Piano Libraries favorieten

Ik ben echt super tevreden met Pianoteq. Veel verschillende modellen te vinden. Eindeloos te tweaken (en combineren!) met mic posities etc. etc.

En het geheel blijft klein (wat nou tientallen/honderden GBs aan data) en performant (kan zelfs op een Raspberry Pi draaien!).
 
Zelf geen fan van de sound van Pianoteq, het wordt wel steeds beter maar blijft iets synthetisch hebben.
De prestaties, speelbaarheid en tweak mogelijkheden zullen ongetwijfeld erg goed zijn.

Eén van de plusplunten van de piano libraries van VI Labs is dat ze losless compressie gebruiken en maar 5 a 6 GB groot zijn.
Ik zou willen dat alle sample piano's op deze manier waren gemaakt en op de UVI engine draaiden. CPU verbruik is echt laag en speelbaarheid is top.
 
blijft iets synthetisch hebben
Dat heb ik nou met sample libraries. De hoeveelheid expressie blijft gewoon te beperkt met maar een paar velocity lagen en key groups.
Tis gewoon niet te doen en de physical modelling van Pianoteq vind ik gewoon vele malen mooier. Er zit ook wel echt een groot verschil tussen de modellen, dus wellicht heb je de juiste gewoon niet gevonden ;)

Ik vind het ook wel echt fijn dat Pianoteq first class support geeft voor mijn systemen, dat zal me vast wel wat positieve bias geven ..
 
ja je hebt wel goed klinkende multisamples maar dan heb je inees 40GB voor een patch op je hdd staan daar heb ik ook niet zo een zin in.

Ik had altijd mijn FreeBSD audio drivers van 4front techologies die hebben ook een piano.

 
Dat heb ik nou met sample libraries. De hoeveelheid expressie blijft gewoon te beperkt met maar een paar velocity lagen en key groups.
Tis gewoon niet te doen en de physical modelling van Pianoteq vind ik gewoon vele malen mooier. Er zit ook wel echt een groot verschil tussen de modellen, dus wellicht heb je de juiste gewoon niet gevonden ;)

Ik vind het ook wel echt fijn dat Pianoteq first class support geeft voor mijn systemen, dat zal me vast wel wat positieve bias geven ..

Het aantal velocity layers is gelukkig lang niet alles wat het realisme bepaalt en de grotere sample libraries hebben al aardig wat layers.
Als ik de demo's van Pianoteq beluister, gaat alles hetzelfde klinken, het is te gladjes, te "perfect" en daardoor synthetisch.
Bij Pianoteq lijkt de expressie alleen in de dynamiek te zitten maar verder klinkt het steeds hetzelfde.
Nee ik kan er maar moeilijk naar luisteren. Samples zijn denk ik nog steeds nodig om het karakter van een echte piano vast te leggen. Misschien heb jij de juiste sample library nog niet gevonden hehe. :P
 
gaat alles hetzelfde klinken
Die snap ik niet. Het verschil tussen de modellen kan echt heel groot zijn. En daarnaast kun je er ongelovelijk veel aan tweaken. Dat kan met een sample library totaal niet.
Zo'n library klinkt juist altijd "hetzelfde". Ik heb echt 0,0 zin om op zoek te gaan naar een degelijke sample library (die grotendeels niet eens op mijn systemen werken) welke veel te veel ruimte gaat innemen en dan beperkt is tot een enkele sound. Terwijl ik dus al dik tevreden ben met mijn collectie aan Pianoteq models en eindeloze mogelijkheden 🤷‍♂️
 
Die snap ik niet. Het verschil tussen de modellen kan echt heel groot zijn. En daarnaast kun je er ongelovelijk veel aan tweaken. Dat kan met een sample library totaal niet.
Zo'n library klinkt juist altijd "hetzelfde". Ik heb echt 0,0 zin om op zoek te gaan naar een degelijke sample library (die grotendeels niet eens op mijn systemen werken) welke veel te veel ruimte gaat innemen en dan beperkt is tot een enkele sound. Terwijl ik dus al dik tevreden ben met mijn collectie aan Pianoteq models en eindeloze mogelijkheden 🤷‍♂️

