Apple kondigt Logic Pro 11 aan

Screenshot 2024-05-07 at 22.01.53.png


Apple heeft op haar website de volgende versie van Logic Pro voor Mac en iPad aangekondigd. De focus bij nummer 11 ligt vooral op AI. Nieuwe functies omvatten onder meer Session Players, die de populaire Drummer-mogelijkheden in Logic Pro uitbreiden met een nieuwe bassist en keyboardspeler; Stem Splitter, om afzonderlijke delen van een enkele audio-opname te extraheren en ermee te werken; en ChromaGlow, om direct warmte aan nummers toe te voegen.


Bass Player is getraind met behulp van geavanceerde AI- en samplingtechnologieën en "echte" muzikanten. Gebruikers kunnen kiezen uit acht verschillende bassisten en hun optreden sturen met parameters voor complexiteit en intensiteit, terwijl ze gebruik maken van geavanceerde parameters voor slides, mutes, dode noten en pickup-hits. Bass Player kan meejammen met akkoordprogressies, of je kunnen kiezen uit 100 Bass Player-loops om nieuwe inspiratie op te doen. Met Chord Track kunnen gebruikers de akkoordprogressies van een nummer definiëren en bewerken, en de virtuele bassist zal dit volgen. Bovendien krijgen gebruikers met de Studio Bass-plug-in toegang tot zes nieuwe, zorgvuldig opgenomen instrumenten, van akoestisch tot elektrisch - allemaal geïnspireerd door populaire basklanken en genres van dit moment.

Keyboard Player biedt vier verschillende stijlen, ontworpen in samenwerking met studiomuzikanten en gemaakt om een grote verscheidenheid aan muziekgenres te begeleiden. Net als Bass Player voegt Chord Track de akkoordprogressie van het nummer toe en bewerkt deze, zodat Keyboard Player meegaat. Met behulp van de Studio Piano-plug-in kunnen gebruikers extra opties voor geluidsvorming selecteren, met de mogelijkheid om drie microfoonposities, pedaalgeluid, toetsgeluid, release-samples en sympathische resonantie aan te passen.

Interessant is de Stem-splitter: Hiermee kan je vrijwel elke gemengde audio-opname in vier afzonderlijke delen scheiden: drums, bas, zang en andere instrumenten, rechtstreeks op het apparaat. Als deze tracks gescheiden zijn, is het eenvoudig om effecten toe te passen, nieuwe partijen toe te voegen of de mix te wijzigen. Deze functie werkt alleen op Apple-silicium uit de M-serie.

ChromaGlow tenslotte werkt ook alleen op Apple-silicium uit de M-serie. Hiermee kun je uit vijf verschillende verzadigingsstijlen kiezen om warmte, presence en punch aan je opnames toe te voegen.Presets zijn o.a. modern, clean, vintage warmte of extremere stijlen.

Logic Pro voor iPad 2 en Logic Pro voor Mac 11 zijn vanaf maandag 13 mei verkrijgbaar in de App Store. De update naar versie 11 is gratis voor wie Logic Pro voor de Mac al heeft gekocht of een abonnement heeft op de iPad versie.
 
Dat je hiervoor een Apple Silicon processor nog hebt, is gewoon flauwekul. Soortgelijke applicaties zoals Izotope RX en Steinberg Spectralayers (Pro) draaien gewoon op een Intel processor

Verwijderd, foutje gemaakt
 
Maar toch vind ik Cubase fijner werken dan Logic. Kijk bijv. naar het knippen/plakken/dubliceren in de pianorol.


Toch vind ik de major update wat magertjes.


Gelukkig wel gratis en ik zal hem maandag wel downloaden.
Same for me! Vroeger wilde ik Logic hebben (het groene gras van de buurman), maar ben onwijs blij met Cubase. De workflow werkt perfect voor mij. En van updates ben ik nooit zo fan. Als iets goed werkt, dan is het prima voor mij. Alleen wel de upgrade van 9.5 naar 12 gedaan vanwege de usb dongle.
 
Ik ben wel benieuwd naar de upgrade en of er nog veel andere updates zijn. Ik hoop dat ze een Scale optie in de piano rol hebben, net als Abelton.

Zelf vind ik Logic toch wel een DAW met super goede stock plug-in.

Tja en gratis is ook relatief…je hebt een behoorlijk dure “dongle” nodig om Logic te kunnen draaien :D.
 
Ik ben wel benieuwd naar de upgrade en of er nog veel andere updates zijn. Ik hoop dat ze een Scale optie in de piano rol hebben, net als Abelton.

Zelf vind ik Logic toch wel een DAW met super goede stock plug-in.

Tja en gratis is ook relatief…je hebt een behoorlijk dure “dongle” nodig om Logic te kunnen draaien :D.

Geloof dat ik nu toch echt een nieuwe "dongle" nodig heb, die van mij stamt uit 2015.
 
Geloof dat ik nu toch echt een nieuwe "dongle" nodig heb, die van mij stamt uit 2015.
Die van mij uit 2012 😂 draait nog perfect. Maar alles is natuurlijk niet zo ‘snappy’ als dat op een M1 model zou zijn.

Ik heb nog nooit een Windows bak gehad die zolang zo goed meeging. Maar goed.. het punt van kritiek op Logic door Windows users dat de aanschaf van een dure ‘dongle’ een caveat is om Logic te kunnen gebruiken is voor Mac users irrelevant.
 
zo ben ik ooit overgestapt op Mac. Ergens in 07/08 kwam Logic 8 uit, en die versie was voor het eerst zonder dongle, en was daardoor in een illegale versie verkrijgbaar op t internet. Toen heb ik dus een iMac gekocht van +- 1000 eur, om daar, tis te gek voor woorden, gekraakte software op te draaien. Toen dat beviel wel gelijk Logic aangeschaft in een mooie box.

Nooit meer verlangd naar een Windows computer en gebruik Logic nog steeds, hoewel ik nu meer in ableton bezig ben.
 
Het grappige is dat mensen die over de dure "dongle" klagen bij Apple, natuurlijk ook gewoon een Windows computer kopen. En de full versions van vergelijkende DAWs zijn meestal duurder dan Logic Pro. Dus per saldo ben je dan net zo duur uit. Etc etc.
 
Die stem splitter functie klinkt best goed en voor mij bruikbaar.
de AI session drummer heeft een niet onaardige drumtrack gegenereerd.
Daar moet ik nog verder mee experimenteren, maar ik kan me voorstellen dat het best een inspirerend hulpmiddel kan zijn.
 
Back
Top