Wurlitzer komt weer terug

Nadat Rhodes een comeback met de MK8 heeft gemaakt is het nu de beurt aan Wurlitzer. Blijkbaar zijn de rechten van het merk terug bij de familie. Het is nog even wachten op wat meer details wat ze precies gaan uitbrengen en wat het gaat kosten, je kunt je in ieder geval aanmelden om op de hoogte gebracht te worden op Wurlitzer Pianos

1706774479037.png
 
Ik vind elektrische piano's echt mooi, kijk soms weleens met een schuin oog naar een Rhodes of Wurly maar ze zijn erg duur tegenwoordig, ik heb er niet echt de ruimte voor en kan eigenlijk ook niet goed genoeg spelen denk ik - zou gebrek aan MIDI en quantize toch wel een beetje missen :D Voorlopig hou ik het nog maar even bij Keyscape.
 
Als je af en toe gewoon je synths audio only inspeelt zul je zien dat het best meevalt om zonder quantize/midi op te nemen.
Ik ben ook geen toetsenist maar kan wel een beetje spacen op keys, piano's etc. Zodra je drum's leert kun je alles wel spelen. :-)
Dus gewoon metronoom aan en gaan.

"I don't care which instrument, they are all drums to me" James Brown
 
Leuk! Hoewel ik zelf meer van de Rhodes klank houd ben ik heel benieuwd wat dit gaat worden. Ingebouwde MIDI is natuurlijk een no-brainer.
 
Ik vind elektrische piano's echt mooi, kijk soms weleens met een schuin oog naar een Rhodes of Wurly maar ze zijn erg duur tegenwoordig, ik heb er niet echt de ruimte voor en kan eigenlijk ook niet goed genoeg spelen denk ik - zou gebrek aan MIDI en quantize toch wel een beetje missen :D Voorlopig hou ik het nog maar even bij Keyscape.

Ja dat duivelse Keyscape ... :duivels: ... is er ook maar 1 hardware apparaat dat daar klankmatig een beetje in de buurt van komt ?!
En dan met name dat je ook die fijne rommeltjes eromheen hebt, de bijgeluiden etc, zodat je jezelf kunt foppen zogenaamd aan een echte Rhodes/Wurli te zitten ...

Welk nog enigszins te betalen & te dragen 'hardware*' apparaat (dat niet de mechanische real deal is) komt in de buurt v Keyscape?

(*: uiteindelijk zijn het zowat allemaal computers van binnen, maar je snapt)
 
Ik heb de Roland p330 (mks20) er goede epiano module.
Zit denk ik ook in keyscape.
 
Nice!
Dit jaar net mis gegrepen voor een 200A voor 1000 euries....
Dat zou echt een leuke prijs zijn geweest... jammer.. Ik heb een 200.. geen poten erbij. Dacht dat ik 1200 heb betaald in 2014.. toen ik em had rolde er al snel het brouwsel hieronder uit..

Ik vind em veel lekkerder spelen dan een Rhodes.. die heeft wel meer sustain.. maar dat blokgolf-achtige karakter van de Wurly is zo ongelofelijk lekker.. super funky.. <3
 
Ik heb de Roland p330 (mks20) er goede epiano module.
Zit denk ik ook in keyscape.

Yep, de MKS-20 daar aan boord bij Keyscape, nog eens beter beluisterd (excuus, voorheen wegens vooroordelen overgeslagen :erm: ).
Moet bekennen dat 't niet eens zo kwaad klonk inderdaad (geen idee of Spectrasonics 'm wat opgeleukt heeft, of dat het gewoon dicht bij het origineel zit).

Klinkt (begrijpelijkerwijs) niet zo organisch (en ook begrijpelijkerwijs bij dit model in Keyscape geen toevoeging van 'bijgeluiden').

'k Ben met name op zoek naar de nabootsing van 'echte' Rhodes/Wurli, niet naar een nabootsing van een nabootsing van de echte.
Maar nogmaals, die MKS-20 voor een 1986-bak niet slecht, 't is een mooie avond, 'k ga jouw P-330 niet zitten dissen. :okdan:

OK, doorrrr, welke praktische hardware (gewicht, kosten) as close as it can get to Keyscape?
 
Ik heb echt goede rhodes sounds gemaakt met de p330 door amps.. beetje driven etc...
Iets heel anders dan doe 'worship' gospel dingen die je in de meeste demo hoorde.
Heb ook echt niets met cheeseburger epiano's waar die toch echt wel in uit blinkt.