Ik bedoelde juist de klank binnen een bepaald model. Het ontbreekt aan karakter, aan bepaalde imperfecties in de klank die de piano maken tot wat het is. Het komt heel dicht in de buurt maar is 't gewoon net niet, waardoor het als een soort eenheidsworst gaat klinken. Ik kan het niet anders omschrijven. Maar goed, let's agree to disagree! Over een aantal jaren zal physical modelling nog wel beter zijn geworden en mij wellicht wel overtuigen.
 
arturia piano v, die samplelibs die ik heb geprobeerd vond ik toen nooit zo lekker werken, zeker niet met die kontakt interface erbij.
soms pak ik gewoon een preset uit de zenology/jv1080, schaam ik me niet voor. werkt soms prima.
Zeker met een lading delays/flangers en shimmers eroverheen.
 
If you want piano buy a piano.

Ik prefereer modeling over samples.
Hoewel die achterlijk grote libs beter klinken wil ik daar niet mijn schijfruimte aan opofferen.

Ik heb zelf de Arturia v piano en die klinkt best ok. Snap wel dat het wat vlak kan klinken soms al met al klinkt het aardig goed.

En Kontakt doe ik ook niet meer aan. Das meer een artistieke keuze. Ik wil niet teveel op andermans presets leunen. Ik ga graag zelf opzoek naar wat moois.
En hun kopieer beveiliging zuigt.
 
Eén van de plusplunten van de piano libraries van VI Labs is dat ze losless compressie gebruiken en maar 5 a 6 GB groot zijn.
Ik zou willen dat alle sample piano's op deze manier waren gemaakt en
Dat doet Keyscape ook. Zonder compressie is de lib 200GB ipv 80GB :D

Keyscape is overigens wel meer dan alleen piano's, zitten ook tig elektrische piano's, dulcimers, harpsichords en weet ik wat in.
 
Een echte plano is natuurlijk het allermooiste, helaas geen plek voor.
Ik heb het overwogen ooit.
Toen toch voor een clavinova gekozen omdat niemand in dit huis echt piano speelt

Dan is het toch wel fijn dat er een hoofdtelefoon in kan! 😂

(Mn vrouw heeft wel les tegenwoordig, en sluit niet uit dat ik het ook weer eens oppik)
 
Eigenlijk is schijfruimte niet zo'n groot probleem als je kijkt hoe relatief goedkoop het tegenwoordig is.
Heb in totaal 4 TB in de PC gekwakt, daarmee kan ik wel ff vooruit. :D
Het gaat vooral om de prestaties, weet niet of er een verband is tussen prestaties en grootte van de library, maar die van VI Labs draaien gewoon retegoed en het is eigenlijk wel slecht dat er zo'n groot onderling verschil is tussen CPU gebruik van de diverse libraries. Ik vermoed dat dit grotendeels door software optimalisatie komt.
 
Dat heb ik nou met sample libraries. De hoeveelheid expressie blijft gewoon te beperkt met maar een paar velocity lagen en key groups.
Tis gewoon niet te doen en de physical modelling van Pianoteq vind ik gewoon vele malen mooier. Er zit ook wel echt een groot verschil tussen de modellen, dus wellicht heb je de juiste gewoon niet gevonden ;)
N.a.v. jouw post heb ik pianoteq 8 pro demo gedownload, die kun je prima gebruiken om eens te kijken wat je in huis haalt. Ik moet zeggen, hij klinkt inderdaad erg goed, maar ik vond er maar weinig verschil inzitten ten opzichte van de arturia piano v3 (die ook een modelling piano heeft met meerdere models aan boord). Maar ik ben het ook wel met Bahamut eens, het klinkt allemaal erg clean, daarmee bedoel ik dat het gewoon te perfect klinkt, natuurlijk kun je dat wel een beetje instellen via de leeftijd van het keyboard in het model, maar dat voelt niet helemaal als het gewenste resultaat.

