gebruikt en de hebt hier geen toestemming voor zal de platenmaatschappij die de Opname rechten heeft veel geld verlangen, indien je deze gasten een exacte kopie laat maken van deze sample dan vervallen deze rechten. Dan is het zelfde alsdat als een coverbandje die een nummer naspeeld...
 
Origineel geplaatst door cangoeroes
er stond een tijdje geleden een artikel in de SOUND on SOUND over 2 gasten die een bedrijfje hadden in het 'CLEAREN' van samples,
als je dus een sample gebruikt en de hebt hier geen toestemming voor zal de platenmaatschappij die de Opname rechten heeft veel geld verlangen, indien je deze gasten een exacte kopie laat maken van deze sample dan vervallen deze rechten. Dan is het zelfde alsdat als een coverbandje die een nummer naspeeld...


Zit jij d'r even naast.....
Zoals ik al zei vervallen de SENA-rechten voor de originele componist/tekstschrijver als het is nagespeeld maar NOOIT de auteursrechten. De mechanische rechten (voor reproductie) vervallen wel omdat het is nagespeeld.
Echter de grootste kluif, de uitkering omdat je muziekje overal gedraaid wordt, blijft toebedeeld aan de originele auteur(s).
Tenzij er een deal met ze gemaakt is. As er bijvoorbeeld een hele goede cover is gemaakt en degene die de cover gemaakt heeft ook wat meer opbrengst wil hebben in de vorm van auteursrechten. dan kan de auteur kiezen voor extra verdienen en delen of niets extra's verdienen omdat de coveraar de plaat dan niet wil uitbrengen bijvoorbeeld. Maar dat is een ander verhaal.



gr. Tom
 
Als je slechts een deel van de melodie naspeel en niks sampled
Dan kan je geloof ik gewoon je gang gaan
Zo hebben die gasten het van apollo 440 toen ook gedaan met dat gitaar stuk wat gewoon gejat was.
 
Ligt eraan in hoeverre die deels nagespeelde melodie te herleiden is tot het originele stuk.
Dat is elke keer verschillend en één van de problemen in rechtzaken hieromtrent.
Wanner kun je zeggen dat het nagespeeld is en waar ligt de grens dat het er wel op lijkt maar toch niet nagespeeld is.
D'r is zelfs eens een zaak geweest over een hihat die gesampeld was.
Kan je ook zelf maken zou je zeggen maar dit scheen dan weer een specifieke hihat te zijn... . Hoe die zaak afgelopen is weet ik niet maar het geeft aan hoever dit kan gaan. Beter clearen dan dadelijk al die centen van je hit plus een extra boete kwijt te zijn.=(
Normaal gesproken worden er echt geen belachelijke bedragen gevraagd voor het clearen (Madonna en Elvis uigezondert), immers, zij verdienen er toch ook weer extra aan.




gr. Tom
 
in dat geval kunnen zowat alle rock 'n roll artiesten elkaar aanklagen.

het is toch makkelijk mogelijk dat je toevallig hetzelfde simpele melodietje verzint als iemand anders zonder dat je het ooit gehoord hebt. Wat dan?
 
En als je nu gewoon een stukje van 10 sec. ofzo gesampled hebt, dit vervolgens in een track verwerkt en het gratis ter download stelt...is dit dan ook illegaal?
lijkt me niet toch, omdat je er verder niets aan verdient, of is het zo zielig gesteld dat ook dit niet mag?
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Als je slechts een deel van de melodie naspeel en niks sampled
Dan kan je geloof ik gewoon je gang gaan
Zo hebben die gasten het van apollo 440 toen ook gedaan met dat gitaar stuk wat gewoon gejat was.

Enrico en Mark van Dale idem met "waterverve"

Een cellist had het deuntje van The Verve na gespeeld....
 
Ik dacht altijd dat er een wet was die bepaalde dat plagiaat pas plagiaat is al het over een bebaald aantal maten gaat die je exact copiëerd/naspeelt, of zit ik er nu helemaal naast?

Origineel geplaatst door mono-poly
Als je slechts een deel van de melodie naspeel en niks sampled
Dan kan je geloof ik gewoon je gang gaan
Zo hebben die gasten het van apollo 440 toen ook gedaan met dat gitaar stuk wat gewoon gejat was.

Dat van apollo 440, was dat geen sample van Van Halen?
 
beetje de andere richting:
als je een nummer gemaakt hebt, hoe zorg je ervoor dat het echt jouw nummer wordt? Hoe bekom je er dus de rechten op die op de eerste pagina werden opgesomd? Is deze methode bovendien verschillend voor beide nederlanden? Is dit courant gebruik onder artiesten? Bedoel daarmee of artiesten telkens ze een nr. uitbrengen hiervoor een rechtshandeling aangaan om de rechten hierop te verwerven, of is een specifieke handeling niet nodig om de rechten en zo ook het nummer het zijne te kunnen noemen?


Gagarin
 
Door de track aan te melden bij Buma Stemra (moet je wel lid zijn).
Lid zijn kost iets van 70 euro en als je een jaar niks uitbrengt krijg je dat terug in de vorm van een basis uitkering.
En je krijgt nog af en toe een magazine ook thuisgestuurd.
 
grappig dat het een remix is van Dr Who van orbital...


check "doctorin the tardis" van The Time Lords, ben bijna zeker dat ze nooit de toestemming gevraagd hebben daarvoor.. (volgens mij wasdat met een gast van orbital erbij)
gewoon aan je laars lappen dus.. het gaat ook "maar" om een acidtechno nummer..
 
Ok en nu andersom: ik ben auteur, heb een overeenkomst voor een track, waarvan in geen rechten heb overgedragen en wil deze track als remix bij een andere publisher neerleggen, kan dat? hoever strekt het exclusiviteitsrecht van een publisher?
 
...bla bla bla!

Het zit dus zo:

Als je binnen Nederland een cover uitbrengt, is alles rechtenvrij!
Het enige dat je hoeft te doen is de originele schrijvers/publisher te vermelden op de singlehoes.
Er hoeft dus geen clearing van de rechten aangevraagd te worden!

Wordt de single (/album) groter uitgebracht (Belelux / Europa / Wereldwijd) dan dien je clearing aan te vragen, dit doe je bij de originele publisher. Als deze toestemming geeft (en dat kan wel even duren soms), dan is er ook niks aan de hand. Geeft deze geen toestemming (vaak bij kleine labeltjes die nog niets gepresteerd hebben), dan heb je pech!

Naspelen van het origineel mag dus gewoon binnen Nederland. Samplen van het origineel niet! Gebruik je toch een sample (ook al breng je het alleen binnen Nederland uit), dien je die sample te clearen, maar dat is vaak veel moeilijker dan gewoon de sample na te maken!
 
Back
Top