Joystick voor Eurorack?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.642
Locatie
Zeist
Wat zijn hier de ervaringen met een joystick als controller voor Eurorack? Ik heb niet al te veel vrije ruimte meer in mijn rack en dus wil ik graag weten of een joystick een zinvolle aanvulling is. Ik zou dat ding dan vooral gebruiken om generatieve patches bij te sturen.
 
Behringer heeft net de Victor uitgebracht voor 49$…

En dan krijg je er nog gratis 4 oscillators en 128 samples bij! :)
 
Ah - dank. Maar zo'n module met extra's is niet mijn bedoeling. Ik gebruik geen samples en nauwelijks oscillatoren. De gezochte joystick hoeft enkel maar als controller signalen voor x en y af te geven. Als een flexibel alternatief waarmee je als het ware aan twee knoppen tegelijk kunt draaien.
 
Ik heb die van Befaco gehad (ook zelf gebouwd, simpele kit). Doet wat hij moet doen en niet duur.

Ik vond het een leuke tactiele aanvulling op de rest. Maakt dat je wat meer met je handen bezig bent. Ik heb nu alleen nog een joystick op mijn Synthi clone en daar is het ook altijd fijn tweaken.
 
Mooi - ik vind die modules van Befaco sowieso al heel prettig. Hoe zit het met de stabiliteit van je rack als je met zo'n pookje wiebelt? Moet je rack dan op de een of andere manier vast gezet worden?
 
Ik heb al een tijdje de Doepfer A-174-4 op het oog.
Drie assen en redelijk geprijsd.
 
Ik heb veel plezier met de black 2 van Erica synths. Erg fijn om bv een delay mee te bespelen. Leuk van deze is dat je de beweging kunt opnemen en laten loopen.

Deze heb ik ook en ben er heel blij mee. Vier kanalen waarvan twee met gate out, makkelijke bediening, loopen en niet al te groot. Aanrader!
 
Ik heb 2 befaco joysticks, 1 is er in gebruik de ander moet ik nog in elkaar steken.
Ik heb wel de rubber ring ingeknipt omdat anders de joystick niet op zijn plek blijft staan.
 
Andere benadering van joystick! Lees de beschrijving maar. (190 5 sterren)
en betaalbaar.


“Helaas hebben wij mensen maar twee handen.. wat een probleem kan zijn in de synthruimte. Natuurlijk hebben we veel oplossingen gevonden met regelspanningen en automatisering, maar soms wilt of moet je verschillende parameters met de hand regelen. bijvoorbeeld in een live of experimentele setting. Dat is waar XXPRSS om de hoek komt kijken”

Kijk eens wat ik op Etsy gevonden heb:
https://www.etsy.com/nl/listing/1173668491/xxprss-eurorack-cv-modulator?ref=share_v4_lx
 
Laatst gewijzigd:
Klopt! Maar ik denk /gok dat proghead het wel kan waarderen. Gezien de vragen die hij in algemeen stelt.

Daaraan toegevoegd, mpe controle met cv uit zou ook interessant kunnen zijn. Appels peren en framboos:)
 
Klopt! Maar ik denk /gok dat proghead het wel kan waarderen
Dat snap ik , maar in dit geval is het handiger om OT te blijven. Als anderen later op zoek zijn naar info over joysticks in Eurorack dan is het fijner om daar info over te krijgen en niet over andere modules met gewone knoppen.
 
Ik weet van proghead dat hij wat dieper in de stof bijt en de theorie achter zaken wilt weten. En gezien zijn vragen, niet bekend is met het full spectrum van product aanbod voor zijn experimenten.

Als je heel rigide dit topic op joysticks wilt houden en niet wil inspireren tot andere mogelijkheden dan zou ik het melden bij de moderator en dan is het wat het is. All good 👍
 
k weet van proghead dat hij wat dieper in de stof bijt en de theorie achter zaken wilt weten. En gezien zijn vragen, niet bekend is met het full spectrum van product aanbod voor zijn experimenten.
Maar als je het "volledige" spectrum aan hem wil voorstellen dan ontspoort dit draadje vrij snel. 1 van de huisregels van het forum is daarom ook:

Blijf altijd on-topic. Het onderwerp wordt bepaald door TO (thread owner, degene die de discussie is gestart).

Natuurlijk is er een grijs gebied, maar in dit geval wordt er om iets specifieks gevraagd. En niet om "Wat voor interactie mogelijkheden zijn er zoal voor Eurorack".
 
Als je niet weet dat er peren bestaan vraag je naar soorten appels.

Joystick is een naam voor een bepaalde 3D interface met bepaalde wiskundige uitvoer. Als je puur naar de mogelijkheden kijkt is de vraag voornamelijk over de wenselijkheid van de interface. Mens / machine. Vaak zijn de parameters toewijsbaar maar is het interface type/keuze je eerste bepaling voor een wel of niet prettige / functionele handeling. Dus ik lees de vraag ook als is de interface prettig.
 
Laatst gewijzigd:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eurorack geen ervaring heb met joysticks. Maar wel op synthesizers. Wat ik daar onhandig vond is dat ze waarschijnlijk met een veer bij loslaten van de stick terug sprongen naar de basis waarden. Je kunt dus ook kijken of een joystick wel of niet aan die eisen moet voldoen.
 
Bij sommige (zoals de Befaco die ik had) kun je de veertjes er uit halen zodat je zelf kon kiezen hoe je de werking het liefst hebt. Hangt van het doel af wat je met de joystick wil bereiken welke optie handig is. Bij mijn Pin Portabella zitten er geen veertjes in, dus die blijft gewoon staan (net zoasl bij de Synthi/VCS3, als ik me niet vergis).
 
Back
Top