Luisteren jullie naar je eigen nummers?

Tuurlijk luister ik naar mijn eigen nummers, dan kan ik ook de puinnummers die er vaak zijn ertussenuit vissen.
 
Waarom zou je niet naar je eigen nummers luisteren? Als ik aan een track bezig ben, beluister ik die tijdens het traject zo'n 200 tot 250 keer. Iedere keer let ik op andere details en pas die aan om zo tot de best mogelijke mix te komen die ik op dat moment aan kan.

Als een nummer afgewerkt is, laat ik het meestal enkele weken liggen om er dan opnieuw naar te luisteren. Ditmaal om nog puntjes te ontdekken waarover ik minder tevreden ben. Die puntjes ga ik dan bij een volgende track extra in het oog houden zodat ik op die manier mijn niveau verder probeer op te krikken.

Niet luisteren naar je eigen creaties vind ik persoonlijk zonde van de geïnvesteerde tijd en moeite. Ik vind trouwens ook dat je best trots mag zijn als je zelf iets bedenkt, in mekaar knutselt en afwerkt. Dat is tenslotte iets wat niet voor iedereen weggelegd is ;).

Dit voor mijn twee cents.

:doei:
 
Als ik de muziek aan het maken ben, ja, daarna wordt het genant.
 
Ik merk dat ik soms niet ééns durf luisteren naar mijn eigen uploads... Het is nu weer zo: ik heb het nummer nog niet één keer geluisterd van begin tot einde sinds ik t heb geupload (Bees Knees) Ik heb t zelfs niet geluisterd eens t klaar was. En nog zit een week later de loop af en toe in mijn hoofd me te pesten.

Is dat herkenbaar?
In 't verleden verzamelde ik dan mijn moed en ging toch n keer luisteren in de zetel met een hoofdtelefoon na een drankje. Maar ik heb de moed momenteel nog niet om naar de laatste upload te luisteren. Het is een soort van vrees, dat 't gewoon me tegenvalt en ik denk 'bah waarom heb ik 't dit en dat en zus en zo...'

'i don't need that negativity in my life' of zoiets

haha goeie nieuwe titel voor n track.
Hola

Als je het afmixd luister je toch ook voordat je online gaat
Of doe je alles zonder gehoor.


Groeten van Andreos
 
Als iets heel lang leuk blijft en na een lange tijd weer beluisterd word en nog steeds leuk klinkt dan is het gewoon goed.

Dat is het denk ik vooral. Je begint een nummer altijd met een vonk van creativiteit. "Dit klinkt lekker!" In het proces wordt dat vaak steeds wat minder, en na het afmixen ben je hem helemaal zat. Ik in elk geval wel 😀 Dan heb ik daarna een pauze nodig om mijn oren weer te resetten. Na een week rusten klinkt een nummer vaak ook alweer prettig.

De setting speelt ook een rol. Kritisch luisteren achter mijn apparaten is voor mij anders dan op mijn oortjes tijdens het stofzuigen. Ik vind (eigen) nummers vaak ook beter klinken in een DJ-set. Dan kan ik er echt wel van genieten.

Bij nummers waar ik het meest tevreden over ben, klinkt alles logisch. Overgangen, opbouw, geen geforceerde wendingen enz. Je doet heel veel moeite om het makkelijk te laten lijkten... maar dat geldt voor meer dingen in het leven 😉
 
Laatst gewijzigd:
Ik had gewoon een ultimatum. Moest gewoon online. En na een week er aan sleutelen had mijn vrouw r klusjeslijst zo n hoge prio dat ik er geen tijd meer kon insteken. Ik moest ook van die loop in mijn hoofd af. Ik heb nog steeds niet geluisterd 😅
 
O maar ik doe hier amper klusjes hoor, begrijp me niet verkeerd 😇
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ik heb nooit genoten van mijn eigen nummers ook niet als andere mij appte hoe tof ze het vonden of mochten gebruiken, omdat ik eigenlijk een klassiek liefhebber ben en ja ik kan electronisch wel heel goed vinden maar het raakt me minder.
Dus ik doe gewoon mn ding en hopelijk kan ik op het eind van mn leven een album achterlaten wat interessant is..
 
Ik merk dat ik soms niet ééns durf luisteren naar mijn eigen uploads... Het is nu weer zo: ik heb het nummer nog niet één keer geluisterd van begin tot einde sinds ik t heb geupload (Bees Knees) Ik heb t zelfs niet geluisterd eens t klaar was. En nog zit een week later de loop af en toe in mijn hoofd me te pesten.

