Convolutie reverb resoneren

MstrFX

Ouwe rot
Lid sinds
12 november 2009
Berichten
2.956
Ik zou graag in deze draad met jullie willen onderzoeken of we tot een goed bespeelbare convolutie reverb kunnen komen. Eigenlijk spreken we niet meer van een reverb maar van een golf die we met een andere niet hoorbare golf zoals een Lfo of juist een boven de 20.000kHz kunnen pingen/exiten een "aanslag" geven. Je wilt de sample dus niet horen, maar de convolutie uitkomst zonder audio input met pitch bespelen.
Althans dat is mijn eerste gedachte.

Nou heb ik best wat testen gedaan vandaag, zo begon ik met een kick en tuba .wav te laden in de Convolution vst van Khz.
Dit wil je dan manipuleren om te kunnen bespelen. Het makkelijkst is even wat plaatjes.

Screenshot 2024-03-30 at 16.29.04.pngScreenshot 2024-03-30 at 21.51.48.pngScreenshot 2024-03-30 at 21.51.58.pngScreenshot 2024-03-30 at 21.52.07.png


Ik heb voor het gemak een random LFO als pitch modulator gebruikt om hot audio interesant te houden tijdens testen.
Zou het wel interessant vinden om uiteindelijk gewoon met noten goed te kunnen pitchen.

Note, ik heb een antal pitch shifters gebruikt maar uiteindelijk gaf het moduleren van een ringmod frequentie het beste resultaat.
zie 3e plaatje.

@ProgHead
@Disharmonic
 
Laatst gewijzigd:
Schrijf een golfvorm in een geheugen (eeprom/ram) en laat dit uitlezen door een teller waarvan de clock-frequentie gemodelleerd wordt door een andere golfvorm.
 
Goedemorgen ja die heb ik idd.
Verder heb ik Ableton live.
kan me herinneren dat ik er 29,- voor betaald heb destijds maar er zijn vast ook andere die goed en gratis zijn zal straks even kijken.
 
als je een feedbackloop maakt en daar dan een bespeelbaar filter tussen zet?

ik vind filterorgan ook tof. gratis en poly filters.
Daarmee super mooie soundscapes gemaak met puur mijn laptop mic en verder geen imput.

met een feedbackloop kun je alles wat je maar wilt laten zelf resoneren.
 
Haha leuk



 
Laatst gewijzigd:
Hybrid reverb in ableton kan ook convolution btw :)

Part A is convolition
Part B is algorytmisch

Je kunt ze naar smaak blenden.

Niet zeker wetende of ik iets heb bijgedragen wat past in dit topic, omdat de helft chinees voot me was, vetblijf ik ::D
 
ah nice ga ik zo checken!

Ik heb op echt de toppper van een programmer site fullbucket.de een bode frequentie shifter gevonden en verwerkt in deze opname.


Je hoort hier eigenlijk twee geluiden, de aanslag in dit geval een subkick wav en de frequentie van de gemoduleerde reverb uitkomst.
ik ga nu proberen om zowel de aanslag als de pitch op dezelfde frequentie te moduleren.

P.s. de sequencer is een tb303 emulatie die ik a la buchla style op 5 steps heb gezet.
Het fluitende karakter kreeg ik door frequentie modulatie te slewen/laggen (denk ik) in de lfo het het softnen.
 
Het enige wat ik begrijp van die pagina is het tekst gedeelte :peukie: zou bijna weer beginnen..

Ik ga de Jip en Janneke kant proberen:

ultrasone oscillatie / longitudinale golven, dit gebruiken om de impuls response te converteren/ "aan te slaan" in/tot transversale golven (eigenfrequentie van ir?) : amplificatie (am?) naar frequentie modulatie?

Het klinkt nu nog erg glissando allemaal.

Middes CV trigger is het wel gelukt om 5 noten en daarvan de decay (ms) aan te passen waardoor het lukt om handmatig te spelen ipv sequencen.
Verder zit ik met 3 sporen en de gain-staging ik heb het nog niet helemaal duidelijk.
 
Simpel gezegd betekent het convolutie theorema dat de frequentie karakteristiek (of het timbre) van de convolutie van twee signalen A en B gelijk is aan het product van de frequentiekarakteristieken (of de timbres) van de signalen A en B waarvan de convolutie genomen is. Dus als je een signaal met een piek bij een zekere frequentie als uitkomst van de convolutie van A en B wilt hebben is het zaak ervoor te zorgen dat minstens één van de signalen A of B al een piek bij die gewenste frequentie heeft en dat geen van beide aanzienlijke componenten van de gewenste frequentie missen.
 
Dank ja ik had al zoiets gelezen.
Wederom een Rabit hole mijn hemel. Muziek en synthese gaat te ver haha.

Het blijft een complexe manier om lucht te bewegen en Ir’s zijn bijna of een metafoor voor ruimte.

Ik ben er nu twee volle dagen mee bezig neem evenpauze.
 
Laatst gewijzigd:
Dat is toch heel handig om te weten! Als je uit de convolutie een bepaalde toon wilt krijgen zorg je er voor dat die toon al duidelijk in de twee voor convolutie ingevoerde signalen aanwezig is, anders moet je die toon er naderhand met kunstgrepen weer in brengen. Dat laatste kan ook wel, maar lijkt me minder elegant.
 
Ja helemaal eens! maar ik ben dus twee dagen echt vrijwel zonder pause (alleen koffie pakken) bezig geweest en ik heb in mijn enthousiasme geen aantekeningen gemaakt dus ik doe dingen dubbel. En vergeet wat ik al getest heb.

Vandaar de pauze. Maar alle info is welkom. Ik lees alles.

Had jij niet geëxperimenteerd met 4 convoluties?
.
 
Heel verstandig. Een pauze zo nu en dan is noodzaak. Daar kan ik van mee praten. :o:

Wat ik zelf in de loop van de tijd allemaal geëxperimenteerd heb weet ik ook niet meer...
 
Ik zou zowel de impulsrespons als de "aanslag" in een sampler plugin stoppen zodat je ze op de dezelfde toonhoogte kunt afspelen, en die twee doe je dan in je convolver. Ik vermoed dat je dan (eventueel met nog wat verder tweaken) een duidelijk hoorbare noot krijgt.
 
Back
Top