Maar goed...beetje rhodes zit in de modx, nordlead, phantom etcetera.
 
Ik heb echt goede rhodes sounds gemaakt met de p330 door amps.. beetje driven etc...
Iets heel anders dan doe 'worship' gospel dingen die je in de meeste demo hoorde.
...

Maar goed...beetje rhodes zit in de modx, nordlead, phantom etcetera.

't Is beetje ongrijpbaar/vaag realizeer ik me. Veel apparaten doen meer dan prima tot gewoon geweldige Rhodes/etc sounds, go & be done with it, gebruiken, muziek maken.

_En_ dan heb je er nog die je iets ongrijpbaar extra's voorschotelen. 'k Wil het niet al te mythisch maken, maar toen ik Keyscape hoorde had ik dat.

_En_ 't kan allemaal meteen weer niet van elkaar te onderscheiden zijn in een mix, zo is het dan ook weer. ;)
Heb ook echt niets met cheeseburger epiano's waar die toch echt wel in uit blinkt.

:D
 
Ben benieuwd? Waarschijnlijk een nier verkopen om er een aan te schaffen.
 
Als je af en toe gewoon je synths audio only inspeelt zul je zien dat het best meevalt om zonder quantize/midi op te nemen.
Dat kan ik ook wel, maar een heel stuk? Of ik moet allemaal aparte losse stukken audio opnemen. Kan natuurlijk, doe ik met gitaar ook. Maar vind met MIDI fijn dat ik een hap in kan spelen, goede stukjes eruit, evt timing corrigeren waar nodig, makkelijk transponeren of een nootje erbij/af etc. dus dan is bijvoorbeeld Keyscape wel fijn. Als ik er de ruimte voor had zou ik misschien evengoed wel zo'n ding neerzetten hoor, zou ook graag wel een echte piano willen en wat van die obscure dingen als een harmonium of klavecibel.
 
Deze Wurlitzer had ik niet zien aankomen! In vergelijking met de Rhodes is het misschien een iets beperkter instrument, maar ik hou er persoonlijk meer van. Veel klassieke Wurlitzer-opnamen, maar voor velen is het Live-werk van Donny Hathaway met Wurlitzer toch wel de maatstaf over hoe het instrument kan klinken.

Maar inderdaad, de prijzen van deze instrumenten stijgen en stijgen maar. Wurlitzers zijn tegenwoordig zelfs nog duurder dan Rhodes. Mensen met beperkt budget kijken naar bijvoorbeeld een Pianet T, maar ondanks de charmes ervan is het gewoon niet goed genoeg als allround instrument. Die Pianet was voorheen voor 500 euro wel te koop, maar laatst zag ik er eentje voor 1500 euro op marktplaats. Oef.

Qua vst ben ik trouwens ook wel fan van de Pianoteq elektrische piano’s. In hardware is ook veel te krijgen. Vaak wordt toch de “scherpe” kant van de Wurlitzer te veel benadrukt vind ik. De gemodelleerde Wurlitzer van GSI / Crumar vind ik ook wel lekker spelen.
 
Goed nieuws voor de echte liefhebbers! Bij mij gaat de liefde niet zo ver dat ik er een zou kopen. Er zijn goede alternatieven voor. Om dezelfde reden heb ik geen Hammond B-3 maar een XK-1c, Mijn eerste wurlygeluid speelde ik met de gelijknamige preset van de Ensoniq SQ-80 op het titelstuk In High Places (1993). @Nap De Moog One heeft naar mijn smaak ook een goede preset. Ik aas nu op een Yamaha Reface CP en ik hoop er een tweedehands te scoren want de elektrische piano's van de CP bevallen me beter dan die van mijn Roland RD-2000.
 
Het loont de moeite om Rolands SuperNatural elektrische piano’s (die volgens mij ook in de rd-2000 zitten) van de grond af aan de editen. Veel presets die die engine gebruiken zitten vol met effecten, maar als je die weghaalt (en ook de details edit) behoren die SuperNatural e-piano’s nog steeds tot de beste die er bestaan vind ik. Vooral de Rhodes is erg realistisch aanvoelend en klinkend.
Due Reface CP is natuurlijk ook handig en verrassend goed, maar ik vind ‘m toch wat minder.
 
Back
Top