Hoe werkt ebay als je buiten europa koopt? Japan vs USA heffingen?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.753
Locatie
Streek rond Herentals - België
uiteraard weet ik dat je btw betaalt en douane tax, en dat t grofweg 30% kost.
MAAR

Ik zie dat ebay wat spul heeft dat me boeit. Kost 216,11 dollar. Verzend 37,96 euro.


Schermafbeelding 2023-12-29 om 18.28.56.png


Ik klik op dat item. Plots is de prijs 21% hoger en de verzending ook 21% (zie grootste schermafbeelding) 261,49 euro en 45,93 euro
Ze spreken nog over +- 6,45 euro 'heffingen' met een vage 'schatting' erbij.

Nu kan ik ook shoppen in Japan, en dan is verzend gratis en is er geen 'heffingen' - wat dus goedkoper is dan kopen in USA
Tenzij ebay die rekensom vergeet voor Japan, dan is t al snel veel duurder als er btw bijkomt én 'heffingen'

Wie heeft hier ervaring met ebay? Betaal je inderdaad achteraf nog een paar euro's import? Mijn ervaring (niet met muziekspul) is dat je 30% aan je broek hebt.

Op boeken betaal je uit de UK minder dan 21%, tenzij er een CD bijzit, dan betaal je wel de volle pot. Lees ik online dat muziekinstrumenten minder belast worden. Allemaal schitterend als het waar is, mijn voorlopige ervaring is dat de douane niet ver kijkt en overal volle pot rekent.

Schermafbeelding 2023-12-29 om 18.29.40.png
 
De vraag is dus of de kosten die ebay me rekent maken dat er geen verse kosten komen… en als dat zo is, waar niet uit via ebay als de verkoper uit japan is en wel uit usa.
 
Waarschijnlijk. In principe betaal je altijd extra heffingen op spul van buiten de EU, en zo te zien rekenen ze het in de VS al voor je uit en zal dat op de pakbon komen te staan. Als ze dat vanuit Japan niet doen dan kan je als het pakket Nederland binnenkomt een berichtje van de transporteur verwachten, dat je inklarings-/douanekosten en importheffingen mag betalen voordat ze het pakket vrijgeven. Betalen ga je sowieso, maar wellicht zijn de transportkosten vanuit Japan toch wat gunstiger en scheelt dat een paar tientjes, IDK ;)
 
Ik heb twee keer via eBay SR-JV80 kaartjes in Japan gekocht van particuliere verkopers en heb toen geen extra kosten hoeven betalen, maar het blijft altijd een beetje een gok of je pakket eruit wordt gevist of niet. Ik hou er altijd rekening mee dat er nog zo'n 25% bovenop kan komen.
 
Ik heb twee keer via eBay SR-JV80 kaartjes in Japan gekocht van particuliere verkopers en heb toen geen extra kosten hoeven betalen, maar het blijft altijd een beetje een gok of je pakket eruit wordt gevist of niet.
Als het bedrag onder de € 150,- zit worden er geen heffingen berekend bij particuliere import. (Zit het er boven moet je inderdaad soms geluk hebben)
 
Als het bedrag onder de € 150,- zit worden er geen heffingen berekend bij particuliere import. (Zit het er boven moet je inderdaad soms geluk hebben)
Komen wel inklaringskosten bij van kleine 9 euro.
 
Komen wel inklaringskosten bij van kleine 9 euro.
Inklaringskosten staan los van heffingen en zijn afhankelijk van de vervoerder.
Wij werken veel met Fedex, deze rekenen een vast startbedrag plus een extra bedrag voor ELKE regel op de pakbon/inklaringsformulier die ze moeten controleren.
Dus 500x hetzelfde artikel is goedkoper dan 3x een ander artikel.
 
Over elektronica (waaronder synths) is de 'douanetaks' (importheffing) altijd 0%.

