Orkestrale filmmuziek die uitmondt in een...

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.807
Locatie
Velserbroek
Ja verrassing. Dan moet je maar even gaan luisteren he :D



Klein verhaaltje erbij: enige tijd geleden mocht ik voor @ohtar een orkestraal stuk mixen. Voor mij de eerste keer en ik vond het erg leuk. Mijn eerste kennismaking met het digitaal orkestreren met verschil tussen longs, shorts, legato, etc. Voorheen deed ik wel eens een string ensemble patch onder mijn synths, maar dit was toch wel andere koek. Helaas had ik tot voor kort nooit zulke goede orkestrale instrumenten, want wat bij Ableton zit is vrij matig (met als uitzondering de nieuwe instrumenten van Spitfire in 11 Suite, die zijn wél goed!).

Recent de BBC Orchestra Discovery eens geinstalleerd om mee te klooien op een accoorden schema wat door @metatron is bedacht. Dat ging eigenlijk wel lekker. Had wel wat aanloop problemen met de violen, die kreeg ik niet lekker gemixt, dat is toch een kunstje. Maar na veel probeersels is het nu wel aardig gelukt. Ook de drums waren een uitdaging maar daar kon ik uiteindelijk met de beproefde sample knip en plak techniek uit de voeten. Dus hierbij het resultaat. Zoals altijd is alle feedback meer dan welkom!
 
Leuk gemaakt! Beetje millennium sfeertje met dat orchestraal+trance, ik hoor er wat Nomansland enzo in.

Paar puntjes van mij:
-In het orchestrale gedeelte valt de energie na bijna elke akkoordenprogressie erg ver weg. Daardoor is de opbouw -die het nummer duidelijk wel heeft- telkens weer onderbroken en accentueer je ook dat we telkens naar dezelfde progressie luisteren zonder variatie.
-In het trance gedeelte moet die gated/arpeggiated sound steeds de hoofdrol op zich nemen. Daardoor blijf ik melodisch wat op mijn honger zitten. Ik zou na enkele bars de melodie in de progressie accentueren door ze als leadmelodie met wat variatie er overheen te spelen.
-Die wowowow vocal kan misschien autotune gebruiken? Voor mijn gevoel botst hij tonaal met de instrumenten, zowel in het orchestrale als trance gedeelte.
 
Bedankt voor de feedback, ik ga het verzamelen en er uiteindelijk nog een sessie doen om alles te verwerken :okdan:
 
Lekkere energie! In het eerste stukje zou ik de akkoorden/verschillende partijen de liggingen wat meer spreiden, nu klinkt dat wat dik/modderig en idd de akkoorden wat langer aanhouden (en mogelijk daarop een langere fade out zetten), nu stoppen ze vrij abrupt. De zang aan het begin (lead) heeft een overdrive (is dat bewust?). Zang halverwege is idd niet zuiver. Bij het trance stukje zou ik de strijkers/orchestral Instruments een beetje meer naar voren halen zodat het orkestrale ook nog duidelijk aanwezig is want nu lijken het twee losse tracks maar dat is een smaak kwestie. De arpeggio aan het einde vind ik voor mijn oren iets te scherp/fel.
 
Leuk gemaakt! Beetje millennium sfeertje met dat orchestraal+trance, ik hoor er wat Nomansland enzo in.

Paar puntjes van mij:
-In het orchestrale gedeelte valt de energie na bijna elke akkoordenprogressie erg ver weg. Daardoor is de opbouw -die het nummer duidelijk wel heeft- telkens weer onderbroken en accentueer je ook dat we telkens naar dezelfde progressie luisteren zonder variatie.
-In het trance gedeelte moet die gated/arpeggiated sound steeds de hoofdrol op zich nemen. Daardoor blijf ik melodisch wat op mijn honger zitten. Ik zou na enkele bars de melodie in de progressie accentueren door ze als leadmelodie met wat variatie er overheen te spelen.
-Die wowowow vocal kan misschien autotune gebruiken? Voor mijn gevoel botst hij tonaal met de instrumenten, zowel in het orchestrale als trance gedeelte.
- Die energie die wegvalt en dezelfde progresie; ik begrijp wat je zegt maar het stoort mij niet tijdens het luisteren. De progressie is weliswaar hetzelfde maar de geluiden varieren iedsre keer wel - alleen strijkers, strijkers en blazers, later het koor er overheen. Maar ik heb er meer commentaar op gehad dus ik zal eens experimenteren met instrumenten die de leegte wat vullen.
- Een lead melodie over de trance gate heb ik mee gespeeld maar er kwam nog niet iets gaafs uit. Zal nog eens proberen wat te schrijven.
- De vocals hoor ik meer mensen over dat deze niet zuiver zou zijn. Ik hoor het zelf niet. Het zijn samples met globale tuning en timestreching erop dus uiteraard niet ideaal. Ik speel met het idee om een vocalist te vragen. Aan de andere kant vind ik het zoals het nu is eigenlijk wel gaaf, en als het niet helemaal zuiver is dan soit. Het mag een beetje schuren. Autotuning plugins heb ik overigens niet volgens mij, of in ieder geval nooit gebruikt nog.