Is dat herkenbaar?
In 't verleden verzamelde ik dan mijn moed en ging toch n keer luisteren in de zetel met een hoofdtelefoon na een drankje. Maar ik heb de moed momenteel nog niet om naar de laatste upload te luisteren. Het is een soort van vrees, dat 't gewoon me tegenvalt en ik denk 'bah waarom heb ik 't dit en dat en zus en zo...'

'i don't need that negativity in my life' of zoiets

haha goeie nieuwe titel voor n track.
Twee dingen en los van alle goede tips die hier al zijn gegeven.

1. Je maakt muziek voor jezelf, je verwachtingen van anderen staan hier los van, daar heb je geen controle over. Maak wat je op dat moment maakt en doe het beste wat je op dat moment kunt, waarvan jij blij wordt (deels Rick Rubin motivatie)
2. Werkt voor mij goed. Laat een track een dag (of iets langer) liggen en luister het dan eens terug. Je luistert met frisse oren en op een andere manier dan in het creatieproces.

Laat het idee van 'het kan beter' redelijkerwijs los. Doe wat je op dat moment kunt. Het kan altijd beter, daarvoor dienen volgende tracks :) De progressie moet in je tracks gaan zitten, niet in één nummer.
 
De progressie moet in je tracks gaan zitten, niet in één nummer.
Dit zeker ja. Als je eindeloos blijft schaven. poets je een track op een gegeven moment kapot. Beter doe je er op een gegeven moment een strik om - goed is goed genoeg- en onthou je hetgeen je misschien toch anders had willen doen voor de track erna.
 
Dit zeker ja. Als je eindeloos blijft schaven. poets je een track op een gegeven moment kapot. Beter doe je er op een gegeven moment een strik om - goed is goed genoeg- en onthou je hetgeen je misschien toch anders had willen doen voor de track erna.
Precies dat. We herkennen elkaar. Ik heb dat in het verleden zoveel gedaan.

Mijn huidige proces is een creatief proces en een maak/arrangeer proces. Ik maak in de creative opzetjes met wat variaties en zet dat weg en ga door naar een volgend idee. Wat vaak in het creatieproces van de vorige ontstaat.

Een dag of paar dagen later luister ik het terug en hoor ik veel beter het geheel en wat er beter kan. Het werkt voor mij veel constructiever en leuker. Terugluisteren wordt ook leuker. Ik merk ook vaak dat ik minder kritisch ben, in de goede zin, dan dat ik in het creatieproces zou zijn.
 
Klinkske, misschien ligt het er ook aan omdat je zelf zingt in je nummers. De meeste mensen luisteren niet graag naar hun opgenomen eigen stem, laat staan als ze zingen. Bij eigen instrumentale nummers is er wat meer afstand.
Als je al zingt dan moet je van je stem houden.
Anders word het niks.

Groeten van andreos
 
Ik heb nooit genoten van mijn eigen nummers ook niet als andere mij appte hoe tof ze het vonden of mochten gebruiken, omdat ik eigenlijk een klassiek liefhebber ben en ja ik kan electronisch wel heel goed vinden maar het raakt me minder.
Dus ik doe gewoon mn ding en hopelijk kan ik op het eind van mn leven een album achterlaten wat interessant is..
Als je er geen plezier
aan hebt neem je toch een anderen hobby.
Het moet toch niet.

Groeten van andreos.
 
Ik luister er vooral na de dagen nadat ik wat heb afgerond, op m'n hoofdtelefoon tijdens een wandeling of op een ander systeem, en dan denk ik hmm dit kan beter, dat kan beter maar ik ga niet altijd meer dingen aanpassen. Ervaar ook wel een soort van voldoening van dat het gelukt is om een aantal tracks af te hebben gemaakt als ik terug kijk, maar heb er wel altijd het gevoel bij dat het toch lang niet helemaal is zoals ik het in een vaag idee van wat ik zou willen maken voor ogen (oren) heb.

Maar vind het best leuk om af en toe weer eens wat op te zetten van wat ik eerder heb gemaakt.
 
De reis is het doel ja :D

Ik heb dat met tekenen ook: zodra een tekening klaar is, gaat 'ie in de map. Net als met mijn muziek kijk ik soms eens terug en vind het dan ook leuk, maar ik ben altijd vooral bezig met het volgende ding. Da's ook een van de redenen dat optreden met muziek mij totaal niet interesseert, iedere keer dezelfde liedjes moeten spelen lijkt me een gruwel.
 
Back
Top