Die 21% is de btw die alvast wordt voorberekend, in de VS zit 'sales tax' nooit in de prijs. Waarschijnlijk in Japan wel (dus daar krijg je niet nog eens een opslag) maar dat weer ik niet zeker; heb er nooit iets besteld
 
Dat is dan eigenlijk makkelijk te checken: als ik naar ebay japan of .com ga ipv .be zou de prijs vd japanse verkoper van x verschillend moeten zijn.
ff checken of dat zo is.

edit

ebay telt t er wel bij ookal log ik niet in, ze weten dus waar ik zit ookal log ik niet in: ik zie heffingen verrekend ookal zit ik op ebay.com en de ebay japan website laadt vreemd, je ziet geen afbeeldingen en enorme lettertypes
 
Laatst gewijzigd:
Ben zo vrij om wat ervaringen van de afgelopen 15 jaar mbt invoeren/inklaren van tientallen synths & gerelateerde spullen uit de hele wereld te delen nav het voorbeeld v/d TS hierboven.

Tegenwoordig wordt inklaren van veel Ebayspul uit de VS via Ebay's eigen internationale verzendprogramma afgehandeld.
Komt neer op het volgende; aankopen vanuit de VS naar de EU komen op een eigen ebay-pallet/container terecht en in één keer met de NL/BE douane afgehandeld waaarna het z'n weg vindt naar individuele kopers. Ebay voldoet dan de BTW +evt heffingen namens jou aan de douane en rekent eigen afhandelkosten ook door.
Dat zie je dan vooraf direct bij het kavel staan met als voordeel dat je weet waar je aan toe bent qua BTW + heffingen.

Vanuit Japan gebeurt dat bij mijn weten (nog) niet, dus daar moet nog via de transporteur (BePost, DHL, etc) ingeklaard en betaald worden;
Voordeel is dat bij een onduidelijke / onjuiste / te lage opgave v/d waarde je weg kan komen met een lagere of geen heffing. Omkeerde kan overigens ook.
Verder rekenen sommige vervoerders hoge behandelkosten aan je door, waar je niets meer aan kan doen.

Op zich zit er een zekere logica achter bovenstaande ervaringen, maar er zit ook een stochastische compononent in.
Er is de afgelopen jaren ook het nodige gewijzigd qua EU-wetgeving, oa NAV lobby van detailhandel binnen de EU, en daardoor is niet alle info die over invoeren en inklaren die verstrekt wordt actueel.
 
Dat is dan eigenlijk makkelijk te checken: als ik naar ebay japan of .com ga ipv .be zou de prijs vd japanse verkoper van x verschillend moeten zijn.
ff checken of dat zo is.

edit

ebay telt t er wel bij ookal log ik niet in, ze weten dus waar ik zit ookal log ik niet in: ik zie heffingen verrekend ookal zit ik op ebay.com en de ebay japan website laadt vreemd, je ziet geen afbeeldingen en enorme lettertypes
Ebay leest je IP-adres uit.
 
Over elektronica (waaronder synths) is de 'douanetaks' (importheffing) altijd 0%.

Die 21% is de btw die alvast wordt voorberekend, in de VS zit 'sales tax' nooit in de prijs. Waarschijnlijk in Japan wel (dus daar krijg je niet nog eens een opslag) maar dat weer ik niet zeker; heb er nooit iets besteld
het boeit de NL douane niet of er in Japan al wel of niet BTW over iets is afgedragen aan de Japanse schatkist.
Ze worden daar wakker op het moment dat iets NL binnenkomt.
 
het boeit de NL douane niet of er in Japan al wel of niet BTW over iets is afgedragen aan de Japanse schatkist.
Ze worden daar wakker op het moment dat iets NL binnenkomt.

Was alleen een mogelijke verklaring waarom eBay VS wel btw bijrekent en Japan niet. Hoe dan ook betaal je het.
 
het boeit de NL douane niet of er in Japan al wel of niet BTW over iets is afgedragen aan de Japanse schatkist.
Ze worden daar wakker op het moment dat iets NL binnenkomt.
Als ebay t al fixt maar bij invoer rekenen ze doodleuk opnieuw aan ben je dik genaaid
 
Als ebay t al fixt maar bij invoer rekenen ze doodleuk opnieuw aan ben je dik genaaid
Momenteel is m'n indruk dat ebay dit correct oplost voor de koper, itt bijvoorbeeld reverb.
 
Back
Top