Lekkere energie! In het eerste stukje zou ik de akkoorden/verschillende partijen de liggingen wat meer spreiden, nu klinkt dat wat dik/modderig en idd de akkoorden wat langer aanhouden (en mogelijk daarop een langere fade out zetten), nu stoppen ze vrij abrupt. De zang aan het begin (lead) heeft een overdrive (is dat bewust?). Zang halverwege is idd niet zuiver. Bij het trance stukje zou ik de strijkers/orchestral Instruments een beetje meer naar voren halen zodat het orkestrale ook nog duidelijk aanwezig is want nu lijken het twee losse tracks maar dat is een smaak kwestie. De arpeggio aan het einde vind ik voor mijn oren iets te scherp/fel.
- Wat bedoel je met spreiden, in het stereo veld?
- Modderig kan ik inkomen, ik heb daar ook met EQ al flink lopen corrigeren rond 300Hz. Dat moet dus blijkbaar nog beter.
- Op de wowwowwow lead sample zit geen overdrive, dat zit al in de sample. De 2 lead samples in het midden heb ik daarom juist wel (automated) overdrive gegeven, om het meer in één lijn te trekken.
- Ik heb de track geschreven als intro voor een DJ set dus ik vind het niet erg dat het 2 tracks lijken. Het is de bedoeling om er weer andere tracks achteraan te mixen.
- Arpeggio aan het einde, daarmee bedoel je het trance gate geluid? Te schel betekent vaak dat hij iets te veel rond 3000Hz heeft, bedoel je dat?
 
Met spreiden bedoel ik per instrument bekijken welke akkoordtonen e/o liggingen je gebruikt en hierin gaan variëren zodat je een zo breed mogelijk spectrum hebt. Dan ben je van de modderigheid af en klinkt je track breder.

Met de arpeggio aan het einde bedoel ik de sound met een puls erin.
 
Ik denk dat die botsende vocal gewoon een paar (hoge) noten zingt die niet in de toonsoort van de rest van het nummer passen. Ik moet in ieder geval spontaan naar mijn kat kijken als hij langskomt, en ik heb niet eens een kat. Ik denk dat je misschien best een andere, gelijkaardige vocal zoekt die beter matcht met de muziek?
 
Tof hoor, dikke sounds! Ik hou altijd wel van atonalen en wat schuring in de zang en/of melodie, mij stoorde de vocals dan weer niet. Ik ben zelf in trance, techno en andere dance stromingen wel enorm van doorpakken, niet laten wegebben van de energie. Dit kan je doen door iets spannends nieuws te introduceren daar waar je een break inlast. Aan het eind van het nummer ben je me helaas kwijt, daar klinkt alles ineens zo mainstream en zelfs wat leeg dat m’n concentratie weg is. Het mag wel van begin tot einde eenzelfde grootse sfeer houden. Lekker bezig man!
 
Met spreiden bedoel ik per instrument bekijken welke akkoordtonen e/o liggingen je gebruikt en hierin gaan variëren zodat je een zo breed mogelijk spectrum hebt. Dan ben je van de modderigheid af en klinkt je track breder.

Met de arpeggio aan het einde bedoel ik de sound met een puls erin.
Ah, dat spreiden doe ik dus al binnen de instrumentgroepen strijkers/blazers. Maar misschien dat de mud dan komt omdat de strijkers en de blazers die overlap hebben (bas met tuba, chello met trombone etc.). Dat wordt dus toch met EQ aan de gang voor de mud.