En dan kom je toch op sample libraries, waarin genadeloos ook de tekortkomingen van een echte piano worden gesampled, en dat is natuurlijk super persoonlijk wat je fijn vindt en je aanspreekt (en de meeste vind ik ook niks overigens). Ik heb behoorlijk wat piano libraries maar er zijn er maar drie waar ik op dit moment echt door geinspireerd raak (Noire, Grandeur en Spotlight Piano). En dat is waar het om gaat natuurlijk, dat je een piano gebruikt waardoor je eigenlijk niet kunt stoppen met spelen, dat heb ik voornamelijk met NI Noire. Zodra ik die gebruik vliegen de melodieen eruit en is er zo weer 2 a 3 uur voorbij. Noire heeft voor mij dat karakter waarbij je het karakter van de piano zelf hoort (dus het kraken, de resonantie, de manier waarop de hamers de snaren raken), dat kan in theorie ook in een model, maar via de samples is het gewoon genadeloos met alle imperfecties vastgelegd en voor mij geeft het net dat extra inspiratie waardoor je blijft spelen.

Kwa velocity en aantal samples is dat tegenwoordig geen probleem, noire heeft bijvoorbeeld 22 velocity layers per key en nog een enorme hoeveelheid aan randsamples om de omgeving en de piano zelf naar je hand in te stellen. Er zijn wel pianos te krijgen met 70.000 samples, dus die nuance dat het niet als een sample klinkt is tegenwoordig echt goed onder controle.

Ben wel benieuwd wat jouw favoriete model is op pianoteq 8, dan ga ik die ook eens verkennen?
 
De Meldway Grand klinkt ook goed trouwens. 40GB en momenteel slechts € 49.
Wel wisselende comments over gelezen op het internet m.b.t. de prestaties.

 
Hey dat is grappig, een net gepubliceerd filmpje van IK Multimedia van een Pianoverse piano.
Grappig omdat ik dit stuk ook eens heb gespeeld (en nu nog steeds voor een deel kan spelen; de rest is weggezakt).
Zwaar overdreven rubato in de uitvoering, maar ok, verder goed.
Vind de piano niet zo heel mooi overigens.
Ach ja, het is eindeloos...

 
Ik heb wel eens gelezen dat physical modelling twee- of meerklanken bij piano's beter kan nabootsen dan sample-gebaseerde software. Dus niet alleen akkoorden, maar ook de gezamenlijke naklank van opeenvolgende noten in de klankkast van de piano. Klopt dit?

Ik ben geen expert, maar mijn favoriete piano's komen van Noire, Halion 6 en The Grand 3. Voor popmuziek geef ik de voorkeur aan de M1 en Wavestation.
 
Ik heb wel eens gelezen dat physical modelling twee- of meerklanken bij piano's beter kan nabootsen dan sample-gebaseerde software. Dus niet alleen akkoorden, maar ook de gezamenlijke naklank van opeenvolgende noten in de klankkast van de piano. Klopt dit?

Ik ben geen expert, maar mijn favoriete piano's komen van Noire, Halion 6 en The Grand 3. Voor popmuziek geef ik de voorkeur aan de M1 en Wavestation.
Ik denk inderdaad dat een physical model dit wel beter kan nabootsen aangezien die die fundamental en overtones perfect kan berekenen.

Bij een sample based piano worden de sympathetic string resonances vaak apart gesampled, op Noire die jij ook hebt kun je bijvoorbeeld dit activeren door de overtones in te schakelen die de fundamental en overtone resonanties toevoegt aan je piano spel. Je kunt dit dan kwa volume naar smaak toevoegen. Groot voordeel van zo'n gesamplede piano is dat je dan het karakter van de piano hierin terug hoort, je zult het nooit zo perfect krijgen als in een berekend model, maar goed dat maakt het naar mijn idee ook wat meer realistisch dat er af en toe een iets afwijkende resonantie wordt toegevoegd. Noire is hier erg sterk in vind ik zelf, maar het is subjectief, want het is maar net welke piano sound je zelf mooi vindt.
 
Back
Top