Apple kondigt Logic Pro 11 aan

Screenshot 2024-05-07 at 22.01.53.png


Apple heeft op haar website de volgende versie van Logic Pro voor Mac en iPad aangekondigd. De focus bij nummer 11 ligt vooral op AI. Nieuwe functies omvatten onder meer Session Players, die de populaire Drummer-mogelijkheden in Logic Pro uitbreiden met een nieuwe bassist en keyboardspeler; Stem Splitter, om afzonderlijke delen van een enkele audio-opname te extraheren en ermee te werken; en ChromaGlow, om direct warmte aan nummers toe te voegen.


Bass Player is getraind met behulp van geavanceerde AI- en samplingtechnologieën en "echte" muzikanten. Gebruikers kunnen kiezen uit acht verschillende bassisten en hun optreden sturen met parameters voor complexiteit en intensiteit, terwijl ze gebruik maken van geavanceerde parameters voor slides, mutes, dode noten en pickup-hits. Bass Player kan meejammen met akkoordprogressies, of je kunnen kiezen uit 100 Bass Player-loops om nieuwe inspiratie op te doen. Met Chord Track kunnen gebruikers de akkoordprogressies van een nummer definiëren en bewerken, en de virtuele bassist zal dit volgen. Bovendien krijgen gebruikers met de Studio Bass-plug-in toegang tot zes nieuwe, zorgvuldig opgenomen instrumenten, van akoestisch tot elektrisch - allemaal geïnspireerd door populaire basklanken en genres van dit moment.

Keyboard Player biedt vier verschillende stijlen, ontworpen in samenwerking met studiomuzikanten en gemaakt om een grote verscheidenheid aan muziekgenres te begeleiden. Net als Bass Player voegt Chord Track de akkoordprogressie van het nummer toe en bewerkt deze, zodat Keyboard Player meegaat. Met behulp van de Studio Piano-plug-in kunnen gebruikers extra opties voor geluidsvorming selecteren, met de mogelijkheid om drie microfoonposities, pedaalgeluid, toetsgeluid, release-samples en sympathische resonantie aan te passen.

Interessant is de Stem-splitter: Hiermee kan je vrijwel elke gemengde audio-opname in vier afzonderlijke delen scheiden: drums, bas, zang en andere instrumenten, rechtstreeks op het apparaat. Als deze tracks gescheiden zijn, is het eenvoudig om effecten toe te passen, nieuwe partijen toe te voegen of de mix te wijzigen. Deze functie werkt alleen op Apple-silicium uit de M-serie.

ChromaGlow tenslotte werkt ook alleen op Apple-silicium uit de M-serie. Hiermee kun je uit vijf verschillende verzadigingsstijlen kiezen om warmte, presence en punch aan je opnames toe te voegen.Presets zijn o.a. modern, clean, vintage warmte of extremere stijlen.

Logic Pro voor iPad 2 en Logic Pro voor Mac 11 zijn vanaf maandag 13 mei verkrijgbaar in de App Store. De update naar versie 11 is gratis voor wie Logic Pro voor de Mac al heeft gekocht of een abonnement heeft op de iPad versie.
 
lekker hoor
 
Ben benieuwd. Toch fijn die gratis updates. Ergens in 2013 ofzo gekocht 😳
 
Ik ben geen Logic gebruiker en je kunt van de AI ontwikkelingen van alles vinden, maar dit is wel een serieuze bak innovatie die we lang niet in DAWs hebben gezien. Interesting.
 
Ik ben ook erg benieuwd.

Hopelijk draait die ook nog op een iets oudere Mac OS en niet alleen de allerlaatste
 
Beter dan de Cubase updates 😄
Maar toch vind ik Cubase fijner werken dan Logic. Kijk bijv. naar het knippen/plakken/dubliceren in de pianorol.


Toch vind ik de major update wat magertjes.


Gelukkig wel gratis en ik zal hem maandag wel downloaden.
 
Logic heeft ook al een Mastering Assistant sinds versie 10.8. Drummer heeft inderdaad ook een best goeie reputatie. Op zich logisch (!) dat er meer AI functionaliteit wordt toegevoegd die je als muzikant meer laat focussen op je eigen werk. Dat is ook wel des Apples: ontzorgen van de gebruiker en de pijnpunten proberen weg te nemen. Of het werkt...ik wacht de reviews af.

Ik zie dit vooral als handigheidje voor mensen die demo's maken in hun eentje thuis. Een vriend van me doet dit ook, maar hij speelt nu-metal en speelt alles zelf in, hij heeft als bassist niks aan de synth en bas-assistenten. Voor makers van pop en rap kunnen dit wel handige tools zijn die meer variatie bieden dan de loops waar Logic ook mee komt.
 
  • macOS Ventura 13.5 or later
en voor sommige functies moet je een M1/M2/M3 chip hebben.

Bron: Logic Pro for Mac - Technical Specifications

Beetje off topic, maar echt bizar gek hoe goed OpenCore Legacy Patcher werkt

Ik typ dit vanop mijn 10 jaar oude macbook air op MacOS Sonoma, hij draait beter dan voordien met Big Sur. Het overwegen waard.

On topic: dikke update, de concurrentie zal ook wel volgen nu met soortgelijke features
 
2 robotjes, een separatortje en een saturatortje een grootse upgrade?
bij andere DAWs zou het Total-User-WAR zijn... :D


I'll let myself out..
 
Interessant is de Stem-splitter: Hiermee kan je vrijwel elke gemengde audio-opname in vier afzonderlijke delen scheiden: drums, bas, zang en andere instrumenten, rechtstreeks op het apparaat. Als deze tracks gescheiden zijn, is het eenvoudig om effecten toe te passen, nieuwe partijen toe te voegen of de mix te wijzigen. Deze functie werkt alleen op Apple-silicium uit de M-serie.
Dat je hiervoor een Apple Silicon processor nog hebt, is gewoon flauwekul. Soortgelijke applicaties zoals Izotope RX en Steinberg Spectralayers (Pro) draaien gewoon op een Intel processor
 
Het zal eerder zijn dat die code specifieke/ingebouwde AS functies gebruikt (zoals Neural Engine) die niet op Intel beschikbaar zijn en waar ze geen simpel verklooidoosje voor kunnen/willen maken.
 
Beetje off topic, maar echt bizar gek hoe goed OpenCore Legacy Patcher werkt

Ik typ dit vanop mijn 10 jaar oude macbook air op MacOS Sonoma, hij draait beter dan voordien met Big Sur. Het overwegen waard.

On topic: dikke update, de concurrentie zal ook wel volgen nu met soortgelijke features
Yep.. dat helpt me nu voornamelijk de nieuwste versie van Logic feilloos te draaien om mn oude 2012 Macpro. Zo kan ik de overstap naar een M1 machine nog even rekken totdat de 16GB, 1TB drive devices nog iets verder in projs zijn gedaald. En het zal zowieso een dikke upgrade zijn in vergelijking met mn huidige machine.
 
Yep.. dat helpt me nu voornamelijk de nieuwste versie van Logic feilloos te draaien om mn oude 2012 Macpro. Zo kan ik de overstap naar een M1 machine nog even rekken totdat de 16GB, 1TB drive devices nog iets verder in projs zijn gedaald. En het zal zowieso een dikke upgrade zijn in vergelijking met mn huidige machine.
Toen de videokaart van mijn 11 jaar oude iMac het begaf heb ik een M1 Mac Mini gekocht. Dat is inderdaad nogal een verschil!
De iMac draait nog steeds mee (met extern scherm) voor een aantal antieke plugins waar geen M1 compatible versies van zijn.
 
Back
Top