OK de arpeggio is dus de trance gate, check. Neem ik mee op de ctielijst.

Ik denk dat die botsende vocal gewoon een paar (hoge) noten zingt die niet in de toonsoort van de rest van het nummer passen. Ik moet in ieder geval spontaan naar mijn kat kijken als hij langskomt, en ik heb niet eens een kat. Ik denk dat je misschien best een andere, gelijkaardige vocal zoekt die beter matcht met de muziek?
Een andere vocal zoeken is niet zo eenvoudig als het klinkt, of heb je daarvoor een goede website / tip?

Tof hoor, dikke sounds! Ik hou altijd wel van atonalen en wat schuring in de zang en/of melodie, mij stoorde de vocals dan weer niet. Ik ben zelf in trance, techno en andere dance stromingen wel enorm van doorpakken, niet laten wegebben van de energie. Dit kan je doen door iets spannends nieuws te introduceren daar waar je een break inlast. Aan het eind van het nummer ben je me helaas kwijt, daar klinkt alles ineens zo mainstream en zelfs wat leeg dat m’n concentratie weg is. Het mag wel van begin tot einde eenzelfde grootse sfeer houden. Lekker bezig man!
Het einde van het nummer (de laatste minuut) is expres leeg om als (DJ) overgang naar het volgende nummer te functioneren. Als het tot een release van deze track komt dan komt hij in 3 smaken; Extended met DJ intro en outtro, Intro beginnend bij het orkest en eindigend met DJ outtro, en een Radio Edit die eindigt waar de trance gate stopt. Die laatste versie zal bij jou het best in de smaak vallen schat ik in.
 
Met bronnen voor samples kan ik je niet helpen. Ik heb zelf een aantal sample CD's en geen internetverbinding in de studio. :)
 
Ik zou met dit soort muziek niet zo mierenneuken over vocals (who cares) en de intro, het gaat er natuurlijk om wat er daarna komt. lekker kitsch intro, heerlijk maar dan.

Wil niet de wijsneus uithangen maar als je dezelfde audio anders arrangeert, zou zou ik het zo doen: t/m 2:00 zelfde, dan wat nu op 4:27 begint tot einde, dan wat nu op 3:15 begint tot einde van dit blokje, en afsluiten met stukje van wat na 2:00 komt. Klassiek opbouw zoals je die ook in een goede dj-set vroeger kreeg, maar dan in een track.

Verder heb ik wat moeite met die kick die maar afwisselt met dat 1, 2 al of niet met snare erbij. Maar goed no offence hierover ik kom van andere stijl die hier wel beetje aan grenst.

en ja ik zou nog iets toevoegen op stukje na 3:15, dat zou dan de hook moeten zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Ja verrassing. Dan moet je maar even gaan luisteren he :D



Klein verhaaltje erbij: enige tijd geleden mocht ik voor @ohtar een orkestraal stuk mixen. Voor mij de eerste keer en ik vond het erg leuk. Mijn eerste kennismaking met het digitaal orkestreren met verschil tussen longs, shorts, legato, etc. Voorheen deed ik wel eens een string ensemble patch onder mijn synths, maar dit was toch wel andere koek. Helaas had ik tot voor kort nooit zulke goede orkestrale instrumenten, want wat bij Ableton zit is vrij matig (met als uitzondering de nieuwe instrumenten van Spitfire in 11 Suite, die zijn wél goed!).

Recent de BBC Orchestra Discovery eens geinstalleerd om mee te klooien op een accoorden schema wat door @metatron is bedacht. Dat ging eigenlijk wel lekker. Had wel wat aanloop problemen met de violen, die kreeg ik niet lekker gemixt, dat is toch een kunstje. Maar na veel probeersels is het nu wel aardig gelukt. Ook de drums waren een uitdaging maar daar kon ik uiteindelijk met de beproefde sample knip en plak techniek uit de voeten. Dus hierbij het resultaat. Zoals altijd is alle feedback meer dan welkom!


Om je verder op weg te helpen, hier een aantal gratis orch. plugins:

- Heavyocity
- Orchestral Tools
- ProjectSAM
- Synful
- Versilian Studios
- Vienna Symphonic Library
 
Back
Top